Badocs disfuncionals
L'associaci¨® entre art i esport t¨¦ m¨¦s a veure amb l'est¨¨tica del gust popular que amb una suposada connexi¨® conceptual. Sobre aquesta ¨²ltima, i associada a una cr¨ªtica a la instituci¨®, l'artista mexic¨¤ Gabriel Orozco va idear, el 1993 per al MoMA, el projecte titulat Home Run (jugada de beisbol, literalment "carrera a casa"), en qu¨¨ va convidar els llogaters d'un bloc d'apartaments proper al museu novaiorqu¨¨s a col¡¤locar una taronja a cadascun dels ampits de les finestres.
La instal¡¤laci¨® excedia l'espai f¨ªsic d'un estadi de beisbol muse¨ªstic ja que s'hi barrejaven altres objectes aliens al partit. En aquella dislocaci¨® d'agents (comissaris semip¨²blics, residents semiprivats), objectes (fruites caduques, escultures de bronze al jard¨ª del museu) i espais (cases i museus), es podien confondre objectes valuosos amb d'altres que amb prou feina tenien valor, de la mateixa manera que en un partit de futbol un equip amb un pressupost modest¨ªssim ¨¦s capa? de tombar d'una pedrada un planter de gal¨¤ctics multimilionaris.
Un altre exemple de pr¨¤ctiques f¨ªsiques dins de les pr¨¤ctiques art¨ªstiques ¨¦s el combat de boxa recreat en una pel¡¤l¨ªcula per l'irland¨¨s James Coleman, Box (1977), que documenta el pugilat hist¨°ric entre Gene Turney i Jack Dempsey el 1927, gravat en 16 mm. Tallada en r¨¤fegues breus d'entre sis i deu fotogrames, la pel¡¤l¨ªcula ¨¦s interrompuda per petits trams de negre que subratllen el moviment mateix com una forma de repetici¨®, a la qual s'afegeix una veu en off: "Som-hi/som-hi, torna/torna, det¨¦n-lo/det¨¦n-lo/, para/para'l...". Els batecs i el ritme corporal de l'espectador i el dels boxejadors conflu?en en una mateixa imatge, de manera que el tema de l'esdeveniment esportiu s'introdu?a en el camp r¨ªtmic del receptor. Els exemples signats per Orozco i Coleman ajuden a identificar el magma d'imatges de l'espectacle de la cultura de masses convertides en discursos exc¨¨ntrics sobre art i l'ordenaci¨® col¡¤lectiva de l'expressi¨®.
Durant les darreres setmanes, tretze galeries barcelonines han programat una s¨¨rie d'exposicions al voltant del futbol. Ja sigui com a incentiu per atraure el p¨²blic a la galeria o com a f¨®rmula recurrent de tem¨¤tiques m¨¦s aviat simples amb fins comercials, el cas ¨¦s que la ret¨°rica futbol¨ªstica del Fora de joc -t¨ªtol que emmarca aquesta iniciativa- s'ha convertit en l'¨ªndex d'una comprensi¨® de l'art perduda per a nosaltres. Recuperar-les ¨¦s abordar moments en qu¨¨ la creaci¨® s'assembla a la vida, a un m¨®n sense qualitats en qu¨¨ hi ha molt poc marge per a l'¨¦sser hum¨¤. En destaquen tres propostes. La primera, la col¡¤lectiva en ProjecteSD titulada You'll Never Walk Alone! -tema musical que als seixanta es va convertir en l'himne del Liverpool F.C. i que avui ¨¦s interpretat per cors massius d'aficionats arreu del m¨®n-. Els treballs seleccionats per Silvia Dauder estan firmats per alguns col¡¤laboradors habituals de la galeria, com l'editor i "criador d'esp¨¨cies ramaderes rares" Christoph Keller, i els artistes Jacob Kolding, Hans-Peter Feldman i Peter Piller, els quals, amb una est¨¨tica d'arxiu, esbossen una sutil genealogia de les fantasies ic¨°niques dels jugadors de futbol, capa? d'alinear l'espectador contemporani amb el badoc hist¨°ric dels museus.
A la galeria Estrany & De la Mota, l'exposici¨® Ballpark reuneix treballs fotogr¨¤fics i v¨ªdeos m¨¦s vinculats a l'antropologia que a la pr¨¤ctica esportiva. Jean-Marc Bustamante, Miguel Calder¨®n, Alicia Framis, Douglas Gordon & Jonathan Monk, Simon Patterson, David Shrigley i Thomas Ruff analitzen les operacions de poder i control visual -un control dotat de g¨¨nere quant a funci¨® d'una cultura patriarcal- dels grans esdeveniments esportius. La met¨¤fora de l'estadi comparteix amb la del museu la seva funci¨® difosa; en aquests espais congregacionals se celebren ritus que prometen compensar la p¨¨rdua real d'un desig d'autodeterminaci¨® social. En aquest sentit, la pe?a d'Ann-Veronica Janssens a la Fundaci¨® Sunyol ¨¦s paradigm¨¤tica: la videoinstal¡¤laci¨® titulada Berl¨ªn-Barcelona documenta els noranta minuts d'un partit de futbol jugat l'any 1999 gaireb¨¦ en completa invisibilitat a causa d'una espessa boira: l'espectador observa com els jugadors no lluiten per la pilota sin¨® contra la desorientaci¨® que els produeix la densitat del n¨²vol. La immersi¨® absoluta en la disfuncionalitat adulta que l'art no sempre pot ocultar.
BallPark. Col¡¤lectiva d'artistes. Galeria Estrany & de la Motta. Passatge Mercader, 18. Barcelona. Fins al 9 de gener
You' ll Never Walk Alone. Col¡¤lectiva d'artistes. Galeria ProjecteSD. Passatge Mercader, 8, baixos 1. Barcelona. Fins al 5 de desembre
Berl¨ªn-Barcelona. Ann Veronica Janssens. Fundaci¨® Sunyol. Rossell¨®, 240. Barcelona. Fins al 9 de gener
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.