Des de l¡¯abs¨¨ncia
'El nen perdut' ¨¦s una 'nouvelle' plenament autobiogr¨¤fica
Quan el nord-americ¨¤ Thomas Wolfe (Asheville, 1900 - Baltimore, 1938) tenia quatre anys, el seu germ¨¤ de dotze, Grover, va morir. A Saint Louis se celebrava l¡¯Exposici¨® Universal, i la fam¨ªlia Wolfe havia pensat obrir una pensi¨® per a la gent de la seva ciutat natal, Asheville, que an¨¦s a veure aquell gran esdeveniment. Grover Wolfe va contraure un tifus fulminant.
El nen perdut ¨¦s una nouvelle plenament autobiogr¨¤fica, d¡¯autoficci¨® en dir¨ªem avui, una narraci¨® que no sol inserir-se en el conjunt de les quatre novel¡¤les amb qu¨¨ Thomas Wolfe ha esdevingut un cl¨¤ssic modern, per¨° que ¨¦s un dels textos m¨¦s intensos de qui William Faulkner va dir que era el millor de la seva generaci¨®.
El primer cap¨ªtol, narrat en tercera persona, mostra el nen Grover passejant pels carrers de Saint Louis, cam¨ª de la botiga de l¨¤pides de marbre del seu pare. Ben aviat el lector s¡¯adona de la peculiaritat del noi, capa? de fer abstraccions ¡ªajudat pel narrador¡ª d¡¯all¨° m¨¦s adultes. ¡°Aqu¨ª tenim en Grover a la pla?a que mai no canvia, aqu¨ª tenim en Grover, aqu¨ª tenim la botiga del seu pare i aqu¨ª tenim el temps¡±, se li diu al lector de manera obsessiva. Com en un joc prousti¨¤ perdut a l¡¯avan?ada, ¨¦s a dir, amb un fraseig que tracta de capturar el temps, el narrador vol fixar el noi en aquest paisatge, provant de mostrar la seva pres¨¨ncia perenne i impossible en aquest barri popul¨®s, vital.
EL NEN PERDUT
Thomas Wolfe
Viena Edicions
112 p¨¤gines. 14,80 euros
Al segon cap¨ªtol, la mare dels Wolfe ¨¦s entrevistada per un periodista a prop¨°sit del seu fill c¨¨lebre: el fam¨®s escriptor Thomas Wolfe. Per¨° la mare esmenta tothora el seu fill Grover, el veritable geni de la fam¨ªlia, en paraules seves. Despr¨¦s, al tercer cap¨ªtol, parla la germana de Grover, i explica el dia que el nen va tornar malalt a casa, un dia que havien anat a una fira de l¡¯Exposici¨® de Saint Louis i, sense saber com, se¡¯ls va fer molt tard.
Finalment (i tornant al to calibrat i intel¡¤lectual de la primera part, el qual contrasta amb la temperatura emotiva de la segona i la tercera), parla Thomas Wolfe, en primera persona. Han passat 30 anys. Thomas torna a Saint Louis, als carrers on s¡¯estava la fam¨ªlia. El paisatge ha canviat sobre manera. Thomas avan?a a les palpentes, preguntant aqu¨ª i all¨¤, parlant amb alguns ve?ns. La certesa del narrador de la primera part, el qual afirmava que Grover sempre pertanyeria a aquest lloc, dialoga amb el cam¨ª incert del Wolfe escriptor avan?ant per aquests carrers diferents, volubles. La novel¡¤la se la juga en aquest contrast de perspectives.
No ¨¦s gens estrany que autors com l¡¯abans esmentat Faulkner, Sinclair Lewis o Jack Kerouac, entre d¡¯altres, admiressin Wolfe, i encara m¨¦s aquesta narraci¨®. La t¨¨cnica de la novel¡¤la ¨¦s impecable. La trag¨¨dia de la mort del nen queda accentuada i neutralitzada amb gran categoria liter¨¤ria. La hist¨°ria commou i satisf¨¤ est¨¨ticament.
Marcel Riera ha fet una bona traducci¨® i, a l¡¯ep¨ªleg, explica algunes perip¨¨cies de l¡¯original, publicat per primer cop l¡¯any 1937. (No deixa de ser curi¨®s que una novel¡¤la que s¡¯ocupa del temps i l¡¯eternitat tingui un aspecte que la fa estranya avui dia: em refereixo a la desaparici¨® i l¡¯addici¨®, en unes versions i altres, del negre Featherstone, personatge amb qui la mare Wolfe i el nen Grover topen al tren que va cap a Saint Louis.)
Sembla mentida, per¨° el cert ¨¦s que Thomas Wolfe no s¡¯havia tradu?t mai al catal¨¤. La col¡¤lecci¨® Cl¨¤ssics moderns, de Viena Editorial, col¡¤lecci¨® de primer ordre per als bons lectors, l¡¯encerta amb aquesta novel¡¤la curta.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.