L¡¯IVAM va inflar en m¨¦s d'un mili¨® el nombre de visitants
Ciscar donava dades que situaven el museu entre els que tenien m¨¦s assist¨¨ncia del m¨®n
Quan el passat 4 d'abril, el vicepresident del Govern valenci¨¤, Jos¨¦ Ciscar, va anunciar el canvi a la direcci¨® de l'Institut Valenci¨¤ d¡¯Art Modern (IVAM), va acomiadar la llavors responsable, Consuelo Ciscar, elogiant la seva gesti¨® per haver situat el museu a la sisena posici¨® dels centres d'art contemporani del m¨®n amb m¨¦s aflu¨¨ncia de p¨²blic el 2013, amb 1.163.419 visitants. El vicepresident va al¡¤ludir a la classificaci¨® anual publicada per la revista The?Economist, entre altres mitjans, i confeccionada amb les dades proporcionades per la direcci¨® del centre valenci¨¤, que t¨¦ una de les millors col¡¤leccions d'art modern i contemporani d'Espanya.
En realitat, el nombre va ser notablement inferior, 85.070 visitants. ?s a dir, Ciscar, que va estar una d¨¨cada al capdavant del museu, va inflar les xifres en m¨¦s d'un mili¨® d'assistents. No nom¨¦s l'any passat. Tamb¨¦ el 2012, el museu va fer p¨²blics 1.147.637 visitants, quan en realitat en van ser 98.176; i el 2011, 1,1 milions, en comptes de 109.938. Amb aquestes estimacions, l'IVAM es consolidava com el tercer museu amb m¨¦s aflu¨¨ncia de p¨²blic d'Espanya, despr¨¦s del Prado i el Reina Sofia.
En la resta del seu mandat, les xifres aportades, que mai van descendir malgrat la crisi, que ha afectat profundament els museus, tamb¨¦ difereixen molt dels n¨²meros oficials que ara ha donat l'IVAM a petici¨® d'aquest diari. Des del mes de setembre, el museu est¨¤ dirigit pel professor de belles arts Jos¨¦ Miguel Garc¨ªa Cort¨¦s, despr¨¦s de guanyar el primer concurs p¨²blic per accedir al c¨¤rrec rector. La Generalitat el va convocar amb l'objectiu de girar full de la discutida gesti¨® de Ciscar, que va sortir de l'IVAM un mes abans que es fes p¨²blica la condemna de vuit anys al seu marit, l'exconseller de Cooperaci¨®, Rafael Blasco, per diversos delictes en la gesti¨® d'ajudes p¨²bliques a pa?sos subdesenvolupats.
Com s'expliquen aquestes difer¨¨ncies tan grans d'assist¨¨ncia? Els c¨¤lculs de l'etapa de Ciscar s¨®n estimacions, no obeeixen nom¨¦s al nombre d'entrades venudes o expedides gratu?tament, com ¨¦s habitual en altres museus, sin¨® al recompte, a ull, del p¨²blic assistent a qualsevol esdeveniment organitzat al museu o a la seva esplanada, com els nombrosos concerts estivals pels quals no calia entrada, altres activitats tamb¨¦ gratu?tes i esdeveniments de tot tipus, des de desfilades de moda fins a performances gastron¨°miques.
Tamb¨¦ es computaven, en una pr¨¤ctica molt inusual, els visitants a les exposicions amb fons de l'IVAM a l'exterior, segons s'explicava des de del mateix museu quan els informadors expressaven la seva sorpresa per aquestes xifres milion¨¤ries d'assist¨¨ncia en una ciutat de mida mitjana com Val¨¨ncia (800.000 habitants), on es formen cues davant dels museus sobretot davant exposicions que exhibeixin obres del molt estimat artista valenci¨¤ Joaqu¨ªn Sorolla.
L'actual direcci¨® del museu va declinar analitzar aquesta difer¨¨ncia abismal de xifres i va assegurar que es limita a proporcionar la informaci¨® oficial requerida a partir del 2002, any en qu¨¨ va informatitzar el sistema d'entrades. En la comptabilitzaci¨® no s'inclouen ni apreciacions ni esdeveniments. S¨ª que es distingeixen tres conceptes: entrades venudes o gratu?tes, assist¨¨ncia a tallers did¨¤ctics i activitats, com confer¨¨ncies, amb aforaments limitats i controlats. I malgrat aquesta suma de conceptes, els registres oficials d'avui no superen els 122.489 visitants del 2008, el millor exercici d'assist¨¨ncia dels ¨²ltims 13 anys.
La direcci¨® del museu assegura que es limita a proporcionar la informaci¨® oficial requerida
Els primers anys del seu mandat, Ciscar s¨ª que distingia entre els diferents conceptes. Amb el pas del temps, la xifra es donava de manera m¨¦s ambigua i global. Es destacaven les exposicions amb m¨¦s ¨¨xit de p¨²blic i els tallers infantils, per¨° no s'entrava oficialment en detalls del c¨°mput. De tal manera que a les classificacions sobre aflu¨¨ncia als museus que s'elaboraven anualment, l'IVAM apareixia en un lloc molt destacat, per sobre, per exemple, del Thyssen, quan la pinacoteca madrilenya va exhibir el 2012 una de les seves exposicions amb m¨¦s ¨¨xit de p¨²blic, la dedicada a l'artista nord-americ¨¤ Edward Hopper, o del Guggenheim de Bilbao, els dos ¨²ltims anys. Tamb¨¦ la consellera de Cultura i portaveu de la Generalitat, Mar¨ªa Jos¨¦ Catal¨¤, ha destacat p¨²blicament els registres mundials de l'IVAM, si b¨¦ va ser ella l'encarregada d'assenyalar la sortida a Ciscar a l'abril en una visita inesperada al museu, mentre el vicepresident es disposava a anunciar el canvi.
Consuelo Ciscar no va voler fer cap declaraci¨® ahir a aquest diari sobre aquesta difer¨¨ncia de p¨²blic i es va remetre a la resposta que ha de donar la Generalitat a una pregunta parlament¨¤ria formulada pel grup socialista de les Corts valencianes sobre l'assist¨¨ncia de visitants a l'IVAM.
A l'espera d'aquesta resposta, el portaveu de Cultura del PSPV-PSOE, Juan Soto, va denunciar aquesta setmana que les dades del museu podrien estar ¡°greument manipulades i falsejades¡±, en multiplicar per deu els visitants reals de l'¨²ltima d¨¨cada¡±.
La seva den¨²ncia se sustentava en l'an¨¤lisi de ¡°les dades de recaptaci¨® que apareix als Comptes Generals del 2013¡± de la Generalitat, dades que ¡°s¨®n incompatibles amb la xifra oficial de visitants¡±, segons Soto. El diputat va assenyalar que el 2012 es van registrar 40.623 euros de recaptaci¨® per venda d'entrades i, l'any seg¨¹ent, 34.613 euros. En tots dos anys va haver-hi m¨¦s d'un mili¨® de visitants, segons l'estimaci¨®.
Aquests n¨²meros ¡°no quadren amb les xifres de visitants¡±, va advertir el diputat, excepte si ¡°m¨¦s del 90% dels visitants haguessin entrat sense pagar i les cues haguessin estat inacabables i permanents als exteriors de l'IVAM¡±, va afegir.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.