¡°A mi mateix em costa entendre el que ha passat al Macba¡±
¡°No hi ha hagut cap m¨¤ negra en la dimissi¨® de Bartomeu Mar¨ª¡±
Gaireb¨¦ al final de la seva etapa com a cinqu¨¨ tinent d¡¯alcalde i regidor de Cultura de l¡¯Ajuntament de Barcelona, a Jaume Ciurana (Barcelona 1964) li ha esclatat una crisi en el temps de descompte: la dimissi¨® de Bartomeu Mar¨ª com a director del Museu d¡¯Art Contemporani de Barcelona (Macba) per l¡¯afer de l¡¯escultura del rei Joan Carles sodomitzat. Enumera els projectes de ciutat que han arrencat durant aquest mandat i es mostra preocupat perqu¨¨ la crisi ha passat una dolorosa factura en el consum cultural.
Pregunta. No hi ha hagut segona oportunitat per a Mar¨ª. Calia acceptar la seva dimissi¨®?
Resposta. Crec que s¨ª, ell mateix ho havia dit p¨²blicament. No volia perjudicar en cap cas el museu ni la instituci¨®, i la seva relaci¨® amb el sector art¨ªstic de la ciutat havia quedat molt tocada.
P. La Generalitat i l¡¯Ajuntament han aprofitat la crisi per desfer-se de Mar¨ª?
R. No. El 2013 se¡¯l va renovar per quatre anys m¨¦s.
P. Qui va fitxar els comissaris Valent¨ª Roma i Paul B. Preciado?
R. Als membres del patronat se¡¯ns va presentar com una decisi¨® de l¡¯equip directiu.
P. Els comissaris no han fet b¨¦ la seva feina i per aix¨° han estat cessats?
R. Ens movem en un ¨¤mbit de relacions professionals i humanes que desconeixem. Si s¡¯han produ?t desavinences entre ells, forma part de la seva relaci¨®.
P. Quin paper ha tingut la Fundaci¨® Macba en la crisi?
¡°No em veig de conseller¡±
Durant una d¨¨cada, a l'inici dels anys 2000, les discussions entre Jaume Ciurana, llavors regidor de CiU a l'oposici¨®, i Ferran Mascarell, regidor de Cultura pel PSC a l'Ajuntament de Barcelona, eren habituals: "La veritat ¨¦s que tinc una excel¡¤lent relaci¨® amb ell, i quan est¨¤vem en bancs enfrontats, la nostra relaci¨® es podria comparar amb la de dos jugadors de futbol que durant 90 minuts lluiten i quan s'acaba el partit es canvien les samarretes suades".
Pel que fa al seu futur, Ciurana assegura que no es veu com a conseller de Cultura: "S¨®c molt feli? amb el que faig i no em plantejo res m¨¦s, amb tota seguretat. No em pica la curiositat per veure la pla?a des de l'altre costat". En el cas que no surti reelegit, espera "no deixar tantes coses empantanegades com em vaig trobar jo. Per¨° que quedi clar que aspiro a tornar a sortir".
R. Un paper impecable. No hi ha mans negres darrere de cap decisi¨®, encara que ens costi entendre el que ha passat, i a mi mateix. No cal entendre-ho en clau de censura, sin¨® en manca de confian?a i d¡¯entesa professional. Aquesta ¨¦s la tesi que va explicar Mar¨ª en la reuni¨® del patronat. Si es pensa que va ser la Fundaci¨® la que va decidir... La cosa no va anar per aqu¨ª.
P. El sector art¨ªstic reclama entrar en l¡¯¨°rgan de govern del Macba.
R. Al MNAC no hi ha restauradors o professors d¡¯hist¨°ria. El Macba ¨¦s un centre que est¨¤ governat per un consorci p¨²blico- privat que es va inventar fa 20 anys. Una altra cosa ¨¦s que els responsables del museu han de mantenir una relaci¨® flu?da, constant i emp¨¤tica, amb la comunitat art¨ªstica local, creadors, cr¨ªtics i galeristes.
P. I aix¨° no passava?
R. Tot es pot millorar.
P. Qu¨¨ ha de canviar al Macba?
R. Hi ha d¡¯haver una connexi¨® m¨¦s pr¨°xima amb els seus primers destinataris, els barcelonins. El Macba est¨¤ situat en un lloc magn¨ªfic i c¨¨ntric de la ciutat. Ha de connectar amb la majoria i retornar a la societat els recursos que rep. Aquesta ser¨¤ una q¨¹esti¨® que el pr¨°xim director haur¨¤ de tenir present.
P. ?s un trist final, no?
R. ?s una pena per Mar¨ª, que ha dedicat 11 anys de la seva vida al Macba. No ¨¦s una situaci¨® agradable per a ning¨².
P. La q¨¹esti¨® identit¨¤ria ha marcat tot el mandat?
¡°La pol¨ªtica cultural s¡¯ha
R. No s¨¦ fins a quin punt aix¨° ha estat tan important. Ho hem viscut amb normalitat, i la pol¨ªtica cultural s¡¯ha caracteritzat per la seva falta de sectarisme. Barcelona ¨¦s una ciutat oberta amb una realitat complexa a l¡¯interior i una gran capacitat de projecci¨®. Si ho plantegem en termes reduccionistes, la q¨¹esti¨® identit¨¤ria no la veig.
P. Les restes del 1714 del Born han concentrat gran part dels recursos?
R. No ha estat aix¨ª. Els grans titulars se¡¯ls han emportat el Born i el Tricentenari, per¨° hi ha hagut una gran activitat. Per exemple, es va apostar pel creixement del Macba, o pel nou Museu de Cultures del m¨®n, la reforma de l¡¯Etnol¨°gic, la casa Verdaguer, el Pla Barcino, o el recinte modernista de Sant Pau, sense disminuir el suport que es fa a la cultura viva de la ciutat.
P. L¡¯oposici¨® li critica que siguin qui paga els deutes culturals de la Generalitat.
R. L¡¯Ajuntament ha fet aportacions extres a trav¨¦s del fons de capitalitat per substituir les aportacions que no arriben del ministeri al Liceu, el Macba, el MNAC i el Teatre Lliure. A qui substitu?m ¨¦s a l¡¯Estat, no a la Generalitat.
P. La Generalitat ja ha saldat el seu deute amb el DHUB?
R. Dels 66 milions pactats, la Generalitat n¡¯ha pagat 24.
P. Com ha quedat el projecte de convertir la muntanya de Montju?c en un pol cultural?
R. No s¡¯ha pogut tirar endavant perqu¨¨ estem en minoria. ?s un gran projecte pel qual caldran dues legislatures, i necessitem la implicaci¨® de tots.
P. Com es finan?ar¨¤?
¡°No hi ha cap expedient municipal sobre
R. La Generalitat ha demanat fons europeus, per¨° els 35 milions d¡¯euros que costar¨¤ rehabilitar els pavellons de la Fira, que s¨®n de l¡¯Ajuntament, s¨®n assumibles per la ciutat.
P. I amb el museu de l¡¯Hermitage?
R. Quan hi hagi un projecte museogr¨¤fic i una ubicaci¨®, comen?arem a parlar. Per ara no tenim cap document, cap expedient municipal sobre l¡¯Hermitage.
P. Dos dels grans equipaments d¡¯aquest mandat, el Disseny Hub i el Born, no s¨®n her¨¨ncia del PSC?
R. S¨ª, en s¨®n her¨¨ncia, per¨° nosaltres hem fet una inversi¨® important i hem modificat els dos projectes originals.
P. Ha aconseguit vincular el MNAC amb els barcelonins?
R. Crec que s¨ª. La direcci¨® de Pepe Serra ha fet un canvi molt positiu. Hem contribu?t al fet que el MNAC estigui m¨¦s present a la ciutat. L¡¯ampliaci¨® en els dos pavellons de la Fira aconseguir¨¤ que f¨ªsicament el museu estigui m¨¦s a prop de la pla?a d¡¯Espanya. El MNAC pot acabar representant la ciutat.
P. Per¨° aquest museu ha llan?at diversos SOS per la seva situaci¨® econ¨°mica insostenible.
R. L¡¯Ajuntament aporta m¨¦s recursos del que li correspon, que ¨¦s un 20% del patronat. A part que la col¡¤lecci¨® i l¡¯edifici s¨®n nostres.
P. L¡¯artista Sean Scully va oferir 200 de les seves obres a la ciutat. Com est¨¤ la negociaci¨®?
R. Ja s¡¯han identificat les obres que estaria disposat a cedir, i estem mirant temes col¡¤laterals, com la seva ubicaci¨® i la gesti¨®. ?s una negociaci¨® oberta que va a un ritme pausat. Aix¨° del museu propi tamb¨¦ s¡¯est¨¤ negociant.
P. El Banc d¡¯Espanya nega que l¡¯Ajuntament hagi reclamat l¡¯edifici de la pla?a de Catalunya per a equipament.
R. No ¨¦s veritat. El Ministeri ¨¦s l¡¯interlocutor, i puc assegurar que l¡¯Ajuntament ho ha reclamat.
P. I la Biblioteca Central Urbana, l¡¯han reclamat amb prou convenciment?
¡°Davant la crisi
R. Se¡¯ls ha demanat del dret i del rev¨¦s. Personalment vaig anar a veure el ministre Jos¨¦ Ignacio Wert, tamb¨¦ el secretari d¡¯Estat, i s¡¯han presentat iniciatives legislatives al Congr¨¦s. Del que es tracta ¨¦s que inverteixin els 38 milions previstos.
P. La cultura de Barcelona ¨¦s turisticodependent?
R. Jo no ho veig aix¨ª. La q¨¹esti¨® ¨¦s motivar el p¨²blic local, els barcelonins, perqu¨¨ entenguin que la cultura ¨¦s un fet social, com ha passat amb la Nit dels Museus.
P. La crisi ha suposat un canvi dels h¨¤bits culturals?
R. En alguns ¨¤mbits m¨¦s que en d¡¯altres. ?s preocupant, per¨° l¨°gic, que la crisi ens obligui a tots a mirar en qu¨¨ gastem els recursos. Evidentment, la pujada de l¡¯IVA i les dificultats econ¨°miques han provocat un descens del consum, i si aix¨° es consolida, ser¨¤ molt dolent. Davant d¡¯aquest panorama cal oferir qualitat i prescindir del banal.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.