Literatura.net
A presenza da creaci¨®n na Rede ¨¦ m¨¢is ben escasa - Os m¨¢is esc¨¦pticos son os escritores que xa se aventuraron no ciberespazos con propostas propias
Crear e facer chegar a obra directamente, sen os filtros do editor, distribuidor ou libreiro, sen limitaci¨®ns de formato, x¨¦nero ou espazo. Interactuar co lector. Internet en teor¨ªa ¨¦ o so?o h¨²mido feito realidade dun escritor. Desde o que est¨¢ empezando e se ve como herdeiro da longa tradici¨®n de autores aos que lles rexeitaron obras hoxe cl¨¢sicas, ata o consagrado que gustar¨ªa de experimentar f¨®ra do r¨ªxido soporte libro. Internet ¨¦ un abano no que entran desde os microrrelatos de ata 140 caracteres na rede social Twitter a obras en perpetuo proceso de creaci¨®n que poden inclu¨ªr v¨ªdeos, audios ou enlaces moito m¨¢is amplos e m¨¢is sut¨ªs que as molestas notas a p¨¦ de p¨¢xina. Sen embargo, a presenza na rede da creaci¨®n literaria -non da literatura- ¨¦ m¨¢is ben escasa, polo menos en Galicia.
"Ningu¨¦n se toma en serio un libro se non aparece en papel", di Camilo Franco
Para Campo, "o desexo de que algo pase ¨¦ m¨¢is forte que a propia realidade"
"Na rede hai moi pouca creaci¨®n literaria", confirma o editor Manuel Bragado. "Hai moitos textos, mais poucos con intenci¨®n de estilo. Creo que ¨¦ debido a que os textos se escriben nun contexto multitarefa, co que sup¨®n de distracci¨®n, e pola inmediatez do soporte". No polo oposto ao director de Xerais, pero co mesmo activismo en internet, est¨¢ a poeta e actriz D¨¦borah Vukusic: "Haina e en cantidades inxentes, a calidade xa ¨¦ outro asunto. A rede ¨¦ unha plataforma de liberdade e polo tanto un pode publicar arreo sen temor, mesmo se non ¨¦ sempre do xeito m¨¢is acertado ou esquece a autocr¨ªtica". Nesa valoraci¨®n coincide outra ciberviguesa, a profesora Bego?a Outeiro: "Hai creaci¨®n literaria na rede, pero sobre todo existe a recreaci¨®n literaria, que chega moito m¨¢is al¨¢ e se mestura coa realidade dun xeito moi diferente ¨¢ literatura m¨¢is can¨®nica. A rede pode supor un problema grave para o sistema literario en tanto que fai m¨¢is opaca a dimensi¨®n autorial para dotar unicamente de relevancia a mensaxe que se emite".
Os m¨¢is esc¨¦pticos son precisamente dous autores que fixeron experiencias literarias en Internet. "Os escritores, en xeral, te?en menos pudor en anunciar a s¨²a obra que en escribila directamente na rede. V¨¢isenos bastante a forza pola boca: falamos do futuro para non ter que falar do presente, pero case ningu¨¦n no mundo se toma en serio un libro se non aparece en papel ou se non ten versi¨®n en papel", afirma Camilo Franco. "Internet ¨¦ un medio para principiantes en xeral e para autores de x¨¦neros minoritarios (poes¨ªa, teatro, ensaio,...). ? un oc¨¦ano tan extenso que deber¨ªas ficcionar un amor rebelde entre Carlos Call¨®n e Gloria Lago ou algo dese calibre para atraer a atenci¨®n. Por moito que lles doa aos cibervisionarios, o papel ten un prestixio que nunca ter¨¢ a pantalla dun ordenador", considera Jaureguizar.
Con eles coincide m¨¢is ou menos (o descreimento parece cousa de xornalistas) a galega bonaerense D¨¦bora Campo: "Vivimos nuns tempos nos que o desexo de que algo sexa ou pase ¨¦ mais forte que a propia realidade. L¨¢nzanse progn¨®sticos que te?en moita difusi¨®n (todos os xornalistas temos fame de boas novas), a¨ªnda que non te?an moita base. Algo disto pasa coas potencialidades da rede". No extremo contrario est¨¢ Sechu Sende, que foi publicando ao longo de dous anos no seu blog o seu ¨²ltimo libro, Animais (rexeitado por varias editoriais pola s¨²a opci¨®n ortogr¨¢fica). "Como criador de textos , literarios ou non, a rede perm¨ªteme compartilos dunha forma mais directa, sen intermediarios. Podo publicar un poema de Emilio Ara¨²xo, un relato in¨¦dito, unha banda dese?ada sobre Lois Pereiro, fotos dun mural no cuarto da mi?a filla...".
O certo ¨¦ que o dixital, tarde ou cedo, afectar¨¢ ao lector e ao escritor. "O que me parece m¨¢is excitante ¨¦ se Internet vai transformar a forma de escribir e se xurdir¨¢n novas perspicacias lectoras", pensa Ant¨®n Lopo. O director de Galaxia, Carlos Lema, que nun ensaio en Grial defin¨ªa o ebook como "o libro perfecto", asegura que "Internet acent¨²a esa capacidade de control do pensamento cr¨ªtico a trav¨¦s dos textos porque crea unha continuidade que semella perfecta e na que o pensamento, a interrupci¨®n do texto pola vontade do lector-escritor ¨¦ moito menos factible." Desde a experiencia (en todos os aspectos: ped¨ªronlle desde Brasil un microconto en Twitter, pero ti?a que mandalo por email), Xabier Puente Docampo aposta pola esencia: "A literatura ¨¦ independente do soporte. O ¨²nico que define calquera arte ¨¦ a linguaxe que lle ¨¦ propia. Inter¨¦same o fen¨®meno literario na rede se o medio lle engade algo que non poida existir no soporte papel: hipertexto. Por a¨ª pode chegar algo m¨¢is ca un novo x¨¦nero literario". De momento, esta reportaxe f¨ªxose completamente a traveso de emails e redes sociais.
Escenarios da cibercr¨ªtica
- A secci¨®n de cr¨ªtica da Asociaci¨®n de Escritores en Lingua Galega puxera en marcha o blog acriga.blogspot.com. Durou en activo apenas os catro primeiros meses de 2008.
- Anos antes, en 2003, arrincara xa lg3, a p¨¢xina de Culturagalega.org -dependente do Consello da Cultura Galega- dedicada ¨¢ literatura. As recensi¨®ns de novidades editoriais de todos os x¨¦neros pend¨²ranse nesta web semanalmente.
- Fervenzas Literarias ¨¦ unha p¨¢xina con feitura de magac¨ªn sobre libros e actualizado con relativa asiduidade. Realiza entrevistas, comentario de obras e funciona como axenda de actos.
- Na bit¨¢cora de cr¨ªtica cultural Quantas letras para um rio (letrasparaumrio.wordpress.com), a literatura ocupa boa parte dos contidos, pero sempre con especial atenci¨®n a fen¨®menos non hexem¨®nicos.
- En Bouvard e P¨¦cuchet (bouvard.blogaliza.org), Manuel Rodr¨ªguez Alonso, antes activo no extinto diario dixital Vieiros, coloca implac¨¢beis comentarios ¨¢ actualidade literaria, ortogr¨¢fica e gram¨¢tica.
- O blog que o profesor de Teor¨ªa da Literatura Arturo Casas mantivo na Rede durante case un ano,-L¨¢ndoas, agora clausurado -, non s¨® se ocupou de cuesti¨®ns literarias -a intervenci¨®n no debate pol¨ªtico era outro dos seus obxectivos confesos-, pero os seus textos na materia centraron numerosos debates cibern¨¦ticos.
- A¨ªnda que O levantador de minas, o blog do poeta Alfredo Ferreiro, arr¨ªmase m¨¢is ben a unha bit¨¢cora persoal, a literatura e a recensi¨®n de libros aparece entre os contidos m¨¢is habituais.
- Francisco Mart¨ªnez Bouzas adoita glosar obras para o suplemento cultural do xornal Faro de Vigo. V¨¦n de abrir Nove Noites (novenoites.wordpress.com), onde garda o xa publicado e engade materiais ensa¨ªsticos.
- Xos¨¦ Manuel Eyr¨¦ leva anos entregando opini¨®ns literarias para A Nosa Terra, na s¨²a etapa de papel e na actual electr¨®nica. Dende 2007, Ferradura en tr¨¢nsito (xmeyre.blogaliza.org) ¨¦ un activo blog sobre lectura de libros galegos, acrecentado con denuncia pol¨ªtica.
- Armando Requeixo leva apenas un mes no espazo virtual. Faino a trav¨¦s de Criticalia (armandorequeixo.blogaliza.org), que ideou como compilador de textos asinados por el e aparecidos noutros medios. Agora tam¨¦n prepara reflexi¨®ns de corte ensa¨ªstico exclusivas para a Rede.
Caderno da cr¨ªtica(cadernodacritica.wordpress.com) ¨¦ o espazo de Ram¨®n Nicol¨¢s para recoller o seu traballo en prensa. Engade outras anotaci¨®ns, maiormente breves, sobre a actualidade do sistema literario.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.