Les ¡®antiguitats de sang¡¯ financen el gihadisme
Interpol i la Unesco intenten tancar els mercats a peces saquejades a S¨ªria i l'Iraq
Les fotos de sat¨¨l¡¤lit preses a ciutats mil¡¤len¨¤ries de S¨ªria ho deixen molt clar: l'Estat?Isl¨¤mic?(EI) saqueja de manera sistem¨¤tica jaciments arqueol¨°gics. Fins i tot alguns experts creuen que les destrosses filmades i difoses per Internet de museus i llocs hist¨°rics no s¨®n m¨¦s que una pantalla, ja que les antiguitats constitueixen una forma molt lucrativa de finan?ament. ¡°La destrucci¨® de peces ¨¦s per motius religiosos o per encobrir la desaparici¨® d'objectes que ning¨² no buscar¨¤?¡±, es pregunta un membre de l'equip de Patrimoni?Hist¨°ric de la Gu¨¤rdia Civil espanyola. ¡°No sabem el que s'est¨¤ perdent, per¨° s'est¨¤ generant un volum incre?ble de peces¡±, prossegueix aquest agent amb 30 anys d'experi¨¨ncia.
Encara que sobre el terreny poc es pot fer per frenar el desastre despr¨¦s de quatre anys de guerra civil sagnant a?S¨ªria ¨Cels terroristes de l'EI no s¨®n els ¨²nics que busquen diners en les antiguitats¨C i tretze anys de caos a l'Iraq, la comunitat internacional s'est¨¤ mobilitzant per impedir que aquestes peces, anomenades?antiguitats de sang, aconsegueixin els mercats. Interpol ha organitzat aquesta setmana una trobada internacional sobre el tema, mentre que el Consell de Seguretat de l'ONU va prohibir a finals de febrer l'exportaci¨® d'antiguitats de S¨ªria i l'Iraq. No obstant aix¨°, ¨¦s molt dif¨ªcil que aquestes mesures siguin efectives per impedir un tr¨¤fic tan rendible com el d'armes o drogues.
¡°Els meus informants em diuen que els objectes m¨¦s petits estan sent exportats ja il¡¤legalment a Europa¡±, explica Arthur Brand, investigador de l'empresa Artiaz, amb seu a Amsterdam, especialitzada a localitzar art robat, ja siguin obres saquejades pels nazis o per l'EI. Brand va ser un dels primers a denunciar aquest sistema de finan?ament, quan els talibans es van apoderar d'Afganistan i peces mil¡¤len¨¤ries van comen?ar a emergir als mercats d'antiguitats europeus. De fet, el setmanari alemany Spiegel va publicar que Mohamed Atta, el l¨ªder dels terroristes su?cides de l'11S, havia tractat de vendre antiguitats afganeses a Alemanya pocs mesos abans dels atemptats.
La detectiu Claire Hutcheon, de l'unitat d'art i antiguitats de Scotland Yard, explica des de Londres que "actualment existeixen quatre investigacions en curs" relacionades amb antiguitats sirianes. "Totes requereixen ajuda internacional. Un artefacte saquejat en un pa¨ªs passa per moltes mans abans d'emergir al Regne Unit. Aix¨° significa que la nostra unitat ha de treballar moltes vegades amb autoritats estrangeres durant investigacions molt llargues". Lynda Albertson, presidenta d'ARCA (Associaci¨® per la Investigaci¨® de Crims contra l'Art), una fundaci¨® dedicada a la investigaci¨® dels crims contra el patrimoni amb seus als EUA i It¨¤lia, creu que la clau rau en la cooperaci¨® internacional i a dotar de recursos les forces de seguretat: "L'¨²nica forma d'impedir que se saquegin antiguitats a S¨ªria, l'Iraq o Bulg¨¤ria ¨¦s acabar amb les xarxes que mouen els objectes des dels pa?sos d'origen fins als compradors individuals. Aix¨° nom¨¦s es pot aconseguir amb m¨¦s policies investigant".
Tots coincideixen que, ara com ara, no estan arribant als mercats un nombre significatiu d'objectes provinents de l'Iraq i S¨ªria. ¡°Els objectes grans els estan guardant, perqu¨¨ ara mateix no poden col¡¤locar-los¡±, explica Arthur Brand. El gu¨¤rdia civil ¨¦s de la mateixa opini¨®: ¡°Ara tothom est¨¤ molt alertat i circulen llistes vermelles de peces. El que s¨ª que em consta ¨¦s que estan desapareixent peces de museus i tamb¨¦ la documentaci¨® que les acompanya, de tal manera que el seu origen es perd¡±. Les peces poden vendre's al mercat negre o poden tractar de blanquejar-se falsificant el que s'anomena la Provenance ¨Cl'origen de l'antiguitat¨C. ¡°Poden dir que estava a la col¡¤lecci¨® de la fam¨ªlia des de fa 100 anys. ?s molt dif¨ªcil de demostrar el contrari¡±, assegura Brand.
A difer¨¨ncia dels quadres, les peces arqueol¨°giques s¨®n molt m¨¦s dif¨ªcils d'identificar. Primer, perqu¨¨ no se sap el que estan traient actualment de S¨ªria i l'Iraq a trav¨¦s d'excavacions il¡¤legals. En alguns casos, terroristes de l'ISIS excaven directament i, en uns altres, deixen treballar els pirates que ja coneixen les xarxes per introduir les peces a trav¨¦s del L¨ªban, Egipte o Turquia i els cobren un percentatge sobre la venda. Segon, perqu¨¨ les fronteres del m¨®n antic no es corresponen amb les actuals i en el cas de peces romanes o gregues ¨¦s impossible saber d'on v¨¦nen. Fa uns anys es va descobrir un sarc¨°fag rom¨¤ a Spitalfields, un barri prop de la City de Londres. Els arque¨°legs es van endur dues sorpreses: els objectes s'havien conservat molt b¨¦, fins i tot les teles, i la majoria d'ells venien de S¨ªria. La dama de Spitalfields, com es va batejar la troballa que pot veure's al Museu de Londres, demostrava que el m¨®n antic estava ja profundament globalitzat. L'advocada Kimberly Alderman-Penix, experta en legislaci¨® sobre antiguitats, assenyala: ¡°Per l'objecte en si mateix ¨¦s gaireb¨¦ sempre possible con¨¨ixer el per¨ªode i la cultura que el va crear, per¨° ¨¦s una informaci¨® que no sempre es pot associar a un pa¨ªs¡±.
"Els objectes grans els estan guardant, perqu¨¨ ara mateix no poden col¡¤locar-los¡±, diu un expert
Els gihadistes controlen un nombre enorme de jaciments arqueol¨°gics de valor incalculable, de civilitzacions que van des dels assiris fins als romans, grecs, isl¨¤mics¡ Per algunes ciutats hi han passat, com Apamea, que va ser hel¡¤len¨ªstica ¨Cconquistada per Alexandre Magne¨C, romana i bizantina i en la qual s'han detectat per sat¨¨l¡¤lit centenars de forats recents. Alguna cosa similar passa a Dura Europos, un altre jaciment important¨ªssim, tamb¨¦ al territori de l'EI. Molts d'aquests llocs no han estat excavats a fons en d¨¨cades: ¨¦s impossible saber el que est¨¤ sortint perqu¨¨ ¨¦s impossible saber el que hi ha. Tamb¨¦ l'EI t¨¦ a la seva merc¨¨ museus importants, com el de Mosul o el de Raqqa ¨Cel califa de les Mil i una nits, Harun al-Rashid va moure la seva cort el 796 des de Bagdad a aquesta ciutat, que ¨¦s ara la sagnant capital de Daesh¨C.
¡°El mercat negre d'obres d'art ¨¦s tan lucratiu com el de les drogues, les armes o les falsificacions¡±, va assenyalar el secretari general d'Interpol, J¨¹rgen Stock, durant l'obertura a Li¨®, seu de l'ag¨¨ncia, de la confer¨¨ncia internacional. ¡°En el cas de les antiguitats, representa a m¨¦s una font potencial d'enormes ingressos per al terrorisme¡±, va agregar. Encara que no hagin aconseguit el mercat, ¨¦s molt possible que les peces m¨¦s importants ja estiguin sortint de Pr¨°xim Orient. Romanen en un lloc segur, esperant que baixi l'atenci¨® mundial. ¡°No ¨¦s el moment de comercialitzar, sin¨® de tenir-ho guardat¡±, explica la Gu¨¤rdia Civil. Lynda Albertson assegura que "¨¦s in¨²til tractar de quantificar quants diners est¨¤ aconseguint l'EI amb el mercat negre perqu¨¨ des del saqueig fins al venedor poden passar anys". Aquesta experta cita el cas d'antiguitats cambodjanes d'Angkor Wat que van apar¨¨ixer a la sala de subhastes Christie's 40 anys despr¨¦s del final de la guerra civil. L'ISIS no est¨¤ apostant tant pel seu finan?ament present com pel seu finan?ament futur.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.