Laia Costa, un pla seq¨¹¨¨ncia cap a la gl¨°ria
La int¨¨rpret catalana aspira avui a la Berlinale al premi a millor actriu per ¡®Victoria¡¯
Juliette Binoche, Charlotte Rampling i Laia Costa. No hi ha gaires m¨¦s noms a la llista de candidates a millor actriu de la Berlinale, el palmar¨¨s de la qual s'anunciar¨¤ aquesta tarda. La barcelonina, de 29 anys, ha arribat a aquesta llista gr¨¤cies a una arriscad¨ªssima aposta art¨ªstica, Victoria,?el que li passa a una?noia espanyola en una nit de ball i viol¨¨ncia a Berl¨ªn, una pel¡¤l¨ªcula rodada en un ¨²nic pla seq¨¹¨¨ncia de 140 minuts filmat d'una tirada, sense trucs ni muntatge.
Costa va entrar al projecte quan el director Sebastian Schipper va apar¨¨ixer a Barcelona buscant una actriu espanyola amb ganes de sumar-se a l'aventura. El resultat ha estat ben rebut a la Berlinale. ¡°Ning¨² s'ho esperava. ?s la primera vegada per a tots ¡ªdirector i productor¡ª i estem encantats¡±. Costa, coneguda a Espanya pels seus treballs televisius a?Bandolera, El tiempo entre costuras i Polseras vermelles, es confessa feli?: ¡°El proc¨¦s per si mateix ja va ser meravell¨®s. Tenia ganes de viure a l'estranger. Vaig estar tres mesos a Berl¨ªn: dos assajant, i al tercer vam rodar en tres dies diferents per tenir tres preses entre les quals escollir. Un pla seq¨¹¨¨ncia ¨¦s molt vist¨®s, per¨° per aconseguir que funcioni, abans cal preparar minuciosament el proc¨¦s. Schipper volia molta improvisaci¨®, i per obtenir aquesta llibertat tot l'equip havia de tenir clara la missi¨®¡±.
Victoria ¨¦s una espanyola que balla en un club berlin¨¨s. S'instal¡¤la un parell de mesos a la ciutat, on ha arribat fugint del seu passat de bona noia. Quan surt coneix quatre nois, i es cauen b¨¦. Tot i aix¨°, la nit es complica: per resoldre un deute, la banda comet un atracament i el joc passa a ser un perill. ?s a dir, que en aquest pla seq¨¹¨¨ncia hi ha discoteques, carreres amb cotxe, bromes, mort¡ ¡°Dins de la seva complexitat, no sentim cap pressi¨®. Jo patia pel c¨¤mera. Imagina't que cau per les escales o no entra al cotxe a temps. Les tres vegades vam arribar fins al final: la presa definitiva ha estat triada per una q¨¹esti¨® de ritme. El director va fer b¨¦ la seva feina, sense atabalar-nos. Els assajos ja van ser molt divertits. Vaig crear fins a 30 vict¨°ries i la que apareix les resumeix totes¡±. Costa explica que de tant en tant sentien la veu del director com un d¨¦u omnipresent. ¡°A la pel¡¤l¨ªcula es veu com jo crido ¡®I don¡¯t wanna go!¡¯ perqu¨¨ Schipper em va deixar anar un ¡®Go!¡¯ i jo en aquest moment no em volia moure. Q¨¹estions de ritme¡±, i riu. ¡°Quan va acabar el rodatge no volia tornar a Barcelona, ser¨¤ molt molt dif¨ªcil que alg¨² torni a oferir-me una cosa aix¨ª¡±.
No ¨¦s la primera decisi¨® art¨ªstica arriscada de Costa. Quan va entrar a?Polseres vermelles, la s¨¨rie fenomen de masses sobre nois malalts de c¨¤ncer, li van demanar que es rap¨¦s el cap. ¡°Vaig dubtar un mes, que em vaig passar vomitant i aprimant. Em feia por rapar-me i en canvi el meu cos m'ho demanava¡±. El 2013 va debutar als escenaris amb un text en alemany ¡ªella no en parla¡ª a l'obra Atraco, paliza y muerte en Agban?spach. ¡°Les satisfaccions m¨¦s grans les he trobat com m¨¦s dif¨ªcil ha estat el repte. El resultat despr¨¦s d'un gran esfor? ¨¦s plaent¡±. I l'any passat va rodar, a m¨¦s de Victoria, la pel¡¤l¨ªcula russa Fort Ross, amb Jos¨¦ ?ngel Egido. En va compaginar el rodatge durant gaireb¨¦ 18 mesos (amb perruca) amb Polseres vermelles. ¡°Va ser la primera vegada que vaig filmar a l'estranger, a Malta, Minsk i San Francisco, i amb un equip internacional. T'adones de com la gent s'uneix darrere del mateix. Aix¨ª que quan va sorgir Victoria,?m'hi vaig llan?ar de cap¡±.
Despr¨¦s de la televisi¨® ¡ª ¡°m'agrada molt la petitona carrera que porto¡±¡ª on tamb¨¦ ha participat a?Cu¨¦ntame un cuento, a Costa li arriba un present cinematogr¨¤fic: surt a?Palmeras en la nieve, un dels probables ¨¨xits de taquilla del 2015 amb Mario Casas i Fernando Gonz¨¢lez Molina com a director. Amb la Berlinale i el rumor de premi, li han arribat ofertes? ¡°No, i ara. S¨®c molt esc¨¨ptica en les dues coses: guardons i feina . Hi ha int¨¨rprets amb Goya i aix¨° no implica contractes. Una cosa no porta a l'altra. Em centrar¨¦ en l'enregistrament de la s¨¨rie Cites¡±, la versi¨® catalana de l'¨¨xit brit¨¤nic Dates. I en un futur, si arriba un altre repte, Costa s'hi afegir¨¤: ¡°No s¨¦ ni com Schipper va ajuntar els diners. Nom¨¦s hi havia pressupost per a les tres preses, i si no haguessin funcionat, s'hauria muntat convencionalment. Si aix¨° passa a Alemanya, a Espanya, per les circumst¨¤ncies que tots sabem, ¨¦s encara m¨¦s complicat. El producte diferent es considera bogeria¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.