La TV, eina d'artistes
TV/ARTS/TV
Arts Santa M¨°nica
Fins al 12 de desembre
Fa un any, es va fer al CCCB una exposici¨® espl¨¨ndida, "M¨®n TV", on la televisi¨® era el subjecte, el protagonista de les an¨¤lisis sobre els seus continguts. Ara, a l'Arts Santa M¨°nica, se'n fa una altra, m¨¦s petitona, "TV/Arts/TV", on la pantalla ¨¦s l'objecte que treballen els artistes per emetre els seus missatges. A la planta baixa hi ha una bona mostra de v¨ªdeos i d'instal.lacions conegudes sobre el tema. La presideix el Mercedes de Wolf Vostell, carregat de monitors, i on, al darrere, hi ha una dona carbonitzada xuclant per un tub el letal mon¨°xid de carb¨® herzi¨¤.
A la planta superior, es mostren una s¨¨rie de treballs sobre art i tecnologia sortits de diversos tallers universitaris. Paga el tret llegir els papers on s'explica la intenci¨® que hi ha al darrere de cada instal.laci¨®. En alguns casos, ens trobem amb aquest curi¨®s efecte de l'art contemporani on el discurs que construeix l'autor sobre la seva obra —m¨¦s o menys llegidor— sembla gaudir d'una autonomia total. L'espectador es pot trobar perfectament en qu¨¨ no ha vist all¨° que l'artista diu que hi ha. En certa manera, ja ho anuncia Iv¨¢n Marino, quan al cat¨¤leg explica la generaci¨® d'aquestes instal.lacions: "es podria afirmar que el di¨¤leg eteri dels artistes, te¨°rics i t¨¨cnics que formen part d'aquestes trobades ha estat l'obra en si, i les peces que s'exhibeixen aqu¨ª (...) constitueixen una sort de romanent intel.lectual de cr¨°nica de les discrep¨¤ncies i els acords assolits per un grup de treball sumit en un debat apassionant, que ha intentat desxifrar enigmes irresolubles, est¨¨rils per¨° alhora encantadors". ?s dif¨ªcil, per exemple, al divertit Bestiari, sense llegir la guia espiritual, veure-hi "dec¨¤podes sis¨ªfics" o que un petit i baixet monitor que es belluga ¨¦s una pantalla catodicoparanoica "que es posiciona autom¨¤ticament amb un gir de 180? davant els vianants amb el gest d'un sentinella".
L'Arts Santa M¨°nica mostra l'¨²s de les pantalles com a objecte de creaci¨®
A "Sistema a dist¨¤ncia d'alerta temprana", els autors han convertit idees de Marshall McLuhan (de qui els afalaga molt all¨° que va dir que l'artista anticipa els canvis socials abans que els percebi el com¨² de la gent) en un codi bidimensional per a m¨°bil, un QR (codi obert). El dia que vaig visitar l'exposici¨®, un treballador intentava arreglar una pe?a de la instal.laci¨®, un robot que havia de recitar les esmentades teories. No funcionava i, per arreglar-lo..., la inform¨¤tica utilitzada era Windows (codi tancat).
Les maniobres aparentment m¨¦s senzilles s¨®n moltes vegades les de lectura m¨¦s profitosa. Per exemple, Texas Border, que mostra en una paret les imatges que capten les c¨¤meres instal.lades a la frontera de M¨¨xic per a la cacera de l'immigrant. Aquest simple despla?ament de les imatges (d'una g¨¤bia de sometents fatxendes i armats a una pac¨ªfica sala d'exposicions) planteja la incomoditat d'una contemplaci¨® est¨¨tica d'una eina criminal. Alguna repesca, com una foto de Mireia Sent¨ªs sobre g¨¨nere i televisi¨®, es fa curta.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.