Volker Schl?ndorff: ¡°S¨®c fill de la reconciliaci¨® europea¡±
El cineasta alemany recupera un episodi hist¨°ric que va frustrar la destrucci¨® de Par¨ªs en la pel¡¤l¨ªcula ¡®Diplomacia¡¯, presentada a la Seminci
Quan Volker Schl?ndorff va arribar a Par¨ªs amb 16 anys, es va trobar per primera vegada amb una ciutat sense destruir. Fins llavors?nom¨¦s havia viscut en llocs rebentats per la guerra, tots a Alemanya, el pa¨ªs del qual va sortir el 1955 i que el continua assetjant amb el pes de la culpa. No ho nega. Va ser el seu pare qui el va animar a traslladar-se un parell de mesos a Par¨ªs que es van convertir en anys. ¡°Jo, llavors, no volia ser un jove alemany sin¨® un franc¨¨s, per aix¨ª poder-me alliberar d'alguna manera de la culpa que arrosseguem per culpa del nazisme. Vaig passar d'una cultura met¨°dica a una altra de m¨¦s rebel, on hi havia debat i discussions. Va encaixar molt amb el meu temperament¡±.
Trias de Bes filma la dissoluci¨® de la UE en un documental
Quin complement pot ser millor per a la pel¡¤l¨ªcula de Volker Schl?ndorff que un curtmetratge de ficci¨® sobre una possible dissoluci¨® de Europa? La gran invenci¨®,?l'estrena en direcci¨® cinematogr¨¤fica de l'escriptor i economista Fernando Tr¨ªas de Bes, ¨¦s un joc divertit entorn de la desaparici¨® de l'euro i la dissoluci¨® de la UE.
Estem a Par¨ªs el 2027 i, amb motiu del des¨¨ aniversari d'aquesta decisi¨® tan tr¨¤gica, una televisi¨® p¨²blica francesa, dominada per ciutadans xinesos, emet un documental que explica que el detonant del final de la Uni¨® va ser obra d'un desconegut director espanyol que va descobrir uns papers, elaborats a l'Alemanya del 1942, on s'esbossaven les bases del futur disseny d'una gran Europa amb moneda ¨²nica.
L'¨²nica cosa real d'aquest curt s¨®n els documents que un grup d'empresaris i economistes alemanys van preparar el 1942 en un moment en qu¨¨ Europa estava dominada pels nazis i no hi havia aspectes de canvi. ¡°La meva intenci¨® era obrir un debat entorn de la fragilitat de la UE. Aquest gui¨® el vaig escriure fa tres anys, quan semblava que l'euro es fragmentaria. Tot i que despr¨¦s la situaci¨® s'ha tranquil¡¤litzat, si una cosa ¨¦s clara ¨¦s que persisteix el conflicte¡±, va defensar ahir Tr¨ªas de Bes a Valladolid, on es va projectar el seu curtmetratge.
L'economista, que explica el seu salt en direcci¨® per l'amor que sent pel cinema, diu que no vol traslladar una visi¨® pessimista de la UE, per¨° s¨ª, deixar clar el debat entre europeistes i no europeistes. ¡°El que no podem negar ¨¦s que la invenci¨® de l'euro i de la UE no ha assolit l'¨¤mbit social, i aix¨° ¨¦s clau. L'euro ¨¦s m¨¦s que una moneda. Ha d'implicar una cultura comuna que no hem aconseguit¡±. Entre pors i riures transcorre aquesta ficci¨® que acaba amb la imatge d'una bandera xinesa onejant sobre la torre Eiffel.
Sense Par¨ªs, Schl?ndorff, un home din¨¤mic, no hauria arribat mai a ser director de cinema, o almenys aix¨° va dir ahir a Valladolid, on va presentar la seva ¨²ltima pel¡¤l¨ªcula, Diplomacia, una hist¨°ria basada en un episodi hist¨°ric que enfonsa les arrels en la vida d'aquest cineasta obstinat a mostrar una vegada i una altra la desra¨® de tanta barb¨¤rie a Europa.
Diplomacia, presentada en la secci¨® oficial de la 59a edici¨® de la Seminci (Setmana Internacional de Cine de Valladolid), i que s'estrenar¨¤ a Espanya el 14 de novembre, se centra en una nit calorosa, la del 25 d'agost del 1944, que es va viure a l'hotel Meurice de Par¨ªs quan, amb els aliats a les portes de la ciutat, el c¨°nsol suec Raoul Nordling va conv¨¨ncer el governador militar alemany, Dietrich von Choltitz, un home dur de passat destructiu i assass¨ª, perqu¨¨ no execut¨¦s les ordres de Hitler de volar la ciutat. Diplomacia, basada en l'obra de teatre de Cyril Gely, ¨¦s, a m¨¦s a m¨¦s, un alt¨ªssim joc interpretatiu a c¨¤rrec de dos dels millors actors francesos: Andr¨¦ Dussollier i Niels Arestrup. ¡°Jo s¨®c fill de la reconciliaci¨® europea¡±, va confessar ahir Schl?ndorff, que no sap explicar molt b¨¦ el perqu¨¨ d'aquesta necessitat ara, amb 75 anys, de tornar d'alguna manera a aquest passat que tenalla tants homes i dones alemanys.
"El nazisme ¨¦s una her¨¨ncia male?da, com el que neix amb una deformitat"
Ell mai no ha deixat de mirar les conseq¨¹¨¨ncies de la II Guerra Mundial. ¡°En la vida no hi ha coincid¨¨ncies, i el que ¨¦s clar ¨¦s que ¨¦s un moment per recordar m¨¦s individualment que col¡¤lectivament, perqu¨¨ no estic segur que els alemanys vulguin recordar tant com els francesos. Un no pot desempallegar-se d'aquesta trag¨¨dia. Per alg¨² nascut com jo, aquests anys, la teva vida est¨¤ determinada pel nazisme i les seves conseq¨¹¨¨ncies¡±, va explicar el realitzador d'El timbal de llauna, el film que li va donar la fama internacional despr¨¦s d'aconseguir la Palma d'Or a Canes i l'Oscar a la millor pel¡¤l¨ªcula de parla no anglesa.
No gira l'esquena en aquest sentit a la culpa o pes que arrossega tota una generaci¨® d'alemanys com a conseq¨¹¨¨ncia del nazisme. ¡°Sento el pes col¡¤lectiu com a ciutad¨¤ alemany per¨°, tamb¨¦, per exemple, la meva filla que t¨¦ 22 anys viu amb aquest pes. ?s una her¨¨ncia male?da. ?s igual que un que neix amb una deformitat. Fa 60 anys que em pregunto com va ser possible all¨° i la resposta no ¨¦s gens f¨¤cil. ?s m¨¦s, hi ha milions de respostes, per¨° no n'hi mai cap plenament satisfact¨°ria¡±.
Instal¡¤lat a Berl¨ªn des de fa anys per¨° amb casa encara a Par¨ªs, Schl?ndorff reconeix que un dels motius que han fet que ara a realitzar Diplomacia ¨¦s justament enfrontar-se a la supremacia actual d'Alemanya a Europa, encara que diu que els seus ciutadans amb prou feines s¨®n conscients d'aquest poder. ¡°Durant l'¨²ltim Mundial de futbol, l'estiu passat, em preocupava que Alemanya guany¨¦s el campionat perqu¨¨ ja en ten¨ªem prou amb la supremacia financera i econ¨°mica del nostre pa¨ªs com per coronar-la amb el fet de ser els millors en futbol¡±, va assenyalar, per, a continuaci¨®, confessar, paradoxes de la vida, que malgrat els seus desitjos, va animar a la final la selecci¨® del seu pa¨ªs contra Argentina. Alemanya va guanyar.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.