L¡¯obra mestra d¡¯Anna Muri¨¤
Han hagut de passar trenta anys perqu¨¨ puguem llegir per primera vegada la versi¨® original i completa d¡¯'Aquest ser¨¤ el principi¡¯
Trenta anys d¡¯escriptura. Aquest ¨¦s el temps que dedic¨¤ Anna Muri¨¤ a escriure ¡°la novel¡¤la de la meva vida¡±, Aquest ser¨¤ el principi, obra que es va publicar per primera vegada el 1986, per¨° escap?ada: per petici¨® de La Sal Edicions, i amb el prop¨°sit de fer viable l¡¯edici¨®, Muri¨¤ va haver de treure les primeres 98 p¨¤gines, que, temps despr¨¦s, donaria a Sam Abrams perqu¨¨ pogu¨¦s, en un futur, publicar Aquest ser¨¤ el principi sense retalls, com ella hauria volgut publicar-la llavors. Han hagut de passar tres d¨¨cades m¨¦s perqu¨¨, per fi, el desig de Muri¨¤ es vei¨¦s satisfet: de la m¨¤ de Lleonard Muntaner, l¡¯obra ens arriba en una edici¨® que, com assenyala al pr¨°leg Sam Abrams, podem considerar una editio princeps en tant que, per primera vegada, podem llegir en la versi¨® original i completa ¡°l¡¯obra mestra de la literatura catalana del segle XX¡±. No exagera pas Sam Abrams en definir d¡¯aquesta manera la novel¡¤la de Muri¨¤ i, de fet, podr¨ªem afegir que es tracta tamb¨¦ d¡¯una de les grans novel¡¤les europees del segle XX, d¡¯una novel¡¤la que entronca amb la narrativa de la meitat del segle XX i, alhora, dialoga amb la gran tradici¨® novel¡¤l¨ªstica de finals del XIX per l¡¯ambici¨® de construir una novel¡¤la que, tot inscrivint-se dins un arc temporal ben definit, el traspassa: influ?da per la filosofia de Bergson, Muri¨¤ pensa el temps com un flux continu, en el qual no ¨¦s possible determinar un punt d¡¯inici ni un punt final: ¡°Si alg¨², amb ambici¨® boja, volgu¨¦s fer la gran novel¡¤la dels cosmos, on comen?aria? Aniria a pouar en el remot passat els instants c¨°smics ignots de la primera formaci¨® de vida? Aix¨° no seria el principi¡±, escriv¨ª Muri¨¤ al pr¨°leg de l¡¯edici¨® del 1986.
Aquesta ambici¨® ¡°c¨°smica¡± conviu amb la voluntat de narrar un temps de vida; per aix¨° l¡¯arc tan determinat de temps, que ens porta des de la Barcelona de finals dels anys vint fins a la dels setanta, ¨¦s a dir, la Barcelona que els personatges es troben quan tornen despr¨¦s d¡¯anys d¡¯exili. Perqu¨¨ Aquest ser¨¤ el principi ¨¦s una novel¡¤la sobre un m¨®n i, sobretot, una ciutat que s¡¯acaba ¡ª¡±Barcelona ha acabat una vida que es contar¨¤ amb somriures. Neix entre fogueres una exist¨¨ncia monstruosa; ser¨¤ endavant la seva¡±¡ª i que es retroba canviada, diferent, en tornar de l¡¯exili. En aquest aspecte, Muri¨¤ dialoga amb Stefan Zweig, amb Thomas Mann ¡ªEls Buddenbroock, per¨° tamb¨¦ La muntanya m¨¤gica pel seu car¨¤cter filos¨°fic¡ª, amb Joseph Roth i Joseph Brodsky, el poema del qual ¡°El final de la Belle ?poque¡± ressona mentre es llegeixen les ¨²ltimes p¨¤gines de Muri¨¤. Al mateix temps, com diu Sam Abrams, Aquest ser¨¤ el principi ¨¦s la hist¨°ria d¡¯una generaci¨®, d¡¯uns joves la vida dels quals es va veure trasbalsada per la guerra, la dictadura i, en molts casos, l¡¯exili. Aquest element generacional agermana la novel¡¤la de Muri¨¤ amb L¨¨xic familiar de Natalia Ginzburg o Els mandarins de Simone de Beauvoir, autora de la qual Muri¨¤ repr¨¨n les idees de comprom¨ªs i llibertat, dos conceptes centrals juntament amb el dubte. La incertesa del temps que pertoca de viure als personatges es barreja amb el dubte com a incertesa existencial i intel¡¤lectual, com a motor per a la reflexi¨® i la cr¨ªtica, per a un pensament en constant moviment. Aquesta q¨¹esti¨® del moviment ¨¦s fonamental per diferents raons: Muri¨¤ posa en moviment tota una s¨¨rie de personatges i, per tant, de veus i de subjectivitats, i ho fa, com apunta Abrams, a trav¨¦s de diferents narradors, emprant l¡¯estil indirecte lliure i el mon¨°leg interior, fragmentant el text, jugant amb els registres ling¨¹¨ªstics... Aquest moviment l¡¯apropa a la Virginia Woolf de Les ones i a l¡¯Iris Murdoch d¡¯El mar, el mar, ?dues novel¡¤les on el moviment t¨¦ a veure, com en Muri¨¤, tamb¨¦ amb l¡¯estil, amb l¡¯oscil¡¤laci¨® de veus i tons.
En tant que novel¡¤la sobre diferents vides unides pel flux temporal, hi ha elements de la novel¡¤la de formaci¨® i de la novel¡¤la rom¨¤ntica ¡ªels personatges s¡¯enamoren, pateixen per amor, s¡¯il¡¤lusionen i es desil¡¤lusionen, s¡¯apassionen i es frustren; aix¨ª mateix, ¨¦s una novel¡¤la sobre l¡¯exili, sobre l¡¯experi¨¨ncia de la guerra i sobre el retorn a casa. Perqu¨¨ Aquest ¨¦s el principi ¨¦s la vida d¡¯Anna Muri¨¤ i dels seus companys; amagats rere altres noms i transformats per l¡¯inevitable artifici de la ficci¨®: Muri¨¤, Merc¨¨ Rodoreda, Roger Bartra, Armand Obiols, Pere Calders o Rosa M. Arquimbau, entre altres, s¨®n els protagonistes d¡¯aquesta novel¡¤la que, com assenyala Abrams, conforma un d¨ªptic amb Cr¨°nica de la vida de Roger Bartra. Si en aquest t¨ªtol Muri¨¤ opta per la mem¨°ria i la reflexi¨® per construir un text ¨ªntim i assag¨ªstic entorn del poeta amb el qual va compartir la seva vida, en Aquest ser¨¤ el principi l¡¯escriptora es decanta per la ficci¨® i escriu una extraordin¨¤ria novel¡¤la que b¨¦ mereixeria figurar entre la gran narrativa europea del segle XX.
Aquest ser¨¤ el principi?
Lleonard Muntaner, 2023
408 p¨¤gines. 22,70 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.