Andrea Gumes: ¡°Els ¡®reels¡¯ es carregaran els p¨°dcasts¡±
La presentadora del nou programa cultural de 3Cat, ¡®Nervi¡¯, s¡¯emmirallava amb Bibiana Ballb¨¨ i seria feli? fent un magaz¨ªn de tarda colze a colze amb Mari Pau Huguet
No deu ser una casualitat que el nom del programa de 3Cat que presenta Andrea Gumes (Barcelona, 1987), Nervi, lligui tan b¨¦ amb el car¨¤cter d¡¯aquesta periodista, que s¡¯ha fet popular entre el p¨²blic m¨¦s jove, sobretot femen¨ª, al p¨°dcast Tardeo de Primavera Sound. No para de xerrar i gesticular quan parla de la comunicaci¨®, que ent¨¦n com una forma bidireccional de relacionar-se amb l¡¯audi¨¨ncia. Potser per aix¨°, reconeix que li est¨¤ costant trobar-se c¨°moda en el nou programa, perqu¨¨ encara no t¨¦ clar a quina audi¨¨ncia es dirigeix. El que no dubta ¨¦s que s¡¯emmirallava en la Bibiana Ballb¨¨ que presentava Car¨¤cter o ?nima, i que seria un somni per a ella fer un magaz¨ªn de tarda colze a colze amb la Mari Pau Huguet.
Pregunta. Quins han estat els grans canvis de passar d¡¯un p¨°dcast a un programa de televisi¨®?
Resposta. El principal canvi ¨¦s el llenguatge audiovisual. M¡¯he criat mirant tele, per¨° t¡¯hi emmiralles i penses que algun dia voldries arribar a la televisi¨®. Estava molt c¨°moda en el p¨°dcast i ho veia com un canvi org¨¤nic, el pas seg¨¹ent, i ara m¡¯adono que s¨®n dues disciplines totalment diferents. T¡¯adones que s¨®n llenguatges i temps molt diferents i que costa m¨¦s que l¡¯altre estigui c¨°mode. ?s impossible oblidar els micros i les c¨¤meres. Ha sigut molt m¨¦s dif¨ªcil del que pensava, i ara valoro molt¨ªssim tot el que veig a la televisi¨®. No nom¨¦s el contingut, sin¨® la realitzaci¨®. Quan llegia les primeres cr¨ªtiques de Nervi, que deien que es notava que hi ha pocs recursos, pensava: com ho saben? I despr¨¦s em fixava en altres programes on es veu que hi ha molts m¨¦s recursos i me n¡¯adonava. Est¨¤ sent un m¨¤ster de televisi¨®.
P. Ha deixat anar que s¡¯emmirallava, en quins professionals pensava?
R. A mi m¡¯agradava molt el magaz¨ªn de tarda, he sigut molt de la Mari Pau, de la J¨²lia Otero i de l¡¯Albert Om a El club. Per mi all¨° era confort, gent que m¡¯acompanyava els migdies mentre dinava amb ma mare i em quedava enganxada a la tarda amb alguna cosa. I per mi un referent en aquest sentit ha sigut la Bibiana Ballb¨¨. Al programa de l¡¯Om ensenyava els v¨ªdeos de YouTube, en aquell moment era una persona que coneixia molt internet, i despr¨¦s vaig seguir Car¨¤cter i ?nima. Jo he escoltat la m¨²sica, he vestit i he anat als llocs que m¡¯ha dit Bibiana Ballb¨¨.
P. Era perfil de cultura al canal 33?
R. S¨ª. Vaig escriure molts mails a Car¨¤cter com a estudiant de Periodisme i he escrit molts mails per treballar. Eren programes que m¡¯agradaven molt i m¡¯agradava molt la tele. Quan Goroka va fer Car¨¤cter no s¡¯havia vist mai all¨° a la televisi¨®.
P. Pensava comen?ar l¡¯entrevista dient-li que ¨¦s la nova Bibiana Ballb¨¨...
R. No, tant de bo... Gemma Ruiz, J¨²lia Beltran, Bibiana Ballb¨¨ o Jofre Font s¨®n persones que han anat fent feina de formigueta, parlant de cultura i creant agenda... i jo pensava que volia ser com ells. I ara els tinc al costat, compartim redacci¨® amb Marcians.
P. Les xifres d¡¯audi¨¨ncia de Nervi per ara no s¨®n gaire optimistes.
R. Per mi tota persona que hi hagi a dos quarts de dotze mirant la tele ¨¦s un aut¨¨ntic miracle. El que em passa amb Nervi ¨¦s que no s¨¦ qui hi ha al darrere. A Tardeo, amb el temps sabia a qui parlava. I a Nervi no s¨¦ qui est¨¤ mirant la tele i aix¨° em t¨¦ una mica insegura. Em pregunto a qui m¡¯estic dirigint, si li agrada el to, si l¡¯agenda t¨¦ sentit... em sento a cegues.
¡°Amb ¡®Nervi¡¯ em sento a cegues, no s¨¦ qui hi ha al darrere i aix¨° em t¨¦ una mica insegura¡±
P. Potser el p¨²blic ¨¦s molt m¨¦s ampli que el p¨²blic n¨ªnxol de R¨¤dio Primavera Sound.
R. Com que hi ha hagut tants canvis... En un altre moment hauria pensat en els meus pares, per¨° ara estan a Prime Video i estan m¨¦s al dia que ning¨² de s¨¨ries. El que els agrada de TV3 ho miren a la plataforma. Si la generaci¨® dels meus pares no ¨¦s el referent, qui hi ha?
P. Amb la cr¨ªtica de Quadern, va saltar de seguida dient que no eren un equip de joves.
R. Tinc 36 anys i l¡¯equip no ¨¦s jove. Potser la mitjana ¨¦s de 50 anys.
P. Per¨° per qu¨¨ va saltar tan r¨¤pid?
R. Per qu¨¨ em preguntava qu¨¨ fa semblar que som joves a Nervi. Era una manera de rebaixar-lo?
P. No vol ser la jove periodista?
R. ?s que no ho soc. Va ser evident quan feia La Turra amb l¡¯Alba Riera al canal Eva. Quan et veus envoltada de segons quins joves... Jo noto la dist¨¤ncia amb els tiktoks. Jo no dir¨¦ ¡°pec¡±, per¨° tampoc dir¨¦ ¡°com parleu els joves¡±... Per¨° sentia que era el moment d¡¯asseure¡¯m a la taula dels grans.
P. No hi estava c¨°moda?
R. S¨ª que hi estava c¨°moda. Volien cares joves i ho agraeixo. A mi m¡¯encanten els v¨ªdeos de la Sofia Coll. Si em posen a fer de Sofia Coll en un carrer amb gent borratxa ho far¨¦, per¨° comen?a a haver-hi una dist¨¤ncia. I jo que sempre m¡¯he queixat de l¡¯embut que no ens deixen passar, no puc estar fins als 40 anys al canal Eva. I em va sortir l¡¯oportunitat de Nervi, si no, hauria continuat. S¡¯intenta rebaixar o infravalorar quan es parla de contingut jove? Aix¨° em preguntava. A m¨¦s, acabava de portar Josep Abril.
P. Aquesta entrevista va ser una tria seva?
R. Totalment. Jo tinc un full en blanc. Les entrevistes les produeixo i les escric jo.
P. Tamb¨¦ s¡¯ha criticat que TV3 agafi continguts i gent de p¨°dcasts per¨° a la vegada els encotilla.
R. Ning¨² des que he entrat a Nervi m¡¯ha dit qu¨¨ haig de dir, tinc llibertat absoluta. I aleshores jo em pregunto, qu¨¨ ha passat? I ¨¦s totalment autocensura: ¨¦s el que jo m¡¯imagino que s¡¯ha de fer a la televisi¨® i que li agrada a la persona que mira un programa de cultura de TV3. Estic passant per una esp¨¨cie d¡¯autocensura?
P. Aleshores el format est¨¤ condicionant el seu missatge?
R. M¨¦s que el format, la idea que tinc jo preconcebuda de televisi¨®, del que ¨¦s la televisi¨® p¨²blica. Que potser no... B¨¦, he portat Yung Prado, un discj¨°quei d¡¯electr¨°nica de T¨¤rrega que segurament no tornar¨¤ a trepitjar TV3.
P. Potser ¨¦s modern i actual reivindicar la veterania?
R. ?s clar. El problema ¨¦s que tinc carta blanca per¨° no s¡¯est¨¤ fent res m¨¦s de cultura a TV3, m¨¦s enll¨¤ de les peces dels telenot¨ªcies.
P. ?s l¡¯¨²nic programa de cultura a TV3. Sent un pes gran?
R. I tant. ?s que l¡¯Eva Baltasar, m¨¦s enll¨¤ que la pugui entrevistar l¡¯Anna Guitart o li facin una pe?a al TN, no t¨¦ m¨¦s espai. Se m¡¯obre un ventall... Penso que he de buscar l¡¯equilibri entre el que m¡¯agradaria a mi i el que ¨¦s rellevant en el panorama cultural catal¨¤. Veig que estic sortint molt de la meva zona de confort. Per¨° el Josep Abril ¨¦s perqu¨¨ me¡¯l vaig trobar a l¡¯In-Edit i em va caure tan b¨¦ i li vaig veure tant flow, que vaig pensar que volia que m¡¯expliqu¨¦s tot el que sap de moda.
¡°Penso que he de buscar l¡¯equilibri entre el que m¡¯agradaria a mi i entre el que ¨¦s rellevant en el panorama cultural catal¨¤¡±
P. Continua sent la que cobra menys de les seves amigues, com va dir una vegada?
R. Ho he millorat per¨° perqu¨¨ segueixo fent sis coses alhora. A Nervi estic a mitja jornada per poder fer la resta. No deixo res perqu¨¨ encara no estic en el punt de poder fer una sola cosa. Busco l¡¯equilibri entre diferents pagadors i sous, per¨° visc molt m¨¦s tranquil¡¤la. El nivell de tensi¨® i ocupaci¨® d¡¯horaris d¡¯abans no t¨¦ res a veure amb ara.
P. No pot dir que no perqu¨¨ encara t¨¦ por de passar de moda?
R. No ¨¦s una por, ¨¦s una realitat. Vindran altres persones i altres formats. Les tardes de TV3 podrien estar ara mateix presentades per Mari Pau Huguet. T¨¦ tota la vitalitat, coneixement i expertesa per seguir fent les tardes, per¨° no les fa.
P. Precisament, les tardes acaben de quedar lliures...
R. Mari Pau escalfa...
P. No, no, Andrea escalfa...
R. M¡¯encantaria fer un m¨¤ a m¨¤ amb la Mari Pau Huguet. M¡¯encantaria. Seria un somni.
P. Com serien les seves tardes de TV3 ideals?
R. Jo ho portaria tot a cultura i societat. Per¨° ¨¦s un regal enverinat, perqu¨¨ ¨¦s competir amb una tarda de hienes... Per¨° s¡¯ha fet, El Club era aix¨° i J¨²lia Otero tamb¨¦.
P. No ha mencionat la reina dels magazins de TV3...
R. Mira, la Melero ¨¦s una aut¨¨ntica jabata de la televisi¨®. Ens va entrevistar per Nervi i vaig al¡¤lucinar com ho controlava tot. Jo aniria a cada departament de TV3 a aprendre com ho fan.
P. Est¨¤ gaire fascinada per la tele?
R. S¨ª, ¨¦s que jo m¡¯havia pensat que era una bona conversadora i m¡¯he adonat que era el format. La r¨¤dio ¨¦s molt resultona. A la televisi¨® no estic aconseguint que la gent se¡¯m relaxi.
¡°Nosaltres tamb¨¦ ens hem flipat. Hem aconseguit espai fent periodisme del jo¡±
P. Li agrada m¨¦s que li diguin prescriptora cultural o influ¨¨ncer?
R. Entenc que s¨®n conceptes ¨²tils per a la gent de comunicaci¨®. Quan passes els 10.000 seguidors a Instagram comences a rebre tot de propostes. Algunes que no tenen res a veure amb el meu perfil. Hi ha una p¨¨rdua d¡¯identitat i uns n¨²meros, i em fan propostes molt esbojarrades, com vendre col¡¤laboracions de productes familiars d¡¯un supermercat. No ho entenc...
P. Quines s¨®n les que li interessen?
R. Molta gent m¡¯utilitza com a nota de premsa. Grups de m¨²sica, de teatre, editorials petites. M¡¯envien maquetes i propostes i aix¨° em va fant¨¤stic. Jo soc la primera que faig producci¨® per Instagram.
P. Entre les feines que fa ara, hi ha una columna a Eldiario.es.
R. Ho estic passant molt malament. Tenia pendent escriure i volia fer-ho, per¨° ¨¦s un sacrifici molt gran. Quin mal de tot i quines inseguretats tinc. ?s complicat. Vaig dir que s¨ª per posar-me a prova. Per¨° m¡¯agrada que sigui bidireccional, hi ha conversa amb els lectors. Aix¨° ho trobo a faltar a la televisi¨®, i ho trobo a faltar pel fet de no tenir xarxes pr¨°pies.
P. Els que la seguien abans no la segueixen a Nervi?
R. S¨ª que em segueixen alguns. Una noia de Col¨°mbia em va dir que est¨¤ mirant Nervi i aprenent catal¨¤, i noies joves tamb¨¦ m¡¯han dit que el miren.
P. Com veu la bombolla del p¨°dcast? Va agafar la bona onada.
R. M¨¦s que bombolla, ¨¦s una estepa plena de p¨°dcasts. Els matarem nosaltres mateixos i el problema ¨¦s la viralitat i els reels. Els reels es carregaran els formats. Fem programes pensats per ser gravats en v¨ªdeo. Per buscar el tall bo. Tot s¨®n c¨¤psules de v¨ªdeo.
P. Els reels acabaran amb els p¨°dcasts?
R. A vegades no saps si darrere del reel hi ha un p¨°dcast. Encara que m¡¯interessi molt el reel no vaig a buscar el p¨°dcast. Penso que all¨° ¨¦s el millor que s¡¯ha dit. Hem perdut la intenci¨® de portar la gent al format original. Estic conven?uda que hi ha molta gent que creu que veu coses i nom¨¦s veu reels.
P. Quina ¨¦s la proposta m¨¦s boja que li han fet?
R. Llibres que estan molt a prop de l¡¯autoajuda, i em pregunto quin missatge projecto. Moltes coses de desamor i d¡¯¨¨xit...
P. Ha sigut transparent? Hi ha periodistes que nom¨¦s venen grandeses.
R. Per¨° nosaltres tamb¨¦ ens hem flipat. Sort¨ªem de la facultat de periodisme amb unes nocions molt clares que el periodista no ¨¦s la not¨ªcia, que sempre est¨¤ al darrere, i despr¨¦s de fer feines qualssevol, quan aconseguim un micro i espai, ¨¦s perqu¨¨ fem un nou periodisme que ¨¦s el periodisme del jo. Parlem del que fem, el que ens agrada, les nostres viv¨¨ncies... i aix¨° comen?a a agradar. Per¨° arriba un punt en qu¨¨ ens hem de comen?ar a inventar la nostra vida perqu¨¨ hem d¡¯omplir un p¨°dcast. I aix¨° se¡¯ns ha girat en contra. I per aix¨° quan vaig a la televisi¨® m¡¯autocensuro i em dic que a la gent no li importa gens qu¨¨ he llegit o qu¨¨ he fet. Em noto que a vegades escric el gui¨® i m¡¯he de dir que aquest programa no va de mi, que ¨¦s un espai cultural i ¨¦s un servei p¨²blic. Per¨° a la vegada es continua buscant, perqu¨¨ es vol una agenda de prescripci¨® pr¨°pia. Jo he venut aquesta periodista, soc la periodista del jo.
P. ?s una mica esgotador?
R. ?s esgotador i dissocial. Entro en dilemes de per qu¨¨ entrevisto Josep Abril. Per qu¨¨ t¨¦ rellev¨¤ncia o per qu¨¨ em va caure en gr¨¤cia? Acabes perdent el focus del que s¡¯ha d¡¯explicar i des d¡¯on. Com que m¡¯he venut com aquesta persona i a la meva audi¨¨ncia suposadament li interessa saber qu¨¨ llegeixo o qu¨¨ no, sento que no puc perdre aix¨°. S¨¦ que mai ser¨¦ una Agn¨¨s Marqu¨¨s, rigorosa, perfecta. Costa molt tirar enrere un cop ja has parlat de tu. Crec que va ser la manera de trobar una escletxa.
P. Les golfes continua sent el seu p¨°dcast de refer¨¨ncia?
R. No escolto cap p¨°dcast. Escolto coses puntuals, vaig picotejant, no estic subscrita a res. Em passa amb la televisi¨®, tamb¨¦. Miro un primer cap¨ªtol de moltes coses i no segueixo.
P. No fidelitza res?
R. En format p¨°dcast i televisiu no estic casada amb res. Em sap greu, per¨° estic esgotada com a espectadora. Jo mateixa no espero que la gent es miri cada Nervi. La meva idea ¨¦s anar ca?ant persones diferents en funci¨® de l¡¯entrevistat. ?s que hi ha tantes coses que ¨¦s impossible.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.