L'art, arma de guerra
Un estudi inventaria la convulsa vida del patrimoni cultural catal¨¤ entre 1936 i 1939
Un estudi inventaria la convulsa vida del patrimoni cultural catal¨¤ entre 1936 i 1939
E l 21 de juliol de 1936 feia ja dos dies que el conseller de Cultura Ventura Gassol i el seu ajudant Melchor Font no sortien de la conselleria situada al Palau de la Generalitat. Suats i esgotats, intentaven organitzar grups de voluntaris per salvar el m¨¤xim d'objectes d'art de la destrucci¨® que es va desencadenar despr¨¦s del frac¨¤s de l'aixecament militar del 18 de juliol a Barcelona. Als voluntaris se'ls donava un salconduit signat pel conseller que no sempre protegia ni era acceptat per les patrulles, fidels als seus sindicats i partits pol¨ªtics m¨¦s que a la Generalitat. Servia per accedir a l'interior dels edificis que cremaven per la ciutat i per visitar els propietaris de col¡¤leccions amb la intenci¨® de conv¨¨ncer-los perqu¨¨ cedissin les obres a la Generalitat. Entre tant de desordre, el risc que corrien els voluntaris era molt alt. Tant, que van detenir i afusellar Rafael Fuster i Enrique Alexandrino, despr¨¦s de ser confosos per saquejadors.
La revolta va servir perqu¨¨ la Generalitat augment¨¦s les col.leccions p¨²bliques
Els b¨¦ns culturals catalans van viatjar a Ginebra per imposici¨® de Juan Negr¨ªn
La Rep¨²blica no va poder canviar l'opini¨® internacional sobre la destrucci¨® de l'art
Al Palau, convertit en un formiguer de gent que buscava ajuda, es van comen?ar a amuntegar, desgavelladament, objectes recuperats de la destrucci¨®. Entre els primers que hi van arribar, hi havia peces d'orfebreria trobades a l'interior d'una caixa forta de Santa Maria del Pi, oberta per la for?a, i reliquiaris i cust¨°dies de l'esgl¨¦sia de Sant Just, a part d'un bon grapat de feixos de bitllets de banc. Gassol havia enviat gu¨¤rdies armats per protegir la catedral, Montserrat, el Palau Episcopal i el Palau de Pedralbes.
Aquest era l'ambient que es vivia a la ciutat de Barcelona i, pr¨¤cticament, a tot Catalunya, durant les primeres hores despr¨¦s de l'aixecament militar del 18 de juliol i la virulenta reacci¨® dels grups armats que havien assaltat els arsenals abandonats per l'ex¨¨rcit. La ira de la revoluci¨® es va dirigir a tot el que representava l'esgl¨¦sia, per¨° tamb¨¦ a la relaci¨® que la Rep¨²blica havia tingut amb aquesta. L'objectiu preferit dels incontrolats va ser el patrimoni religi¨®s.
A la premsa, els anarquistes exposaven els motius de la seva actuaci¨®: "Ens hem apoderat d'all¨° que ens podia ser ¨²til per als fins revolucionaris i la despesa financera de la revoluci¨® i despr¨¦s hem incendiat els edificis religiosos, que s¨®n la vergonya del poble, per deixar-los redu?ts al no-res, d'on no haurien d'haver sorgit" (Solidaridad Obrera, 25 de juliol de 1936).
La Generalitat, que des de l'Estatut de 1932, s'havia dotat de legislaci¨® per protegir i salvaguardar el patrimoni, va haver de reaccionar immediatament per detenir aquesta inesperada revoluci¨®. Amb m¨¦s voluntat que mitjans, al llarg de tres anys, des del cop militar fins al final de la guerra, un grup redu?t de persones van portar a terme una labor encomiable posant, de vegades, la pr¨°pia vida en risc. "Les col¡¤leccions actuals dels museus catalans no serien el que s¨®n sense una labor que no ha estat prou reconeguda", asseguren Francisco Gracia i Gl¨°ria Munilla, autors del llibre Salvem l'Art! La protecci¨® del patrimoni cultural catal¨¤ durant la guerra civil (La Magrana), que avui surt a la venda.
Quan es parla de la labor de la Rep¨²blica per salvaguardar l'art durant la Guerra Civil es fa refer¨¨ncia als tresors del Museu del Prado i d'institucions com la Real Academia de la Historia a Madrid. Fins i tot, recentment, diverses exposicions i publicacions han reconegut el coratge i la labor tit¨¤nica d'alguns dirigents que van aconseguir que el conflicte no afect¨¦s aquestes obres.
Salvem l'Art!, el llibre dels professors Gracia i Munilla, fa ¨¨mfasi en l'actuaci¨® de la Generalitat i en les dificultats que va comportar el fet de salvaguardar el patrimoni catal¨¤. Deixen clar que, tot i que els fons, per la fatalitat del dest¨ª, van acabar units el 1939 durant la retirada dels republicans, el plantejament del govern de Madrid i del catal¨¤ era ben diferent respecte de la conservaci¨® del patrimoni.
Despr¨¦s de la destrucci¨® inicial, la Generalitat va acumular el material recuperat al Palau Nacional i va acabar dividint els treballs per inventariar-lo i conservar-lo en tres grups: arxius, biblioteques i monuments, que va assignar a Agust¨ª Duran i Sanpere, Jordi Rubi¨® i Jeroni Martorell, respectivament. La intenci¨® era aconseguir ser m¨¦s operatius i que les mil¨ªcies veiessin un canvi amb els organismes anteriors.
El setembre de 1936, la labor de salvament havia acabat, per¨° la situaci¨® no estava atenuada i es mantenia la por que els revolucionaris atentessin contra els fons dipositats a Montju?c. A m¨¦s, encara que la ciutat no havia estat bombardejada, els militars republicans sospitaven que en els plans de l'enemic hi havia el de fer servir l'aviaci¨® per llan?ar bombes sobre Barcelona (el primer va tenir lloc el mar? de 1937).
A l'octubre, Joaquim Folch i Torres va decidir traslladar tots els b¨¦ns a l'esgl¨¦sia de Sant Esteve d'Olot, lloc allunyat dels perills de Barcelona, per¨° ben comunicat. D'entrada, Pere Coromines, responsable dels museus, no va acceptar la proposta, per l'impacte que comportaria en la poblaci¨® la imatge de l'art abandonant la ciutat i el ress¨° a la premsa. Com va ser. A finals d'any, el 9 de desembre, s'autoritza Duran i Sanpere a traslladar a Viladrau (Osona) milers de documents reunits dels arxius, entre els quals hi havia l'Arxiu Hist¨°ric de la Ciutat, l'Arxiu de la Corona d'Arag¨® i el dip¨°sit del convent de l'Esperan?a. "Sens dubte, la tasca m¨¦s complicada, perqu¨¨ tant els b¨¦ns del Palau Nacional que van acabar a Olot com els del Museu Arqueol¨°gic que Pere Bosch Gimpera —responsable d'Excavacions el 1936— va traslladar a Agullana eren conjunts tancats, mentre que la documentaci¨® estava dispersa pel territori", expliquen Gracia i Munilla.
Segons els autors, la Generalitat i la conselleria de Gassol no van veure el proc¨¦s anticlerical sota una perspectiva del tot negativa. La revoluci¨® era ¨°ptima per als plans d'iniciar una gran reforma museogr¨¤fica comptant amb les col¡¤leccions requisades, que, sense l'aixecament militar, haurien continuat en mans privades.
Coromines, el 30 de juliol, s'encarrega de la instrucci¨® dels objectes requisats i no amaga els seus plans de no restituir o compensar els propietaris leg¨ªtims. Una mesura que es veur¨¤ refor?ada amb decrets com el del 5 de gener de 1938, en qu¨¨ tots els b¨¦ns mobles i immobles passen a ser considerats de propietat p¨²blica, encara que en aquell moment estiguessin en mans privades. "La Generalitat demostra un concepte avan?at i pioner d'usdefruit p¨²blic del patrimoni", expliquen. L'escriptora Caterina Albert (V¨ªctor Catal¨¤) va ser una de les m¨¦s perjudicades per aquesta mesura ja que li van requisar la col¡¤lecci¨® de material arqueol¨°gic d'Emp¨²ries, que no va poder recuperar ni quan els franquistes van prendre el poder. Avui, moltes de les seves peces segueixen lluint un "CA" a les vitrines del museu emporit¨¤.
I ¨¦s que els dirigents de la Catalunya republicana veien el patrimoni com un element clau de discurs ideol¨°gic catalanista i burg¨¨s. Com a hereus del Noucentisme i la Renaixen?a, si protegien el patrimoni defensaven la identitat i la cohesi¨® social. "No ¨¦s d'estranyar que aquesta classe pol¨ªtica i social qued¨¦s impactada quan va veure que una massa social, de qui gaireb¨¦ s'ignorava que exist¨ªs, comen?ava una revoluci¨® atacant precisament els seus s¨ªmbols", asseguren Gracia i Munilla.
Des del comen?ament, s¨®n els funcionaris de la Generalitat els que es fan responsables del patrimoni, ja que el seu objectiu ¨²ltim era conservar i que no es dispers¨¦s tot el que identificava Catalunya. Tanmateix, segons la tesi del llibre, per al govern de Madrid, l'art i el patrimoni era un s¨ªmbol de representaci¨® que els legitimava en el poder de l'Estat davant dels enemics. Per aix¨° no van dubtar a fer que les grans obres del Prado viatgessin amb ells per Espanya (de Madrid a Val¨¨ncia, Barcelona i prov¨ªncia de Girona) mentre avan?aven els nacionals i acab¨¦s, com ells, "exiliats" a Ginebra. Quan el govern republic¨¤ de Juan Negr¨ªn arriba a Catalunya, mana que tots els b¨¦ns, entre els qual els del tresor art¨ªstic catal¨¤, viatgin a Su?ssa malgrat l'oposici¨® de la Generalitat. Per als professors no hi ha dubte que "aquesta decisi¨® va ser l'¨²ltim acte de preemin¨¨ncia del govern de la Rep¨²blica sobre la Generalitat".
El b¨¤ndol nacional va guanyar dues guerres. La del camp de batalla i la de la propaganda. Tot i que tard, els franquistes va reaccionar amb contund¨¨ncia despr¨¦s de comprovar que la destrucci¨® de l'art podia ser una arma tan decisiva com les bales al front. Les portades dels diaris amb imatges d'obres destrossades van tenir un impacte negatiu en les pot¨¨ncies estrangeres a la Rep¨²blica, ja que era impossible justificar l'ajuda a un govern que no podia controlar aquella barb¨¤rie. S'inicia un programa de propaganda i contrapropaganda Pirineus enll¨¤. Els republicans conviden sir Frederick Kenyon, exdirector del Museu Brit¨¤nic, i James G. Mann, de la Wallace Collection, per veure, sobre el terreny, l'estat de les col¡¤leccions i els monuments. Els seus informes positius els van donar un respir. El b¨¤ndol nacional comptava amb aliats com Pedro Muguruza, que va "bombardejar" amb articles contraris la premsa internacional, i el duc d'Alba, que va pressionar en el mateix sentit el govern de Londres. De res no va servir l'informe del conseller Carles Pi i Sunyer al Foreign Office, on assegurava que no s'havia massacrat la gent i que s'havia salvat el patrimoni.
Per Gracia i Munilla, ¨¦s impossible quantificar el que es va destruir, ja que no creuen que el c¨¤lcul fet per l'historiador de l'art Josep Gudiol —entre un 5% i un 10%— estigui fonamentat. Del que estan segurs ¨¦s que sense la decisiva intervenci¨® dels voluntaris agrupats per la Generalitat s'hauria perdut molt m¨¦s, i que mai no s'havia dut a terme una tasca de salvaguarda de patrimoni com la que va fer la Generalitat i la Rep¨²blica.
El costat negatiu ¨¦s que "els republicans no van aconseguir guanyar la batalla de la propaganda, i fins i tot encara avui la perden perqu¨¨, passats 75 anys, l'opini¨® ¨¦s que els rojos van destruir el patrimoni i que el govern franquista va impedir que s'espoli¨¦s l'art espanyol". Potser aquest llibre ajudar¨¤ a canviar-ho.
La millor propaganda: Par¨ªs
L 'acci¨® de propaganda m¨¦s important duta a terme per la Generalitat, en mat¨¨ria de salvaguarda del patrimoni, va ser la gran exposici¨® d'art catal¨¤ celebrada el 1937 al Jeu de Paume de Par¨ªs. No ¨¦s clar de qui va ser la idea, per¨° sembla que la potent Comissaria de Propaganda de la Generalitat va imposar la seva voluntat a Joaquim Folch i Torres i Pere Coromines, que al principi no van veure amb bons ulls l'aventura francesa.
El repte es va plantejar amb un doble objectiu: mostrar les obres salvades de la revoluci¨® i presentar l'art catal¨¤ com a exemple d'identitat nacional. Als materials dipositats a Olot s'hi van afegir 11 peces de Terrassa, Vic, Tarragona i Girona i enormes fotografies dels temples, per demostrar que la destrucci¨® no havia estat com s'havia explicat. Tot va quedar paralitzat quan Indalecio Prieto, ministre de Defensa, s'oposa per les reaccions internacionals que causaria la sortida de les obres. L'assumpte no es va desencallar fins que es va veure que amb la mostra s'acabaria amb les acusacions franquistes de destrucci¨® d'obres.
La Generalitat es va fer c¨¤rrec del cost del trasllat i el govern franc¨¨s del cost de la instal¡¤laci¨®, les assegurances i el manteniment. Coromines, al text del cat¨¤leg, no va dubtar a minimitzar els efectes de la destrucci¨® i fins i tot d'atribuir a sindicats i milicians, sense excepci¨®, un paper decisiu en la recuperaci¨® i protecci¨® del patrimoni.
El 27 de febrer de 1937 tres camions amb 268 obres d'art surten d'Olot cap a Par¨ªs. M¨¦s de mil quil¨°metres i quatre dies de viatge que es fan de dia, per evitar els riscos de la nit, malgrat que diversos mossos armats de pais¨¤ van al comboi. El 10 de mar? surt el segon comboi format per dos camions. El cost total de l'operaci¨® va ser de 13.723 francs.
Inaugurada el 20 de mar?, en els dos mesos que va estar oberta, l'exposici¨® va tenir un ¨¨xit de cr¨ªtica i de p¨²blic inesperat: 60.000 persones havien conegut el rom¨¤nic catal¨¤ i havien deixat uns ingressos de 400.000 francs (10.000 cat¨¤legs a 15 francs).
L'¨¨xit va ser tan rotund que, acabat el termini del 20 de maig ¡ªFran?a tenia comprom¨¨s la sala amb ?ustria per a l'exposici¨® Universal que s'inaugurava al juny¡ª, el govern franc¨¨s prorroga la mostra en una nova seu: el castell de Maisons Lafitte, a prop de Par¨ªs, incloent-la en els actes oficials de l'exposici¨®. Tot un ¨¨xit que va animar la Generalitat a enviar 200 noves obres a Fran?a, entre les quals aut¨¨ntiques joies com els absis de Santa Maria i Sant Climent de Ta¨¹ll, el baldaqu¨ª de plata de la catedral de Girona, el tro del rei Mart¨ª i l'espasa de Pere IV. L'exposici¨® es va inaugurar el 22 de juny i va suposar guanyar una gran batalla contra la pol¨ªtica de descr¨¨dit dels nacionals contra la Rep¨²blica. Un ¨¨xit que alguns van pagar car. Els agents franquistes que van assistir a la inauguraci¨® van prendre bona nota de tot: dels discursos, els textos i les aptituds, que, despr¨¦s de la guerra, van ser utilitzats contra els responsables de patrimoni de la Generalitat. Folch i Torres va ser el m¨¦s perjudicat, ja que va ser condemnat i no va tornar a exercir. L'exposici¨® va acabar a finals de 1937, per¨° les obres no van tornar per la incertesa de la guerra. Quan ho van fer, els que estaven en el poder eren uns altres.
Les dades
5%-10%. Patrimoni catal¨¤ destru?t a l'inici de la Guerra Civil, segons la valoraci¨® de l'historiador Josep Gudiol.
21. Personal fix del Servei d'Arxius de la Generalitat (m¨¦s 30 col¡¤laboradors).
71. Camions que van creuar la frontera, entre el 4 i el 9 de febrer de 1939, amb el tresor art¨ªstic nacional. En tren, a Ginebra, hi van arribar 22 vagons amb 1.845 caixes.
200. Caixes de grans dimensions que contenien el fons del Museu Arqueol¨°gic de Barcelona de cam¨ª cap a Agullana (Alt Empord¨¤).
236. Edificis religiosos a Barcelona el 1936.
297. Nombre d'arxius catalans dels quals es va recollir la documentaci¨®.
568. Obres traslladades a les exposicions de Fran?a.
11.857. Metros lineals de prestatgeries que ocupava la documentaci¨® custodiada.
13.723. Import en francs del transport de les obres d'art catal¨¤ a Par¨ªs el 1937.
30.000. Dibuixos antics dipositats a Olot (50.000 gravats).
60.000. Visites a la mostra de Jeu de Paume de Par¨ªs.
127.15o. Pergamins en dip¨°sits (18.000 a Viladrau).
Els noms
Pere Bosch Gimpera.
Rector de la Universitat de Barcelona i director del Museu d'Arqueologia. Va participar en l'organitzaci¨® de l'exposici¨® de Par¨ªs i va dirigir el trasllat dels fons arqueol¨°gics a Agullana. Conseller de Just¨ªcia, es va exiliar el febrer de 1939.
Pere Coromines i Montany¨¤. Comissari general dels Museus entre el 1936 i el 1938. Despr¨¦s de la guerra es va exiliar a Buenos Aires.
Agust¨ª Duran i Sanpere. Responsable del Servei d'Arxius. Va organitzar el trasllat dels fons arxiv¨ªstics a Viladrau. Despr¨¦s de ser processat, va ser absolt.
Joaquim Folch i Torres. Director dels Museus d'Art. Va organitzar el trasllat a Olot el 1936 de les obres dipositades al Palau Nacional. Responsable de les exposicions del Jeu de Paume i Maisons Lafitte, es va quedar a Par¨ªs fins al 1939. Va ser processat i condemnat el 1940.
Ventura Gassol i Rovira. Conseller de Cultura el juliol de 1936. Va organitzar el salvament del patrimoni art¨ªstic catal¨¤. Exiliat a Par¨ªs, es va responsabilitzar de l'exposici¨® del Jeu de Paume. Va lliurar oficialment les obres a Eugeni d'Ors el 1939. Va ser ajudat per Melcior Font i Mars¨¤ i Miquel Joseph i Mayol.
Jeroni Martorell i Terrats. Responsable del Servei de Monuments. Va col¡¤laborar en la protecci¨® del patrimoni arquitect¨°nic. Va mantenir el seu c¨¤rrec a la Diputaci¨® de Barcelona.
Jordi Rubi¨® i Balaguer. Director de la Biblioteca de Catalunya i responsable del Servei de Biblioteques. Es va responsabilitzar del patrimoni bibliogr¨¤fic. Va ser apartat del seu c¨¤rrec en acabar la guerra sense proc¨¦s de depuraci¨®.
Joaquim Borralleras, Pere Bohigas, Josep Gudiol, Josep Colominas, Josep de Calasan? Serra i Rafols, Deogr¨¤cies Civit, Joan Subias i Galter i Josep Bardolet. Representen els funcionaris de la Generalitat que van protegir el patrimoni. Els dos ¨²ltims van ser designats per estar al capdavant dels dip¨°sits del Mas Perx¨¦s i Darnius per protegir-los fins a l'arribada dels nacionals. All¨ª estaven quan va arribar l'ex¨¨rcit franquista.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.