La festa beu de la xarxa
La nit de Barcelona est¨¤ canviant per la influ¨¨ncia d'Internet, la desaparici¨® dels grans clubs i el declivi dels DJ estrella
Nou del mat¨ª del dia 30 de desembre del 2009. Sona a la r¨¤dio It's raining men , un ¨¨xit de la m¨²sica disco interpretat per primer cop per les Weather Girls fa exactament 30 anys. Acaba la can?¨® i el locutor, tot cofoi, diu: "Acabeu d'escoltar una can?¨® que segur que dem¨¤, a la revetlla, aneu on aneu, tornareu a escoltar". En tres d¨¨cades no hem sigut capa?os de trobar una alternativa millor a un tema que ha estat fins i tot versionat per la Spice Girl que li va pelliscar el cul al Pr¨ªncep Carles? I tant que s¨ª. Per¨° no tothom hi ha fet cas.
Hem passat pels embogits i quasi clandestins anys vuitanta, pels intel¡¤lectualitzats 90, quan de la m¨¤ de sales com Nitsa i d'esdeveniments com el S¨°nar, Barcelona esdevingu¨¦ referent de la m¨²sica electr¨°nica des del seu vessant m¨¦s proper a l'esdeveniment cultural, i hem passat la darrera d¨¨cada perseguint tend¨¨ncies pel Facebook, fent-nos fotos i abandonant el culte al DJ en favor d'una celebraci¨® del fet que a Tweeter tots som estrelles.
La darrera d¨¨cada l'hem passada perseguint tend¨¨ncies i fent-nos fotos els uns als altres
"El m¨¦s important en aquests moments ¨¦s la imatge", explica Javi Estalella. "Fins i tot els DJ han de tenir un bon aspecte"
"En electr¨°nica se segueixen fent coses molt interessants, per¨° no estan destinades a la pista de ball", diu el DJ Coco
"Cada cop ¨¦s m¨¦s complicat estar al dia musicalment. La gent en sap molt. ?s molt r¨¤pida", recorda el DJ Graham
Si en algun lloc han manifestat les xarxes socials la seva capacitat per canviar els usos i costums dels mortals amb c¨¤mera digital ha estat a la pista de ball. "De vegades, sembla que la gent surt nom¨¦s a fer-se fotos", apunta DJ Coco, pare, DJ resident i programador de La 2, la sala petita de l'Apolo. "Internet ha estat clau per entendre moltes de les coses que han passat darrerament en aquest negoci nostre. Ha canviat la manera de comunicar-nos fins al punt que estem pensant de deixar de fer flyers , p¨°sters i altres. Per altra banda, la gent m¨¦s jove t¨¦ una manera de sortir ben diferent a la d'abans i totalment marcada per xarxes socials, blogs, etc¨¨tera. Sembla que el club ¨¦s el punt de reuni¨® de la gent que es comunica per Internet i que ¨¦s impensable anar a un sense una c¨¤mera de fotos. Per aquest motiu, he deixat de sortir els dijous. Estava fart que em fessin fotos amb aspecte perjudicat i despr¨¦s les vei¨¦s penjades a la xarxa".
S¨®n les nits de dilluns, especialment, amb el club Nasty Mondays, quan les cues de postadolescents arriben a la cantonada amb Paral¡¤lel, que tota aquesta armada de fot¨°grafs prenen possessi¨® de La 2. "?s la nit que sembla tenir m¨¦s ¨¨xit. S'omple d'Erasmus", recorda Graham, l'altre DJ resident de la sala. "Una nit vaig haver de punxar per a ells i no sabia qu¨¨ posar. ?s un fenomen ben curi¨®s i del qual forma part gent que, a difer¨¨ncia del que passava abans, sap exactament qu¨¨ ¨¦s el que es porta i qu¨¨ ¨¦s el que vol".
La Sala Razzmatazz ha anat un pas m¨¦s enll¨¤ en la capitalitzaci¨® del fenomen blogger . Des de ja fa un cert temps, l'espai programa unes sessions que, sota el nom Blog Party, presenten sessions de DJ a c¨¤rrec d'estrelles de l'univers digital, membres de l' star system d'aquesta Generaci¨® Jo , que s'han fet famosos per D¨¦u sap qu¨¨. "En aquests moments, em surt m¨¦s a compte programar aquest tipus de DJ que altres amb m¨¦s nom. Tot aquest p¨²blic est¨¤ molt ben organitzat i s¨®n capa?os de fer una promoci¨® de l'esdeveniment mitjan?ant la xarxa que ni nosaltres amb tots els mitjans que tenim som capa?os d'igualar. Ho anuncien a la seva p¨¤gina, en fan un grup al Facebook, els seus amics fan el mateix i els amics dels amics, igual. El DJ es converteix en un estri de promoci¨®, per¨° no per la seva qualitat punxant, sin¨® per la seva capacitat de convocat¨°ria", recorda Javi Estalella, m¨¦s conegut com a DJ Buenavista.
"Internet ha canviat del tot la manera en qu¨¨ et comuniques. Avui pots fer que en un minut tots els teus clients s¨¤piguen el que programes i, a m¨¦s, ens ha donat un toc m¨¦s internacional, ja que ve gent d'arreu del m¨®n que t'ha conegut mitjan?ant aquesta eina", certifica Juanjo Mart¨ªnez, director de m¨¤rqueting del grup Costa Este, propietari dels Opium Cinema i Mar, especialitzat en locals d'aires exclusius a la zona alta i a les rodalies de l'Hotel Arts.
Probablement, els nois dels blogs mai trepitjaran aquests locals. Probablement, aquesta nit els nois dels blogs ballaran It's raining men i les noies que van a la perruqueria cada 31 a la tarda, estrenen roba interior i esperen passar el control de qualitat de la porta de l'Opium tamb¨¦ la ballaran. Aix¨° s¨ª, cadasc¨² ho far¨¤ des d'una perspectiva ben diferent. Potser perqu¨¨ la m¨²sica, en cada cop m¨¦s ambients, ¨¦s menys important que mai en aquesta ¨¨poca on tot sembla que val i l'¨²nica difer¨¨ncia ¨¦s el nivell d'ironia amb qu¨¨ assimiles cada can?¨®.
"Per nosaltres, la m¨²sica ¨¦s una part m¨¦s de la nostra proposta, per¨° ens hi fixem m¨¦s en fer dels nostres locals llocs de reuni¨®, no clubs on escoltar tend¨¨ncies musicals. ?s m¨¦s important la qualitat de la gent que ve al local que el que sona. De tant en tant, contractem algun gran DJ, com David Guetta o Ti?sto, per¨° el cert ¨¦s que, si no contractes un dels deu millors i m¨¦s cars del planeta, no et surt a compte fer la inversi¨®", recorda Mart¨ªnez. Des de les ant¨ªpodes, Estalella arriba a la mateixa conclusi¨®. "El m¨¦s important en aquests moments et diria que ¨¦s la imatge. Crec que si dem¨¤ es publiqu¨¦s un disc amb una portada ben maca, una sessi¨® moderna de fotos del grup i tot un disseny de producci¨® ben cuidat, per¨° sense que hi son¨¦s una nota musical, seria un ¨¨xit. Pot sonar molt superficial, per¨° avui dia fins i tot els DJ han de tenir un bon aspecte".
Un dels fen¨°mens que marcaren el cam¨ª durant la d¨¨cada dels noranta va ser l'exist¨¨ncia d'un DJ superestrella, un personatge que controlava els plats com un malabarista i que era capa? de mesclar durant tres minuts dues o tres can?ons. En aquells temps, la gent es quedava envoltant la cabina mirant embadalits el talent d'aquella esp¨¨cie de superhome. "Ara aix¨° ja no ¨¦s aix¨ª. No se li fan fotos al DJ, sin¨® als amics. La gent est¨¤ m¨¦s pendent els uns dels altres que de qui punxa. Aquests darrers anys s'ha afavorit la figura del selector, el tipus que tria bones can?ons, per sobre de la del cl¨¤ssic DJ". Aquest fenomen s'ha ocasionat per un cert esgotament en la m¨²sica electr¨°nica de ball i per una obertura musical brutal en el que ¨¦s el m¨®n del club.
Tot i que hi hagi gent que encara porti pantalons de lli blanc i barrets de cowboy i pensi que el centre de l'univers de la modernitat ¨¦s Eivissa, el cert ¨¦s que fa anys que el m¨¦s innovador i tendenci¨®s ho hem de buscar fora de la m¨²sica electr¨°nica de ball. La veritable avantguarda ha estat exiliada.
"El cert ¨¦s que hi ha un esgotament en la f¨®rmula. En electr¨°nica se segueixen fent coses molt interessants, per¨° no estan destinades a la pista de ball", recorda Coco. "Aquest ¨¦s potser un dels motius pels quals vaig donar tant la tabarra perqu¨¨ La 2 fos una sala que s'organitz¨¦s al voltant del rock, un estil que ha viscut grans moments durant aquests darrers anys". Coco recorda que per principis est¨¨tics i ¨¨tics, la seva sala no acostuma a portar DJ de fora, noms populars per la seva carrera darrere els plats o, simplement, per ser familiars d'alg¨² o exbaixistes d'un grup amb m¨¦s de 50 fans a Barcelona. "Aquest tipus de gent no m'aporta absolutament res. Si volen venir de vacances a Barcelona, que es paguin el viatge".
Razzmatazz s¨ª que ha apostat fort per aquest perfil de punxadiscs, que vindria a ser la progressi¨® l¨°gica del DJ estrella per¨° adaptat a la realitat actual, on el Cuore ¨¦s, fins i tot entre la modernitat, m¨¦s valorat que les revistes musicals especialitzades. "Segueixo pensant que aquest tipus de DJ aporta coses. Hi ve la gent que ¨¦s fan del que representa. D'acord, de vegades no punxen ni ells, o la seva selecci¨® ¨¦s m¨¦s pobra que la que t¨¦ a casa la gent que ve a veure'l, per¨° hi ha casos que justifiquen la despesa, com per exemple Alaska i Mario Vaquerizo, Wendy James o Jarvis Cocker, que sempre fan unes seleccions ben bones".
Clint Boon, el que va ser l¨ªder de la banda de Manchester Inspiral Carpets (Noel Gallagher, d'Oasis, li carregava les guitarres abans de convertir-se en estrella) ¨¦s un dels molts anglesos exmembres de grups indies de certa rellev¨¤ncia reconvertit a DJ. A Manchester porta el Clint Boon Disco, un club setmanal. A Barcelona ha vingut regularment a punxar a Razmatazz. "Per mi, punxar ¨¦s un ofici tan important con el de fer can?ons de pop. Em prenc molt seriosament la meva feina i crec que, quan vaig a llocs com Barcelona, la gent gaudeix de la sessi¨® no perqu¨¨ jo fos als Inspiral Carpets, ja que tampoc no v¨¤rem tenir mai tants fans, sin¨® perqu¨¨ s¨¦ el que punxo i s¨¦ el que agrada. Dit aix¨°, s¨ª que ¨¦s cert que molts exmembres de bandes, mitges celebritats dels 80 i 90, hi han posat molta cara. Potser per culpa d'ells ara ens truquen menys. Una pena, perqu¨¨ Barcelona ha estat una de les ciutats clau per entendre la festa aquests darrers anys", comenta.
Un altre aspecte diferenciador i innovador de l'esdevingut en la pretenciosament anomenada cultura de club durant ara fa ja quasi vint anys ha estat la programaci¨® de concerts de matinada, emmarcats en sessions de discoteca. L'antic Nitsa ja ho va fer en la seva cl¨¤ssica localitzaci¨® a la pla?a Joaquim Llongueras, per¨° ha estat durant aquests anys que el reclam del concert s'ha convertit en quasi habitual a llocs com B Good, Sidecar, Razzmtazz, Apolo o La 2. "Ha estat una cosa nova i important. Ha aportat un valor afegit a la nit. I ¨¦s que la compet¨¨ncia ¨¦s cada cop m¨¦s gran i la gent demana que facis un esfor?, m¨¦s que res, perqu¨¨ ells en fan molts", recorda Estalella.
Per Coco, el concert tamb¨¦ ha estat clau per entendre la nova estructura de club, per¨° l'encaixament d'aquesta mena d'esdeveniments dins del que ¨¦s una nit on la gent va a ballar ha estat una mica complicat. "Primer program¨¤vem concerts a les 3 del mat¨ª i hi havia molta gent que venia a ballar i no hi estava d'acord. A m¨¦s, hi havia un perill greu de tenir el grup despert fins a aquelles hores. Alguns no sortien a l'escenari en les millors condicions. Per aix¨° els v¨¤rem moure a la una del mat¨ª".
La falta de diners i el cansament que pot provocar una ciutat que es divideix entre els locals on hi punxen els temes que el locutor de r¨¤dio et posa cada mat¨ª, els que es passen la nit posant house amb sirenes i cantants de color que sembla que entonin mentre els treuen un queixal i aquells que s¨®n moderns fins a l'asf¨ªxia, ha provocat un cert repunt del fes-t'ho tu mateix. I cap all¨¤ hi podem anar, a causa del cau en qu¨¨ Internet ha convertit els diferents gustos musicals. "Cada cop ¨¦s m¨¦s complicat estar al dia musicalment. La gent en sap molt. ?s molt r¨¤pida", recorda Graham, de La 2. "Els cl¨¤ssics segueixen funcionant, per¨° les novetats les has de posar la setmana en qu¨¨ s¨®n novetats. Arriben i se'n van molt m¨¦s r¨¤pidament". I ¨¦s que, com apunta Ricard Robles, un dels fundadors del S¨°nar, a l'ADN de la poblaci¨® local hi ha un gust per la novetat i l'avantguarda que, tot i viure temps complicats, no es perdr¨¤ mai. "Em fa la sensaci¨® que l'oferta en molts casos no est¨¤ a l'al?ada de l'esperat, si m¨¦s no, en el camp de l'avantguarda, un aspecte en qu¨¨ hem estat molt bons, i avui no sembla que en siguem tant. No s¨¦ si ¨¦s una q¨¹esti¨® generacional, de cicle o de dificultats provocades per certa burocr¨¤cia, per¨° el cert ¨¦s que ja no som all¨¤ dalt, amb Berl¨ªn i Londres. Hem perdut molt del que vam guanyar als 90. Ens cal un punt de trobada i una voluntat per part de les noves generacions de fer-hi alguna cosa". Robles recorda que, durant el S¨°nar, hi ha una multitud de clubs que programen amb artistes interessants, per¨° que nom¨¦s llavors, abandonant durant la resta de l'any un p¨²blic que ha crescut amb una dieta d'electr¨°nica amb classe i ambici¨® i que avui es pot sentir abandonat fins al punt d'haver de rec¨®rrer a la nost¨¤lgia.
"L'altre dia es va programar al Nitsa una sessi¨® de revival de l'electr¨°nica dels 90 i jo feia anys que no el veia tan ple", apunta Coco, incidint en un canvi de paradigma que, en aquest cas, ha deixat pr¨¤cticament fora de circulaci¨® les idees que van posar-nos al mapa de l'escena nocturna. Aix¨° s¨ª, els llocs on aquesta nit hi soni It's raining men , a pr¨¤cticament ning¨² no li importar¨¤ res del que hem parlat avui. De fet, no li importar¨¤ el que soni, ni l'any que se'n va, ni el que ve. Al final, la gran majoria segueix sortint de nit -i anant als museus o al supermercat- per lligar.
Del glamur a la intiner¨¤ncia
El suposat esgotament de celebrity DJ -aqu¨ª la hist¨°ria es redueix a Nacho Vidal i a algun ex de reality, per¨° a llocs com Nova York o Londres el virus afecta files de rockers, exparelles d'actrius de Hollywood o fins i tot futbolistes- s'ha ocasionat tamb¨¦ per una for?ada racionalitzaci¨® de despeses. Razzmatazz fa poc que ha canviat de mans. Els seus antics propietaris van haver de vendre un dels clubs m¨¦s populars d'Europa per fer front a deutes contraguts amb altres aventures no tan exitoses. El darrer any, la facturaci¨® mitjana dels locals nocturns ha baixat un 13%, per¨° aix¨° no ha evitat l'obertura de nous locals i la recerca de nous conceptes d'atracci¨®.
"Els temps han canviat molt. Amb 18 anys treballava en una discoteca i el m¨¦s jove que hi anava era el meu pare. Ara, amb 40, me n'adono que el p¨²blic ¨¦s cada cop m¨¦s jove", recorda Juanjo Mart¨ªnez, del grup Costa Este qui, tot i la baixada de l'edat mitjana del qui surt a la nit, creu en l'aposta per l'excel.l¨¨ncia i l'exclusivitat. "?s complicat ser exclusiu quan tens un local per a 2.000 persones, per aix¨° estem apostant per espais una mica m¨¦s petits, llocs on prendre copes i escoltar m¨²sica en un ambient atractiu que recorda una mica el que era el chillout. Segueixo pensant, per¨°, que a Barcelona manquen locals realment exclusius, com ho va ser l'Up and Down a la d¨¨cada dels 80. Veurem qu¨¨ passa l'estiu que ve amb tota la zona de l'Hotel Vela. Pot ser un bon lloc per recuperar el concepte exclusiu".
El tancament de Pacha Barcelona en no renovar els propietaris de la marca, per motius de falta de qualitat, el contracte amb qui gestionava la franqu¨ªcia a la ciutat comtal, explica un parell de coses sobre l'estat del concepte superclub i les barbaritats franquiciades que s'han arribat a fer aquests anys de totxana, gin t¨°nic i Cancun. Per aix¨°, potser,hi ha cert retorn al club petit, a la festa sense periodicitat regular, a la nit itinerant, fins i tot al pis per llogar per fer festes privades -alguns ¨¤tics al barri G¨°tic es lloguen per a aquests prop¨°sits per uns 400 euros la nit.
Aquest estiu, el New York Times anunciava la mort del club glamur¨®s i enorme, en favor d'un de m¨¦s petit. Podia ser gens pretenci¨®s, com Our Favourite Club, una nit dedicada al bon pop, el soul i a tots aquells sons que controlen els qui tenen una discoteca que fa goig d'ensenyar. Irregular en dates, impredictible en localitzaci¨® i gestionat mitjan?ant el web i els n¨²meros favorits del tel¨¨fon m¨°bil, aquestes nits han esdevingut exemples d'una exclusivitat quasi soterr¨¤nia, estil¨ªsticament a les ant¨ªpodes de l'assenyalat per Mart¨ªnez, per¨° conceptualment ben semblants.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.