Somiant al Palau de la M¨²sica
50 persones dormen a l'escenari de la sala de concerts en una acci¨® art¨ªstica
Pijama, sabatilles, pasta de dents, motxilles, maletes¡. formaven l'equipament gens habitual per anar al Palau de la M¨²sica de Barcelona. No es tractava d'un concert, tot i que va haver-hi m¨²sica, sin¨® d'una experi¨¨ncia excepcional?d'una cinquantena de persones que van dormir a la sala noble en participar en una acci¨® de l'artista Eugenio Ampudia. Ell va dormir damunt del piano de cua del Palau la nit del 24 de setembre passat i va arribar a la conclusi¨® que era una experi¨¨ncia que calia compartir: donar un ¨²s personal¨ªssim al Palau, lluny de la seva funci¨® habitual: "Es tracta de fer una cosa diferent en un espai de cultura i que la gent que participi pensi: 'Entrar¨¦ ¨ªntimament en un temple de la cultura'¡±.
La iniciativa d'Ampudia, que es planteja el significat de les obres d'art i la percepci¨® de qui les contempla, forma part d'un dels seus treballs, D¨®nde dormir. I dins d'aquesta obra, l'artista ha dormit en el sal¨® d'ambaixadors del palau de Carles V de Granada i sota el quadre dels afusellaments del Dos de Maig de Francisco de Goya al Museu del Prado. "Al Prado no va acabar de funcionar b¨¦ perqu¨¨ dos gu¨¤rdies de seguretat no es van allunyar de la sala en cap moment", recordava Ampudia, que reconeix la complicitat i facilitats que ha tingut a Barcelona ¨Cva ser l'Institut de Cultura qui li va proposar fer alguna acci¨®¨C i, especialment, al Palau de la M¨²sica.
El Palau fa unes quantes temporades que organitza un programa de di¨¤leg amb les arts pl¨¤stiques i no van dubtar a suport a l'experi¨¨ncia que proposava Ampudia. Comen?ant per la presidenta, Mariona Carulla, que va ser una de les que hi va dormir. "Jo m'apunto a un bombardeig", comentava al mateix temps que es posava unes c¨°modes sabatilles i preparava el sac de dormir juntament amb la resta dels participants, sota l'atenta mirada de Beethoven, una de les escultures que coronen l'escenari. Membres de l'equip de l'artista, treballadors del Palau, abonats, mel¨°mans i alguns periodistes amb moltes cr¨°niques de concerts a l'esquena no van dubtar a apuntar-s'hi, tamb¨¦. ¡°Fa 25 anys que treballo al Palau i l'¨²nica cosa que no havia fet encara era passar-hi la nit¡±, comentava Teresa Mart¨ªnez. ¡°Qu¨¨, v¨¦ns a ocupar el Palau, Maria?¡±, va fer broma un responsable del Palau en veure a Maria Mas, motxilla a l'espatlla, que entrava a la sala. La dona, s¨°cia de l'Orfe¨® Catal¨¤, ¨¦s una hist¨°rica l¨ªder ve?nal del Casc Antic i una de les promotores de la causa judicial contra la construcci¨® de l'hotel del Palau, l'¨²nica per la qual F¨¦lix Millet va trepitjar la pres¨® i per la qual est¨¤ condemnat: ¡°Si, perqu¨¨ l'altra segueix dormint als jutjats, quina vergonya¡±, es lamentava. Mahala Alzamora, fundadora de l'ag¨¨ncia de comunicaci¨® que porta el seu nom, tampoc no va dubtar a afegir-s'hi: ¡°He vingut amb tota la fam¨ªlia¡±.
A partir de les 10 de la nit, els participants en l'experi¨¨ncia van anar situant les seves m¨¤rfegues i sacs ¨Ccedits pel Palau de la M¨²sica¨C?per disposar-se a passar la nit en un lloc ins¨°lit, amb l'oportunitat de contemplar l'artesanat que va esculpir Dom¨¨nech i Montaner des d'un angle gens habitual: el terra. A les 12 de la nit els llums es van apagar i la calma es va anar estenent amb la m¨²sica interpretada al piano de les Variacions Goldberg, de Johan Sebastian Bach, que reben aquest nom perqu¨¨ van ser escrites per ser interpretades per Johann Gottlieb Goldberg, un dels seus alumnes destacats. Un enc¨¤rrec que va fer el comte Hermann Carl von Keyserlingk a Bach perqu¨¨ li costava agafar el son, segons explica el bi¨°graf del compositor, Johann Nikolaus Forkel.
Despr¨¦s, el silenci. I aix¨ª fins a les set del mat¨ª, quan van ser despertats per assistir a la simfonia de colors i llum del clarejar a trav¨¦s dels vitralls del Palau.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.