¡®Polis¡¯, una ang¨¨lica mirada als Mossos
La s¨¨rie ¨¦s una llarga cr¨°nica publicit¨¤ria de la tasca assistencial de la policia catalana
Polis ¨¦s una docus¨¨rie de TV3, subvencionada per la conselleria d¡¯Interior, la primera interessada a impulsar aquesta ang¨¨lica mirada sobre la feina quotidiana dels Mossos. No ¨¦s un?true crime. No ¨¦s una pel¡¤l¨ªcula de lladres i serenos. ?s un reportatge sobre oficinistes de l¡¯ordre i la just¨ªcia, bona gent, que s¡¯expliquen molt ben guionats. Qui busqui la trempera de l¡¯acci¨®¡ no la trobar¨¤. Aquesta abs¨¨ncia hauria estat b¨¦ si s¡¯hagu¨¦s proposat una aproximaci¨® sense trampetes al treball quotidi¨¤ d¡¯uns determinats, molt curosament escollits, policies, amb moments d¡¯avorriment, de dificultat, de perillositat i d¡¯embolics i disgustos per totes les coses que no funcionen en una comissaria. Per¨° a la s¨¨rie aquestes darreres coses no es veuen. I aquesta ¨¦s la gran ombra que plana sobre el projecte i que el rebaixa a la condici¨® d¡¯anunci, encara que tota l¡¯estona intenti no semblar-ho amb maniobres d¡¯emmascarament, presentant-se com un reportatge. Tens la sensaci¨® que no t¡¯ho expliquen tot, nom¨¦s el que fa bonic i exal?a el cos. Est¨¤ particularment dedicat al treball assistencial dels mossos. S¡¯ha de dir, no obstant aix¨°, que el producte t¨¦ una notable audi¨¨ncia i supera el nou bar¨°metre de l¡¯¨¨xit a la televisi¨®: Broncano. La direcci¨® d¡¯aquesta producci¨® de Magn¨°lia ¨¦s de B¨¢rbara Esteban i Carles Torras.
Fa anys, el llavors director de l¡¯Acad¨¨mia de l¡¯Ertzaintza, Jon Etxebarria, m¡¯explicava que l¡¯organitzaci¨® enquadrava a la mateixa brigada els serveis de socorrisme i d¡¯ordre p¨²blic. ¡°D¡¯aquesta manera¡±, deia aleshores, el 1994, ¡°els que hi treballen saben que no hi s¨®n nom¨¦s per repartir estopa, que tamb¨¦, per¨° potser a la mateixa persona que han perseguit en una batussa l¡¯hauran de rescatar dem¨¤ de les neus del Gorbea¡±. Era un mecanisme de compensaci¨® psicol¨°gica perqu¨¨, encara que?Polis?no en vol parlar ¡ªsi m¨¦s no als dos cap¨ªtols que he vist¡ª, com tampoc de la Brimo ni de les tibantors a la c¨²pula, el repertori de feines de la policia va molt m¨¦s enll¨¤ de la ser¨¤fica cr¨°nica que ens proposa aquest documental.
El t¨ªtol t¨¦ una ambig¨¹itat calculada. ?s l¡¯abreviaci¨® popular de ¡®policies¡¯ i hi ressona el concepte de polis, de comunitat
La s¨¨rie es construeix sobre tres materials. Un, el discurs d¡¯uns pocs policies escollits perqu¨¨ ens parlin de la seva feina de cada dia (que t¨¦ un preu en la vida dom¨¨stica). Dos, la c¨¤mera acompanyant en el seu cotxe el binomi protagonista per filmar les seves actuacions. M¨¦s d¡¯una vegada, de totes maneres, quan arriben al lloc del conflicte... altres companys ja han fet la feina i?en el desmantellament d¡¯un hort de marihuana no s¨®n dels que intervenen en primera l¨ªnia. I tres, la sobtada interrupci¨® d¡¯aquesta din¨¤mica narrativa amb la introducci¨® de llargs testimonis personals sobre l¡¯error de delinquir i el seu preu, la superaci¨® del su?cidi o, el m¨¦s dur, les ganes de viure d¡¯una noia que va patir una violaci¨® qu¨¤druple i, diu, ¡°mereix ser feli?¡±. Aquest testimoni apareix perqu¨¨ al segon cap¨ªtol s¡¯explica que els Mossos van portar el seu cas. El testimoni del su?cidi s¡¯inclou despr¨¦s d¡¯una breu seq¨¹¨¨ncia dels policies cridats a intervenir en un cas semblant. L¡¯aparici¨® del delinq¨¹ent penedit ja ¨¦s m¨¦s dif¨ªcil d¡¯explicar. Surt perqu¨¨ un policia fa una reflexi¨® sobre les causes gen¨¨riques del delicte? Ves a saber... En tot cas, s¨®n els millors bocins i mereixerien no ser el farciment d¡¯un anunci quilom¨¨tric.
El t¨ªtol t¨¦ una ambig¨¹itat calculada. ?s l¡¯abreviaci¨® popular de policies, per¨° tamb¨¦ hi ressona el concepte de polis, una comunitat amb els mateixos interessos. A la s¨¨rie s¡¯explica de forma m¨¦s planera: ¡°Hi som perqu¨¨ els bons guanyin¡±. Ja se sap, la publicitat ha de ser f¨¤cil d¡¯entendre. Ja est¨¤ tot dit.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.