"Tenim dret a la mem¨°ria i a l'oblit"
Som gent pac¨ªfica / i no ens agrada cridar". Aquell esl¨°gan tan repetit ens retorna un munt de records. ?s el que passa a No parlis de mi quan me'n vagi (Emp¨²ries), de Merc¨¨ Ibarz.
Valentina Morera, fot¨°grafa, que signa com a Mo, convida a sopar quatre amics de fa 30 anys: Isi, que s'ha convertit en una bur¨°crata; Rat, el m¨¦s revolucionari de tots, que es dedica a invertir els diners dels rics i que entra i surt dels jutjats per estafa; Nela, que va fugir cap al nord i es va fer etarra, la van detenir i va anar a pres¨® i no l'han tornat a veure; i Nil, un dibuixant de c¨°mics per a adults, que no coneix els altres tres. La novel.la t¨¦ moltes lectures. La narradora en primera persona interv¨¦ quan li escau. Diu: "Faig de cronista d'una altra vida que tamb¨¦ va ser la meva". Amb ella i els seus personatges, vius i morts, com explica Valentina, fem un recorregut en el temps, des dels anys setanta fins al Tripartit.
'A 'No parlis de mi quan m'en vagi? tot ¨¦s ficci¨®, per¨° res no ¨¦s inventat'
Tamb¨¦ ens passegem amb ells per Barcelona. Tornem a gaudir de totes aquelles can?ons que configuren la banda sonora de No parlis de mi quan me'n vagi. "He treballat com si fes una cr¨°nica, no personal sin¨® d'ordre col.lectiu". ?s inevitable pensar que hi ha bones dosis d'autobiografia. "Tot ¨¦s ficci¨®, per¨° res no ¨¦s inventat, excepte el final". El panorama que descriu sobre els grups i grupuscles pol¨ªtics ¨¦s descoratjador: estava prohibit ser reaccionari; ser verge era pitjor que no anar a una manifestaci¨®; era una ¨¨poca inquisitorial (interrogatoris dels polis, dels companys de cel.la, dels companys de pis). "Em van expulsar de les plataformes anticapitalistes perqu¨¨, en lloc d'anar a una reuni¨®, me'n vaig anar al cine".
Per¨° aquells temps tamb¨¦ han deixat valors. "A la novel.la es parla de la vacuna antisect¨¤ria, precisament per aquelles experi¨¨ncies", explica. "Hi ha una actitud de mirar d'entendre qu¨¨ passa i sobretot de quina manera passa. Els personatges es van fent m¨¦s l¨²cids. Com ho va aprofitar cadasc¨² despr¨¦s, aix¨° ¨¦s la novel.la. Per aix¨° Valentina reuneix els vius i els morts..., i per aix¨° la novel.la es tanca amb l'aire renovat".
Tamb¨¦ ¨¦s cert que les coses no estan estudiades. "Aquella radicalitat ¨¦s pr¨°pia de la gent jove i del moment que es viu. Aquells grups i grupets podrien ser equiparables a les bandes d'ara. El poder que tenien, les relacions entre persones".
Valentina diu que va passar m¨¦s ¨¤nsia als vuitanta que als setanta. "Hi ha una amn¨¨sia col.lectiva del que va passar als seixanta, als setanta i als vuitanta. Com pots oblidar si no pots saber la realitat del que va passar. Tenim dret a mantenir la mem¨°ria i tenim dret a oblidar".
Els "fabulosos" anys de la transici¨® i els diners. "Va ser un canvi molt gran. Vam sortir de la dictadura i vam entrar en la llibertat. Per¨° amb els vuitanta va arribar l'intent de cop d'Estat, els Gal, el pelotazo... La import¨¤ncia que prenen els diners com a representaci¨® social. Tot el que som ara ve dels vuitanta. La hist¨°ria del Rat ¨¦s representativa de molts casos. Aix¨ª hem arribat a la gran corrupci¨®, i no nom¨¦s l'econ¨°mica, sin¨® a la corrupci¨® de la pr¨°pia hist¨°ria".
No parlis de mi quan me'n vagi ¨¦s tamb¨¦ una novel.la sobre Barcelona. Les passejades de la Mo, la cerca del pis de la seva vida, el moment quetira els envans i troba la llum. "Vol ser un recorregut per la ciutat. Els anys noranta va viure les grans transformacions amb euf¨°ria. Barcelona ¨¦s una ciutat adorable que s'est¨¤ tornant desconfiada. Fa massa temps que el discurs sobre la ciutat ¨¦s el de les institucions i la ciutat ¨¦s de la gent. Els meus protagonistes s¨®n com la ciutat, no saben ben b¨¦ que els passa".
Una dona de lletres
Merc¨¨ Ibarz (Said¨ª, Baix Cinca, 1954), de la primera promoci¨® de periodistes amb titulaci¨® universit¨¤ria, ¨¦s una dona de lletres. La terra retirada (1993), la primera novel.la que va escriure, autobiogr¨¤fica, parla del seu poble, de com va arribar a Barcelona i dels complicats anys del tardofranquisme. Despr¨¦s, van arribar Breu hist¨°ria d'ETA 1959-1979 (1981), Merc¨¨ Rodoreda. Un retrat (1991), La palmera de blat (1995), segona novel.la. I els reculls de confer¨¨ncies Cartografies del desig, 15 escriptores i el seu m¨®n i Mem¨°ria de l'aigua, 10 escriptores i el seu m¨®n.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.