Petit montmartre al Born
"Black Round Table". Daniela
Ortiz. Nivell Zero. Fundaci¨®
Su?ol. Carrer Rossell¨®, 240.
Barcelona. Fins a l'1 d'octubre
"You are not Alone".
Diversos autors i Studio ORTA.
Fundaci¨® Joan Mir¨®. Parc
de Montju?c, s/n. Barcelona. Fins
al 18 de setembre
Quan falta la hist¨°ria i el futur ¨¦s una presumpci¨® del caos i del no-res, quan el desencant s'apodera del present i no som capa?os de mostrar ni un sa escepticisme ni humor, la demanda de d¨¦us creix. Qui no ¨¦s creient busca el sentit a la realitat des d'altres perspectives on l'exist¨¨ncia d'¨¦ssers oblidats obliga a pausar la nostra indifer¨¨ncia. Daniela Ortiz (Cuzco, 1985) va descobrir els mecanismes suspesos de la utopia de l'arquitectura moderna en el treball d'un homeless, Housseinou Gassama, que, des de fa un cert temps, t¨¦ instal.lat a la seva casa-taller en ple carrer, al barri de la Ribera. El petit montmartre de Gassama es redueix a un vell portal d'un dilapidat edifici del carrer Caputxes, envoltat de les seves pertinences, un sac de dormir i una maleta trencada. Aquest immigrant senegal¨¨s mostra, al costat d'unes sabates domades per la cola, unes petites taules amb dibuixos de cases i mobles fets amb les eines m¨¦s elementals del seu ofici: un llapis, un escaire i un martell.
El petit Montmartre de Gassama es redueix a un vell portal del carrer Caputxes
Manfredo Tafuri creia que tots els llenguatges de la cultura tenien poder
Les brillants estructures urbanes inaugurades per l'arquitectura moderna no han aconseguit millorar les condicions de vida dels m¨¦s desafavorits, avui estigmatitzats per l'economia global de les ciutats tur¨ªstiques. Els sense sostre han passat a formar part del pla tur¨ªstic de la ciutat: Gaud¨ª, Picasso, Messi, el peix de Gehry, un hooligan, un paqui, una prostituta, un pobre... el bab¨¨lic documental cine-matogr¨¤fic que el poder es nega a recon¨¨ixer. L'obstinaci¨® del pintor-vagabund de fer les feines b¨¤siques de l'¨²nic que ha apr¨¨s —idear cases, models imperfectes infectats de vegetaci¨® mutable— per vendre-les als turistes com si fossin souvenirs suggereix a Danila Ortiz contraposar aquesta utopia a les bases conceptuals de l'avantguarda rus sovi¨¨tic i de l'arquitectura moderna. A la Fundaci¨® Su?ol, l'artista peruana ha col.locat amb cura aquests dibuixos en una posella del subs¨°l, i els ha acompanyat amb el v¨ªdeo documental Black Round Table, on es projecten algunes de les obres ic¨°niques del segle XX amb imatges de barraquisme. Des d'aquest observatori, la vida dels individus sembla una m¨¤quina que mor, una cadena de muntatge que sempre apunta, segons Manfredo Tafuri, a l'¨²nica ideologia "de l'¨²s correcte de la ciutat": la ideologia del consum. Per¨° aquest historiador de l'arquitectura, mort el 1994, que havia afirmat que "Le Corbusier va ser massa ingenu, massa redemptor", no va ser mai del tot un pessimista, ja que creia que tots els llenguatges de la cultura tenien capacitat de poder.
La col.lectiva You are not alone, impulsada per l'ArtAIDS Foundation, ¨¦s en part la contrapartida art¨ªstica a tanta familiaritat provinciana que ja comen?a a descarrilar a Barcelona. Les catorze peces seleccionades per Hilde Teerlinck i Irene Aristiz¨¢bal per a la Fundaci¨® Mir¨® no componen una gran mostra, i pot ser que l'edifici de Sert no sigui el lloc apropiat perqu¨¨ s'exposi, per¨° s¨®n capaces d'imprimir valors en un m¨®n objectiu que els nega. De les instal.lacions relacionades amb l'estigma de la sida, en destaca el treball del col.lectiu radicat a Par¨ªs Studio ORTA (www.studio-orta.com), que, com a corol.lari de la mostra —que es tanca diumenge— va organitzar el projecte "The Meal 70 x 7". Els ORTA (Lucy i Jorge Orta) es van inspirar en el treball de Rafael Garc¨ªa Herreros (1909-1990), premi Pr¨ªncep d'Ast¨²ries i fundador del Programa Minuto de Dios. Aquest sacerdot colombi¨¤ va abordar la tasca social a trav¨¦s d'una s¨¨rie de banquets per ajudar l'emancipaci¨® de les classes marginades. El que queda d'aquella acci¨® ¨¦s un conjunt de set plats de disseny produ?ts en una edici¨® limitada per la Royal Limoges i manufacturats per presos en proc¨¦s de rehabilitaci¨®. ?s ben curi¨®s l'estranyament que provoca la liaison dels diners —de part dels col.leccionistes Josep Su?ol i Han Nefkens— i la malenconia de la malaltia i la privaci¨®.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.