Toqueu com si us acab¨¦ssiu de prometre
A l'Auditori es van interpretar dos poemes simf¨°nics de Strauss, potser les dues millors obres per a orquestra de l'autor
La commemoraci¨® del 150 aniversari del naixement de Richard Strauss ocupa els escenaris de la ciutat: mentre el Liceu oferia les ¨²ltimes representacions d'Arabella, l'Auditori presentava, simult¨¤niament, un programa protagonitzat per dos poemes simf¨°nics, Don Juan Op. 20 i Till Eulenspiegel Op.28, potser les dues millors obres de Strauss per a orquestra.
Les obres del bavar¨¨s van anar precedides a la primera part per l'estrena a Catalunya de la Fantasia sobre la benauran?a (1966) de Llu¨ªs Benejam, una pe?a bella, de car¨¤cter program¨¤tic i discurs una mica dispers, constru?da sobre llenguatge tonal d'influ¨¨ncia postimpressionista amb un curi¨®s ¨²s d'alguns codis propis de la m¨²sica cinematogr¨¤fica d'aquells anys que Benejam, resident llavors als Estats Units, coneixia de primera m¨¤.
Orquestra Simf¨°nica de Barcelona i Nacional de Catalunya
Asier Polo, violoncel. Pablo Gonz¨¢lez, director. Obras de Benejam, Txaikovski?i Strauss. Temporada de concerts d'abonament de l'OBC. Auditori. Sala Pau Casals. 28 de novembre.
La va seguir, encara a la primera part, una magn¨ªfica versi¨® de les Variacions sobre un tema rococ¨® per a violoncel i orquestra de Txaikovski,?una pe?a de llu?ment del solista interpretades amb una seductora barreja de rauxa i precisi¨® per part del bilba¨ª Asier Polo.
A la segona part, l'OBC, dirigida pel seu titular, Pablo Gonz¨¢lez, va heure-se-les amb els esmentats poemes simf¨°nics de Strauss, un repte maj¨²scul per a un conjunt orquestral, ja que suposa posar sobre l'escenari una quantitat enorme d'efectius intrumentals que, enfrontats a unes partitures complex¨ªssimes, han de funcionar com una seda.
Don Joan, la primera obra mestra de Strauss, arrenca, Allegro molto i amb brio, amb el "Tema del Deseo", un tema ascendent, devastador, vehement. Expliquen que el mateix Strauss, dirigint un assaig de Don Joan, va dir als m¨²sics: "Us?demano als que estigueu casats, que toqueu com si us acab¨¦ssiu de prometre. Aix¨ª, tot sortir¨¤ b¨¦".
En mans de Pablo Gonz¨¢lez, l'OBC va sonar prou enamorada. No perfecta -l'obra ¨¦s d'alt¨ªssima exig¨¨ncia- per¨° s¨ª enamorada, amb for?a, lliurada. Enfrontada a continuaci¨® amb Till Eulenspiegel, un altre heroi straussi¨¤, pr¨ªncep, en aquest cas, de la provocaci¨® i la burla, el conjunt va saber sonar adequadament ¨¤cid i sarc¨¤stic.
Orquesta i director en poden estar satisfets, van resoldre a un nivell molt alt un desafiament important.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.