S¨®n i no s¨®n Hamlet
LA CAIGUDA D'AMLET
C¨ªrcol Mald¨¤, Barcelona
Carrer del Pi, 5
Del 24 de mar? al 3 d'abril
HAMLET-LAFORGUE
Atrium, Barcelona
Consell de Cent, 435
Del 30 de mar? a l'1 de maig
Hamlet, deia Jan Kott, ¨¦s com una esponja per la capacitat que t¨¦ d'absorbir significats. Igual que la Mona Lisa, amb un somriure que va m¨¦s enll¨¤ del quadre, el dan¨¨s m¨¦s fam¨®s que mai ha (no) estat desborda el marc de l'obra de Shakespeare i t¨¦ vida pr¨°pia. Arriben a la cartellera barcelonina dos espectacles que donen fe d'aquesta exist¨¨ncia aut¨°noma de Hamlet, dues obres que prenen el personatge per explorar camins diferents dels m¨¦s can¨°nics del pr¨ªncep.
El mon¨°leg La caiguda d'Amlet, des d'avui i fins al 3 d'abril al C¨ªrcol Mald¨¤, ens presenta un Hamlet disconforme amb el dest¨ª que li ha reservat la literatura i que, en la seva introspecci¨®, es lliura a jocs fon¨¨tics m¨¦s a prop de la poesia concreta de Brossa o Casasses que de l'argument de Shakespeare, segons explica Xavier Albert¨ª, que ha dirigit la pe?a escrita i interpretada per Jordi Oriol. Albert¨ª va ser mestre d'Oriol a l'Institut del Teatre i l'obra t¨¦ les arrels en aquella relaci¨® que va continuar en el m¨®n professional.
El muntatge, amb la m¨²sica d'Albert Llanas inspirada en l'obertura de Romeo y Julieta de Tchaikovsky, arriba al Mald¨¤ despr¨¦s d'un llarg recorregut que inclou representacions al festival Temporada Alta de Girona i la sala Beckett.
Per Albert¨ª, que s'ha passat anys treballant sobre Hamlet i realitzant tota mena de relectures de l'obra i del personatge, "resulta molt interessant observar com ha evolucionat la recepci¨® de la pe?a des de la seva ¨¨poca fins als nostres dies". Com es pot imaginar pel perfil del director, l'inter¨¨s que t¨¦ per l'obra original ¨¦s m¨¦s anal¨ªtic que no pas rom¨¤ntic...
Un Hamlet molt diferent ¨¦s el que Jordi Prat i Coll proposa a la sala Atrium, a partir de dimecres i fins a l'1 de maig, amb tres int¨¨rprets: Raimon Molins, Guillem Gefaell i Cristina Noguer.
Hamlet-Laforgue parteix de l'obsessi¨® de l'escriptor simbolista Jules Laforgue pel personatge, una obsessi¨® que el va portar a viatjar a Dinamarca i con¨¨ixer el castell d'Elsinore, i que es va traduir liter¨¤riament en un dels textos de Les Moralit¨¦s l¨¦gendaires (1887) —dedicats a revisar amb ironia la hist¨°ria de figures m¨ªtiques com Salom¨¦, Parsifal o el mateix Hamlet.
"Hem repr¨¨s el text de Laforgue sobre Hamlet i l'hem convertit en espectacle", explica Prat i Coll. "En no ser material teatral, hem pogut ser molt lliures i creatius". De nou, som davant d'un Hamlet que no ¨¦s (i s¨ª que ¨¦s) el de Shakespeare. Un Hamlet en aquest cas "poeta, dandi, laforgui¨¤ en definitiva" que comparteix el gust per l'est¨¨tica, el decadent i el surrealista avant la lettre del mateix Laforgue, artista de la met¨¤fora extravagant i lluminosa, d'una brillantor que frega la incandesc¨¨ncia.
El muntatge es presenta com un mon¨°leg del pr¨ªncep en qu¨¨ apareixen m¨¦s personatges de l'obra. Hamlet es troba amb els enterradors, amb fantasmes despullats i amb la mort. L'espectacle, diu el director, concentra en una hora els continguts dels cinc actes, les reflexions i els dubtes principals de Hamlet sobre l'exist¨¨ncia, la mort i l'art. "Per¨° no pensi que oferim una cosa molt filos¨°fica, assenyada", adverteix el director.
Prat i Coll expressa admiraci¨® per Laforgue (1860-1887) i subratlla que amb nom¨¦s 26 anys —va morir al cap d'un any d'escriure Les Moralit¨¦s l¨¦gendaires, que es va publicar p¨°stumament— i a finals del XIX "va fer coses, el pastitx literari, l'¨²s de la ironia i l'experimentaci¨® ling¨¹¨ªstica, per exemple, que no van tornar a apar¨¨ixer fins a finals del segle XX amb autors com Heiner M¨¹ller". Jules Laforgue, continua, "se sentia molt Hamlet, de fet era m¨¦s hamleti¨¤ que el mateix Hamlet". Va fer que el personatge express¨¦s opinions que tenia contra el capitalisme i la gent que no es q¨¹estiona la seva vida i que no t¨¦ aspiracions. El Hamlet de Laforgue, a m¨¦s, "anticipa als nous Hamlets contemporanis que vehicularan noves sensibilitats, idees i comportaments. En aquest sentit, ¨¦s molt significativa la frase de Laforgue: "Naixer¨¤ un altre Hamlet, i d'aquest un altre".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.