¡®Demolici¨®', de Llu¨ªs Llort: Un fals culpable en l¡¯era MeToo
L¡¯autor presenta al BCNegra una novel¡¤la protagonitzada per un tipus normal que rep una den¨²ncia per violaci¨® d¡¯una estudiant
El subg¨¨nere del ¡°fals culpable¡± ¨¦s dels m¨¦s ?agra?ts? i substanciosos perqu¨¨ col¡¤loca la v¨ªctima en una situaci¨® a la vegada dolorosament passiva ¡ªl¡¯acusaci¨® el torna vulnerable i indefens¡ª i desesperadament activa ¡ªun cop processat el fet, es veu emp¨¨s a demostrar la seva innoc¨¨ncia. A la vegada, permet abordar un munt de preguntes ontol¨°giques i morals, des de la naturalesa de la veritat a la responsabilitat individual i col¡¤lectiva. La barreja de tensi¨® psicol¨°gica, desgast f¨ªsic i rerefons existencial ¡ªpoden coincidir tots tres elements en graus variables o establir diverses combinacions entre si¡ª l¡¯ha fet tan apta per a thrillers adrenal¨ªnics com per a drames judicials de caixa de mocadors o claustrof¨°biques peces de c¨¤mera amb tempestes interiors espaterrants.
Davant el ventall de possibilitats del marc, Llu¨ªs Llort (Barcelona, 1966) opta, a Demolici¨® ¡ªpremi L¡¯H Confidencial 2024¡ª, per prioritzar l¡¯angoixa d¡¯un tipus normal, Rafel Egidi, professor de la Universitat de Barcelona i col¡¤laborador en premsa i tert¨²lies de r¨¤dio i televisi¨®, a qui li cau el m¨®n a sobre quan rep una den¨²ncia per vio?laci¨® d¡¯una estudiant. La incomprensi¨® que el va devorant per dins i l¡¯enfonsament dels fonaments familiars i laborals porten el pes de la trama, la qual cosa, tradu?da en termes de paral¡¤lelismes amb l¡¯audiovisual americ¨¤, situa la novel¡¤la m¨¦s en sintonia amb Fals culpable de Hitchcock que amb El fugitiu de Roy Huggins. En paral¡¤lel, l¡¯autor va intercalant cap¨ªtols amb una protagonista identificada nom¨¦s com a Ella, que des de ben petita pateix en la pr¨°pia pell o ¨¦s testimoni direce d¡¯abusos o agressions de car¨¤cter sexual. A trav¨¦s d¡¯aquesta figura misteriosa, guardiana de la resposta a la pregunta que travessa tota la hist¨°ria i que contribueix decisivament a mantenir-nos cargolats a la cadira, la novel¡¤la adquireix un tintatge noir o thrillerenc que contrarresta la par¨¤lisi (i el bucle) mental del protagonista amb successius moments f¨ªsics definits per una contund¨¨ncia inc¨°moda (de nou, passivitat i acci¨®).
Bregat en ficcions de tota mena, vers¨¤til i amant de la ruptura gamberra d¡¯expectatives, Llort s¡¯endinsa en terreny t¨¨rbol i rellisc¨®s ¡ªtot reproduint un tret d¡¯un secundari que acabar¨¤ servint, en un toc genial, de figura especular del futur que espera al personatge, consistent a llan?ar a tort i a dret frases fetes en castell¨¤, podem dir que ¡°se mete en camisa de once varas¡±¡ª apostant per retratar una cap de turc del clima de demonitzaci¨® sistem¨¤tica del g¨¨nere mascul¨ª, un exemple dels monstres que es creen quan tot s¡¯interpreta en clau de manifestaci¨® d¡¯un patriarcat t¨°xic. ?s cert que el llibre posa damunt la taula la xacra de la depredaci¨® sexual, per¨° a la vegada sembla leg¨ªtim preguntar-se si l¡¯acusadora interpreta amb encert les presumptes ofenses o b¨¦ l¡¯enceguen relats feministes preconcebuts. En aquest instertici, entre la sensibilitat social i la interpretaci¨® emocional, rau bona part de l¡¯atreviment i l¡¯estimulant fet diferencial de la novel¡¤la.
Davant d¡¯un mercat editorial infestat de ficcions i mem¨°ries sobre els inferns que el MeToo tant ha ajudat a visibilitzar (tot molt necessari, compte), Demolici¨® ens convida a obrir el focus i reflexionar sobre tot all¨° que tapa una visi¨® unidireccional i rocosa, sobretot en un moment en qu¨¨ les xarxes socials contribueixen a dinamitar la presumpci¨® d¡¯innoc¨¨ncia.
Fora de les nafres que toca, Demolici¨® avan?a amb l¡¯efici¨¨ncia i el ritme que caracteritzen el seu autor, el motor narratiu sempre lubricat, tocs d¡¯humor i met¨¤fores puntuals brillants, una gran capacitat per transmetre naturalitat i un ¨²s puntual de la inversemblan?a (la nit a Montju?c) i la coincid¨¨ncia (el cl¨ªmax final) per no oblidar que som en una ficci¨® que tamb¨¦ pret¨¦n entretenir-nos.
Demolici¨®
Editorial Clandestina
280 p¨¤gines. 20 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.