Recomanacions teatrals a Barcelona per al juny
La cartellera barcelonina es presenta ecl¨¨ctica, amb exemples de noves dramat¨²rgies, teatre de text i alguna sempre lloable reposici¨®, per anar obrint boca per al Grec
¡®Divina de la mort¡¯. El Mald¨¤, del 3 al 28 de juny
El Mald¨¤ rescata un dels ¨¨xits de la temporada passada, Divina de la mort. Potser perqu¨¨ ¡ªdesgraciadament¡ª les coses no han canviat i segueix plenament vigent: es tracta d¡¯un espectacle en clau d¡¯esquetxos que denuncien amb humor, ironia i una mica de mala llet, les pressions est¨¨tiques a les quals ens submet aquesta societat. La companyia Fac¨°f desplega un teatre punyent, grotesc, agosarat i divertit, una mena de cabaret, amb accents de burlesc, si es vol, on caricaturitza aquesta bellesa can¨°nica imperant. Passem per la cosificaci¨® de la dona, els estereotips sobre la bellesa, la gordofobia, el fuet de les dietes, les cirurgies est¨¨tiques o la dictadura de les xarxes socials. Tot arran de temes sorgits d¡¯experi¨¨ncies reals, pr¨°pies o compartides. 90 minuts.
¡®L¡¯illa deserta¡¯. La Villarroel. Del 5 al 30 de juny
Marc Artigau firma L¡¯illa deserta, aquesta com¨¨dia rom¨¤ntica, divertida i farcida de t¨°pics per¨° ben plantats (tant, que comen?a amb Ella i Ell atrapats en un ascensor...), que va ser un dels ¨¨xits de la temporada passada. Maria Rodr¨ªguez torna a ser Ella, mentre que Ell ¨¦s, ara, Isak F¨¦rriz (l¡¯any passat va ser Miki Esparb¨¦). Una com¨¨dia rom¨¤ntica sobre la parella i com de casuals poden arribar a ser les relacions sentimentals. De fet no deixa de ser una hist¨°ria d¡¯amor imperfecta com els seus protagonistes i amb els quals el p¨²blic es va sentir profundament identificat, commogut per un text proper (marca Artigau) que fa equilibris entre la tendesa i la duresa de la vida. 90 minuts.
¡®Manual para armar un sue?o¡¯. Teatre Romea. Del 5 al 16 de juny
La Zaranda, Teatro Inestable de Ninguna Parte (companyia origin¨¤ria de Jerez de la Frontera), celebra amb aquest Manual para armar un sue?o 45 anys sobre els escenaris. Protagonitzada per Francisco S¨¢nchez, Gaspar Campuzano i Enrique Bustos i dirigida per Paco de La Zaranda, ens posen davant del conflicte entre la vida i la mort, tema infinit i molt enfrontat per la companyia en aquest gaireb¨¦ mig segle de vida (s¨ª, de vida). Ara ens expliquen com construir un somni i pensem, potser, en aquell que ens canta Serrat, aquell ¡°sue?o tan escurridizo que hay que andarlo de puntillas por no perder el hechizo¡±. El somni s¨®n els somnis, el somni ¨¦s la il¡¤lusi¨®, el somni ¨¦s la utopia. ¡°Tan escurridiza...¡±. Aqu¨ª, un actor veter¨¤, al seu camerino, es capbussa en el mirall per enfrontar aquest present est¨¨ril en qu¨¨ l¡¯home no sembla estar a l¡¯al?ada dels seus somnis. I tornem a Serrat i el terror¨ªfic ¡°negociado de sue?os dentro de un orden¡±, que tot ho administra... La lit¨²rgia segell de la casa, el comprom¨ªs amb la dignitat humana, els personatges que s¡¯aboquen a l¡¯abisme, la comicitat pertorbadora... Tot el que ¨¦s La Zaranda es troba en aquesta obra. 70 minuts.
¡®S 62?58¡ä, W 60?39¡ä¡¯. TNC. Del 5 al 16 de juny
Aquesta tirallonga de signes, n¨²meros i lletres s¨®n les coordenades de l¡¯Illa Decepci¨®. All¨¤, en el gel de l¡¯?rtic, ha quedat atrapat un vaixell la tripulaci¨® del qual ha de sobreviure en comuni¨® amb la natura, tot esperant el desgla?. No en queda una altra. Quedaran ¡°lluny del m¨®n plagat de guerres, inflaci¨®, canvi clim¨¤tic i crisis energ¨¨tiques¡±, escriu el creador i director de la pe?a. Franck Chartier. I resultar¨¤ que la nova realitat ser¨¤ la dels artistes tot assajant la mateixa pe?a. Un joc entre realitat i ficci¨®, condu?t amb virtuosisme per Peeping Tom, aquesta companyia cl¨¤ssica, ja, de la dansa i del teatre i universals.
¡®La festa¡¯. Teatre Gaud¨ª. Del 6 al 30 de juny.
¡°Qu¨¨ passa quan un esdeveniment fa trontollar el m¨®n perfecte que hem creat amb tants esfor?os i sacrificis?¡±, es pregunta Gal Soler, autor d¡¯aquesta obra, La festa, que tanca una trilogia que va comen?ar amb Tancats i L¡¯¨²ltim ball. Aquest m¨®n perfecte ¨¦s el de la fam¨ªlia que capitaneja, amb els diners de la seva esposa, Merc¨¨ Ferr¨²s (Montse Alcoverro), l¡¯empresari David Surribes (Gal Soler) i mostra al m¨®n cada estiu en una festa a la qual participa el m¨¦s refinat de l¡¯alta societat catalana. Un fet medi¨¤tic, per¨°, trencar¨¤ tota aquesta estabilitat econ¨°mica, estatus social i tots els privilegis d¡¯en Surribes. La Karla (Silvia Aranda) ¨¦s l¡¯amant de l¡¯empresari i l¡¯Andreu (Roger Pera), el seu fidel secretari. Tots quatre aixequen aquesta tragicom¨¨dia sobre l¡¯ambici¨® de les fam¨ªlies que busquen els diners i el reconeixement, sobre els vicis i les addiccions en molts d¡¯aquests cercles i, tamb¨¦, sobre tot el que es pot arribar a fer per per amor i (m¨¦s aviat) per mantenir les aparences. 90 minuts.
¡®Las bingueras de Eur¨ªpides¡¯. Teatre Condal. Del 14 al 22 de juny
Las Ni?as de C¨¢diz van aixecar el p¨²blic del Condal quan es van presentar amb El viento es salvaje (Premi Max a Millor Espectacle Revelaci¨®), la divertid¨ªssima hist¨°ria (en vers) de dues amigues de tota la vida. Ara tornen a jugar amb l¡¯humor gadit¨¤, barrejat amb la trag¨¨dia grega en una versi¨® absolutament lliure de Les Bacants, d¡¯Eur¨ªpides: Dion¨ªs baixa a la Terra en forma de dona per a enfrontar-se ¨» El Suasenaguer, un policia obstinat a tancar un bingo il¡¤legal de barri, on es reuneix cada tarda un grup de dones per jugar, per¨° tamb¨¦ per a penes i alegries (i alguna copeta d¡¯an¨ªs). El jove i fan¨¤tic policia, obsessionat amb el compliment de la llei, precipitar¨¤ un final tr¨¤gic. La rigidesa autorit¨¤ria del Suasenaguer contra el m¨®n hedonista de Dion¨ªsia i les seves ac¨°lites. Tot, amb accent gadit¨¤. 70 minuts.
¡®Retrat d¡¯un artista mort¡¯. Teatre Lliure de Gr¨¤cia. Fins al 9 de juny
El Lliure porta a escena una producci¨® del Piccolp Teatro de Mil¨¤ escrita per Davide Carnevali sobre els desapareguts de les dictadures franquista i argentina. L¡¯obra es va estrenar a Alemanya i s¡¯ha vist tamb¨¦ a Fran?a i a It¨¤lia i Carnevali reescriu la hist¨°ria cada vegada en funci¨® de la ciutat on es fa i de la biografia de l¡¯actor que l¡¯interpreta, mantenint sempre la connexi¨® entre els feixismes del segle XX a Europa i la dictadura argentina dels setanta. I no oblida que la hist¨°ria dels feixismes que van rec¨®rrer el segle XX, corre el risc de repetir-se en aquest convuls segle XXI. La representaci¨® del Lliure, amb el subt¨ªtol Espa?a ¡®39 - Argentina ¡®78, la interpreta Sergi Torrecilla, qui aporta un episodi de la seva vida privada: el judici a Buenos Aires per un pis adquirit per la seva fam¨ªlia el 1978 que, per¨°, va ser expropiat a un dissident pol¨ªtic. El joc entre la mem¨°ria hist¨°rica i la investigaci¨® policial portar¨¤ autor i actor a descobrir que la v¨ªctima era un pianista. 90 minuts.
¡®El cop desert¡¯. Centre de les Arts Lliures. Del 6 al 28 de juny
La dotzena creaci¨® de Projecte Ingenu puja a l¡¯escenari el primer text dram¨¤tic de Joan Brossa, escrit el 1944, una proposta h¨ªbrida entre teatre de text, dansa i instal¡¤laci¨® sonora que ens enfronta, brossianament, ni m¨¦s ni menys que a les grans q¨¹estions de la vida humana. Entre la vig¨ªlia i el son, saltant d¡¯una cosa a l¡¯altra, en perman¨¨ncia constructiva i des del cos, dona formes diverses a aquesta puresa dels inicis d¡¯un Brossa atrevit i lliure que, mogut per la for?a del llenguatge, aprofundeix en el seu subconscient i ens el brinda sense cap mena de judici. Andr¨¦s Corchero i Ana P¨¦rez codirigeixen aquesta obra in¨¨dita a la casa de l¡¯autor, el Centre de les Arts Lliure Fundaci¨® Joan Brossa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.