Salvatges!
PARAULES EMMETZINADES
Maite Carranza
Edeb¨¦
Col.lecci¨® Periscopi, 11
248 p¨¤gines. 9,60 euros
Premi Edeb¨¦ 2010
EL SALVATGE
Antoni Garcia Llorca
Cru?lla
Col.lecci¨® Gran angular, 162
156 p¨¤gines. 8,50 euros
Premio Gran Angular 2009
HE JUGAT AMB ELS LLOPS
Gabriel Janer Manila
La Galera
Col.lecci¨® Bridge, 1
164 p¨¤gines. 13,95 euros
Premi Joaquim Ruyra 2010
Heus aqu¨ª tres novel.les amb premi. Heus aqu¨ª tres protagonistes salvatges. Dos d'ells coincideixen en el mateix personatge d'origen i se'l pot anomenar salvatge per haver crescut sol, al mig del bosc, entre animals, i lluny de la humanitat. L'altre, cal anomenar-lo aix¨ª per haver actuat com un animal enmig de la humanitat. Anem a pams, per¨°.
Antoni Garcia Llorca va guanyar el Premio Gran Angular 2009 amb El salvaje que, un any despr¨¦s, ens arriba en catal¨¤. Per bastir l'obra, l'autor va cercar diversa informaci¨® sobre infants salvatges, triant un cas que fou la base d'una tesi doctoral, La problem¨¤tica educativa dels infants selv¨¤tics: el cas de "Marcos", escrita fa trenta anys per Gabriel Janer Manila. Aquest, emp¨¨s possiblement per aquesta novel.la, ha mogut fitxa i ha novel.lat tamb¨¦ la mat¨¨ria que recoll¨ª en aquell moment, cosa que sempre havia desitjat.
A He jugat amb els llops, Gabriel Janer Manila narra la perip¨¨cia d'en Marcos des que ¨¦s venut pel seu pare i abandonat en una serra per tenir cura de les cabres fins que, al cap d'uns quants anys, el tornen a la civilitzaci¨®. L'estil, tendre i po¨¨tic, de Janer Manila i el material literari amb qu¨¨ treballa ¨¦s all¨° m¨¦s destacat de l'obra, que es mostra excessivament lineal i mon¨°tona, centrada a descriure la curiosa relaci¨® del personatge amb el seu entorn, especialment amb els diversos animals que hi habiten. Hi manca un objectiu prou potent com per desvetllar l'inter¨¨s del lector, m¨¦s enll¨¤ de la descripci¨® po¨¨tica del periple del personatge.
A El salvatge, Antoni Garcia Llorca ens narra els mateixos fets amb un estil semblant —val a dir que ambd¨®s autors coincideixen en diversos aspectes: l'ampli domini del llenguatge, la riquesa del vocabulari, el nivell d'exig¨¨ncia, la prosa po¨¨tica...—, encara que hi afegeix un anar endavant i enrere en el temps, una alternan?a de situacions entre les viv¨¨ncies a la natura i la posterior estada a l'asil, que li d¨®na m¨¦s joc, intensitat i punts d'inter¨¨s. A estones, el perd una mica l'exc¨¦s de met¨¤fores, per¨° Garcia Llorca aconsegueix un relat m¨¦s din¨¤mic i sorprenent. Un aspecte en el qual coincideixen ambdues obres ¨¦s que captivaran m¨¦s l'adult que el jove, tot i pert¨¤nyer a col.leccions juvenils.
Marcos ¨¦s un salvatge, per¨° no ho ¨¦s per voluntat pr¨°pia ni t¨¦ una fantasia malvada, "un home si est¨¤ sol no t¨¦ amb qu¨¨ subjectar la imaginaci¨®", ni les seves s¨®n Paraules emmetzinades, com ho s¨®n les del presumpte culpable de la darrera novel.la de Maite Carranza, que ens mostra la seva ductilitat. Si b¨¦ s'ha mogut sovint en el terreny del realisme, i darrerament, en el del g¨¨nere fant¨¤stic, ara ens sorpr¨¨n amb un thriller centrat en el maltractament de g¨¨nere i els abusos sexuals. El seu estil ¨¦s absolutament directe. El tema ¨¦s monogr¨¤fic i redundant, per¨° ¨¦s que tot gira al voltant d'un cas que porta quatre anys sense resoldre's: una noia desapareguda, un cos que no es va trobar... Un policia, en els seus darrers dies de servei abans de la jubilaci¨®, descobreix noves pistes, i en q¨¹esti¨® d'hores, el cas d¨®na un tomb. La descripci¨® dels fets, tot focalitzant a cada cap¨ªtol les viv¨¨ncies des d'una persona i perspectiva diferent, d¨®na un ritme trepidant i una enorme intensitat a la novel.la, i l'autora, familiaritzada amb els guions televisius, aconsegueix fer anar al lector pels viaranys que es proposa. Un thriller corprenedor, de den¨²ncia, que mant¨¦ l'autora en els cims de la literatura juvenil del nostre pa¨ªs.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.