"Els cartells de les festes majors sempre tindran futur"
Per entendre la florida i somiadora obra de la dissenyadora Catalina Estrada (1974) s'ha de mirar cap al tr¨°pic. El color, les formes i el moviment dels tra?os de l'autora del cartell de la Merc¨¨ d'aquest any tenen la g¨¨nesi en les muntanyes d'Envigado, poblaci¨® de l'¨¤rea metropolitana de Medell¨ªn (Col¨°mbia). Un Sant Cugat del Vall¨¨s, per entendre'ns.
Des de fa 11 anys viu a Barcelona, on, en teoria, va arribar per quedar-s'hi un parell de mesos. A l'Escola Llotja va completar la formaci¨® en disseny gr¨¤fic que va rebre a la Universitat Pontificia Bolivariana, a la seva ciutat natal. De formes suaus i ulls tan innocents com les seves il¡¤lustracions, Estrada ha treballat per a marques com Coca-Cola, Camper i Levi's. Els seus tra?os fins i tot han decorat un cotxe Smart.
"S¨®c molt figurativa, era l¨°gic que a la proposta hi apareguessin personatges cl¨¤ssics"
"Al final, darrere d'una gran marca o un Ajuntament sempre hi ha persones"
"Molta gent a Barcelona passa per un moment dif¨ªcil i aix¨° se nota"
Pregunta. Ven¨ªem de cartells de la Merc¨¨ poc figuratius. Al que ha fet vost¨¨ hi tenim Jaume I i Violant d'Hongria...
Resposta. Quan l'Ajuntament em va contactar per a aquest projecte em va demanar que intent¨¦s ser molt fidel al meu estil i em van garantir llibertat per fer-lo a la meva manera. Des que ho recordo, la meva feina sempre ha estat bastant figurativa; ¨¦s l¨°gic, doncs, que un a un anessin apareixent els personatges tradicionals.
P. El 2008 va dissenyar el cartell de la Feria de Abril, l'altra cara de la moneda de les festes populars a Catalunya. hi ha cap difer¨¨ncia en el proc¨¦s creatiu entre l'un i l'altre?
R. Relaciono els dos esdeveniments amb la festa i crec que tenen moltes coses en com¨²: les ganes de celebrar, l'alegria, el color. Cada una t¨¦ unes tradicions que fan honor a la pr¨°pia tradici¨®. Pel que fa al proc¨¦s creatiu, gaireb¨¦ sempre comen?o per una investigaci¨® sobre el que he de treballar i despr¨¦s em poso a resoldre els recursos gr¨¤fics, elements, color, composici¨®...
P. Alguns l'inscriuen en el surrealisme pop...
R. La meva obra i el meu treball, des de sempre, han estat immensament influenciats per la cultura popular, sigui des del camp visual, oral, musical o literari. M'agrada la senzillesa i la proximitat de la quotidianitat: ¨¦s on trobo m¨¦s inspiraci¨®. De moment estic contenta on s¨®c i m'identifico amb el que faig m¨¦s que amb un moviment en particular.
P. En qu¨¨ es diferencien les paletes de color de Barcelona i de Medell¨ªn?
R. A Medell¨ªn hi ha verd per tot arreu, est¨¤ envoltat de muntanyes, ¨¦s una ciutat plena de plantes i flors. All¨¤, i en general a l'Am¨¨rica Llatina, hi ha un ¨²s for?a espontani dels colors forts, dels que contrasten. A Barcelona, com a les ciutats europees, es fa un ¨²s m¨¦s discret dels colors, m¨¦s subtil. Les dues maneres de fer anar el color em semblen molt inspiradores.
P. Amb les noves tecnologies, els cartells impresos per a actes com les festes majors tenen futur?
R. Crec que els cartells impresos sempre tindran futur. ?s emocionant veure els carrers engalanats, ¨¦s una manera que arribin a molta gent en diferents moments i creen un impacte molt diferent del de les noves tecnologies. A m¨¦s, sempre han tingut un paper bastant important en la hist¨°ria de les festes majors.
P. Les seves figures sempre estan molt serenes, plenes de pau. Veient el seu portafoli, costa d'imaginar-la enfadada. L'enuig o la ira han entrat mai en el seu proc¨¦s creatiu?
R. No tant l'enuig o l'ira com potser una mica de frustraci¨® quan les coses no surten de manera fluida i quan a la inspiraci¨® li costa arribar... per¨° en general m'ho passo for?a b¨¦ en el proc¨¦s creatiu.
P. Hi ha cap dissenyador emergent barcelon¨ª o establert a la ciutat que li atragui?
R. Hi ha molt de talent en aquesta ciutat. M'encanta el treball de Sergio Mora, Charuca, Lusesita, Gaston Liberto, Nicol¨¢s Estrada, entre altres.
P. Qu¨¨ apr¨¨n un dissenyador treballant amb una gran marca o amb un Ajuntament?
R. Que tot, al final, dep¨¨n de les persones que hi ha darrere dels projectes, de la professionalitat i de l'entusiasme que hi posin. Les marques grans o els ajuntaments al final els porten les persones, com qualsevol altra feina.
P. En qu¨¨ sent que ha canviat Barcelona en aquesta d¨¨cada que ha viscut aqu¨ª?
R. La meva relaci¨® amb Barcelona aquests deu anys ha estat molt especial i li estic molt agra?da a aquesta ciutat. Mentre Barcelona ha anat canviant, tamb¨¦ ha canviat la meva manera de relacionar-m'hi. Recordo especialment els primers moments de descoberta de la ciutat, amb un grup que acab¨¤vem d'arribar, una ¨¨poca de moltes possibilitats i tamb¨¦ de sorpreses. Amb el temps molts ens vam anar fent un lloc mentre d'altres se'n tornaven, hi va haver una ¨¨poca en qu¨¨ semblava que tothom se n'anava de Barcelona. Ara visc molt¨ªssim aquesta ciutat, de mida ideal; encara que tot estigui tenyit de crisi, hi ha oportunitats de veure noves propostes, projectes molt inspiradors, per¨° no negar¨¦ que ¨¦s una ¨¨poca molt complicada per a molta gent, i aix¨° es nota.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.