Un cinema amagat
DEL ?XTASIS AL ARREBATO
Doble DVD i llibre editat per
Cameo. 29,95 euros
Hi ha tota una part de la hist¨°ria del cinema que ha circulat per sales arraconades, misericordiosament anomenades alternatives. Per aix¨° ¨¦s important donar visibilitat a aquestes peces en el mateix suport que Piratas del Caribe. ?s el cas Del ?xtasis al Arrebato, ¨¤lbum amb dos DVD i llibre editat per Cameo, amb la col.laboraci¨®, entre d'altres, de la Filmoteca i el CCCB, que ha organitzat ara un cicle de projeccions.
Es pot polemitzar interminablement sobre la tria. Per¨°, per molts, ¨¦s una ocasi¨® per descobrir unes obres ocultes. Per d'altres, es tracta de revisar quina mena d'indagacions o mimetismes hi havia al cinema espanyol experimental dels anys cinquanta en endavant. Sorpr¨¨n, per exemple, en aquesta antologia els clamorosos deutes impagats a l'abstracci¨® de Norman MacLaren. I els que reprodueixen les seves provatures de dibuixar directament sobre el negatiu s¨®n m¨¦s acceptables que els que presumeixen de superar-lo, com Javier Aguirre, que deia que les seves abstraccions es basaven en principis cient¨ªfics i no en experiments "capriciosos" com els del canadenc. Aguirre ¨¦s un personatge singular que ha caminat tant per l'anticine, aix¨ª ho anomenava, com pel cine de destape.
En aquest cinema experimental hi ha una proposta dominant per sobre la gosadia tem¨¤tica: la reflexi¨® sobre el propi llenguatge i l'eina cinematogr¨¤fica. Fins i tot en exercicis com els d'Antoni Padr¨®s, que v¨¨iem al cineclub de l'Associaci¨® d'Enginyers Industrials que portaven gent com Mart¨ª Rom, on l'argument ¨¦s una met¨¤fora de gelateria sobre la fel.laci¨®, o en treballs m¨¦s directament combatius com els de l'estimat Carles Duran, per sobre del lleu fil argumental, hi ha una primera preocupaci¨® per trencar amb la ret¨°rica dominant. Per exemple, Brutal Ardour (1978), de Huerga, on se celebra l'esmicolament de la imatge que fa el fotograma. L'edici¨® ¨¦s curosa encara que, potser, en el llibre d'acompanyament, s'hi podrien haver diversificat m¨¦s les fonts bibliogr¨¤fiques o, en els casos que fos possible, hauria estat interessant con¨¨ixer l'estat actual de les reflexions dels seus autors. Saber qu¨¨ en pensen ara, d'aquests artefactes singulars.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.