Corto Malt¨¨s, l¡¯aventura dibuixada
¡®Nocturn berlin¨¨s¡¯ demostra que segueix sent Aventura en maj¨²scules
L¡¯any 2015, Juan D¨ªaz Canales i Rub¨¦n Pellejero van publicar una nova aventura de Corto Malt¨¨s, el personatge d¡¯Hugo Pratt, i ja es va veure clar que havien agafat la resurrecci¨® d¡¯un cl¨¤ssic amb ganes, gr¨¤cia i tra?a. Ara, amb l¡¯aparici¨® de Nocturn berlin¨¨s (2022), el quart t¨ªtol d¡¯aquesta nova fornada, ja podem dir que s¡¯han fet totalment seva la creaci¨® de Pratt sense trair en cap moment l¡¯esperit original de l¡¯¨¤crata aventurer.
I ¨¦s que han sabut trobar els forats idonis en la biografia de Corto Malt¨¨s per poder-lo conduir a les parts del m¨®n que encara no havia visitat i eixamplar-li el bagatge vital: viatjar al Yukon a Sota el sol de mitjanit (que, cronol¨°gicament, precediria Suite caribenya), passar per Alexandria i Zanz¨ªbar a Equat¨°ria, viure el context de La balada de la mar salada amb El dia de Tarowean i rondar pel Berl¨ªn d¡¯entreguerres.
Hi ha, doncs, uns patrons prattians que no s¡¯han perdut en cap moment. Per exemple, el ritme i la profunditat de l¡¯aventura, que s¡¯estiren sempre a partir d¡¯algun fet que involucra Corto m¨¦s enll¨¤ dels al¡¤licients s¨°rdids, i li furga la voluntat d¡¯acci¨® amb q¨¹estions de vida o mort, d¡¯amor, d¡¯amistat, de ganes de tornar a casa... Sempre hi ha una motivaci¨® honrada, humanit¨¤ria o abnegada m¨¦s enll¨¤ del pirateig ordinari.
L¡¯acci¨®, a m¨¦s a m¨¦s, va amanida amb punts on¨ªrics o delirants, de manera que hi ha transicions narratives que passen per dins d¡¯un somni, d¡¯un estat comat¨®s o d¡¯un salt inexplicable. Sempre, aix¨° s¨ª, amb un deix de comicitat que humanitza completament la situaci¨®. I ¨¦s que l¡¯actitud del protagonista segueix tamb¨¦ el car¨¤cter que el va fer fam¨®s, una barreja d¡¯atar¨¤xia i sensibilitat, un sentit com¨² proper al menfotisme que no pot deixar de reaccionar davant de la injust¨ªcia o ser caritatiu davant de la pobresa, entre un dandi i sant Francesc d¡¯Ass¨ªs. Perqu¨¨, en el fons, busca tresors que no vol, ¨¦s un pirata de nobles ?ideals. Sempre amb un punt de distanciament, per no perdre del tot el cor en la juguesca.
I cal recon¨¨ixer que, realment, n¡¯hi ha per ser una mica esc¨¨ptic veient els exc¨¨ntrics amb qui es creua, una rastellera de secundaris tan extravagants que esdevenen realistes, puix que cadascun t¨¦ unes peculiaritats i unes obsessions tan espec¨ªfiques i caracter¨ªstiques que sembla que hagin de ser aut¨¨ntics, una mostra de la galeria de llun¨¤tics reals que, per altra banda, s¨®n l¡¯altre ingredient clau del relat. El context hist¨°ric sempre ofereix un seguici de luxe a Corto Malt¨¨s, com l¡¯escriptor Joseph Roth, que a l¡¯aventura berlinesa li fa de comparsa entre els inicis de l¡¯ascens del nazisme, o Marlene Dietrich, que l¡¯acomboia entre un rodatge de cinema expressionista i els cabarets dels anys vint, o el tarot Visconti-Sforza, que serveix d¡¯esper¨® per entrar en el meravell¨®s m¨®n de l¡¯arqueologia esot¨¨rica, les societats secretes, les avar¨ªcies i els assassinats.
Corto Malt¨¨s segueix sent Aventura en maj¨²scules.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.