¡°Si la paraula ¨¦s reempla?ada per la imatge perilla la imaginaci¨®¡±
Mario Vargas Llosa, en di¨¤leg amb el director d'EL PA?S, revela el t¨ªtol de la seva propera novel¡¤la i adverteix dels riscos de la cultura digital
¡°Si el m¨®n segueix el proc¨¦s en el qual la paraula escrita ¨¦s reempla?ada per la imatge i l'audiovisual, es corre el risc que desaparegui la llibertat, la capacitat de reflexionar i imaginar i altres institucions com la democr¨¤cia¡±, va advertir ahir Mario Vargas Llosa en conversa amb Antonio Ca?o, director d'EL PA?S, durant el I F¨°rum Internacional de l'Espanyol 2.0, celebrat a Ifema.
Davant unes 300 persones, molts d'ells joves, Ca?o va preguntar al Nobel peru¨¤ si compartia el pron¨°stic de la desaparici¨® del diari tradicional i els llibres impresos. L'escriptor peru¨¤ va dir que ¨¦s una possibilitat, per¨° no ho creu. Si aix¨° ¨¦s aix¨ª, va insistir, el resultat seria tr¨¤gic sobretot per la cultura de la llibertat: ¡°Seria el malson d'Orwell d'una societat convertida en robots en qu¨¨ tot ¨¦s organitzat per poders invisibles¡±. Encara que no creu que passi perqu¨¨ est¨¤ conven?ut que sempre hi haur¨¤ prou gent que llegeixi llibres i diaris de paper. El seu temor ¨¦s que la cultura de la pantalla sigui cada vegada m¨¦s entreteniment pur, ¡°i aix¨° aboliria l'esperit cr¨ªtic¡±.
L'advertiment el fa en considerar que la paraula llegida, el llenguatge comunicat de manera impresa, t¨¦ un efecte en el cervell que completa i complementa el llegit. En canvi, l'autor de Conversaci¨®n en La Catedral, va afirmar que ¡°les imatges no produeixen el mateix mecanisme de transformaci¨®. En la lectura hi ha un esfor? creatiu i intel¡¤lectual que gaireb¨¦ s'elimina amb el visual¡±.
L'autor de La guerra del fin del mundo?advoca per la creaci¨® de mecanismes perqu¨¨ aix¨° no passi: ¡°Perqu¨¨ pot venir una reculada cap a la barb¨¤rie; un m¨®n sense llibertat manipulat des dels poders tenint la tecnologia al seu favor¡±. L'escriptor va deixar clar que ¨¦s partidari de la tecnologia a la qual agraeix moltes coses i hi veu unes altres de molt positives, com l'acc¨¦s a la cultura.
Vargas Llosa: "Ja tinc el t¨ªtol: 'Cinco esquinas!'"
Mario Vargas Llosa, a qui els seus amics anomenaven Varguitas i es guanyava la vida en el col¡¤legi militar Leoncio Prado escrivint novel¡¤letes picants per guanyar-se uns cal¨¦s, segueix sent aquell adolescent amb una efervesc¨¨ncia d'amor per la literatura que el fa viure cada episodi de la seva vida amb les lletres com un esdeveniment digne d'alegria. Acaba de tornar de Lima, on ha viscut els ¨²ltims mesos despr¨¦s de la seva arriscada aventura com a actor de teatre, i abans d'anar-se'n a Ifema a parlar amb el director d'EL PA?S es va trobar a casa seva amb la seva editora, Pilar Reyes, d'Alfaguara. Al mateix temps que l'abra?ava, li va dir amb aquella alegria adolescent de Varguitas:
¡ª Ja tinc el t¨ªtol! Es titular¨¤ Cinco esquinas!
?s l'autor de t¨ªtols que han arribat a ser frases comunes, com La ciudad y los perros, La guerra del fin del mundo?o La fiesta del Chivo, i se li van oc¨®rrer tan bon punt va comen?ar a escriure perqu¨¨ tenir el t¨ªtol des del principi li serveix de guia en l'escriptura, va confessar despr¨¦s a Ca?o. En canvi aquest ¨²ltim, Cinco esquinas, se li va resistir, el que m¨¦s, fins que li va venir abans d'ahir, en arribar a Madrid, la seva segona resid¨¨ncia a la terra despr¨¦s de Lima. Un t¨ªtol, va dir, ho ordena, posa en circulaci¨® ja la seva m¨¤ per seguir amb les incomptables correccions que consten els successius esborranys dels seus manuscrits. Sempre, com va passar amb El para¨ªso en la otra esquina, aquests t¨ªtols se li resisteixen; "i sobretot en aquesta ocasi¨®: comen?ar¨¦ amb el segon esborrany i ja tinc t¨ªtol". Com un noi, l'escriptor de 79 anys oferia a la seva editora aquesta prim¨ªcia com un regal que m¨¦s tard compartiria amb la nodrida audi¨¨ncia del F¨°rum de l'Espanyol.
Cinco esquinas transcorre a Lima, al barri del mateix nom i que va ser elegant, encara que ara ha anat a menys. Lima torna a ser l'escenari, com en les principals novel¡¤les de la seva primera etapa. I aquesta Lima li ha donat una altra vegada la realitat que l'autor de La verdad de las mentiras est¨¤ convertint en la novel¡¤la el t¨ªtol de la qual se li acaba d'oc¨®rrer a Madrid i que ahir va desvelar com qui envia a un editor el sobre del seu primer manuscrit.
Enfront de l'entusiasme viscut avui per les s¨¨ries de televisi¨® que alguns homologuen a la funci¨® que fa la literatura, el creador de La fiesta del Chivo creu que s¨®n productes que estan b¨¦ i s¨®n entretinguts per¨° ¡°totalment ef¨ªmers¡±. Per aix¨° considera important defensar el llibre, ¡°la lectura no solament entret¨¦ sin¨® que produeix un efecte m¨¦s profund, crea ciutadans m¨¦s responsables i cr¨ªtics, i contribueixen a un m¨®n millor¡±.
Realitats, utopies i dist¨°pies a les quals van arribar Mario Vargas Llosa i Antonio Ca?o mitja hora despr¨¦s d'una conversa nascuda amb el t¨ªtol d'El llenguatge i el periodisme. I llenguatge ¨¦s la paraula que uneix aquests dos oficis. Tots dos estan fets del mateix material, per¨° la seva missi¨® i destinaci¨® s¨®n diferents. Mostren les dues cares de la naturalesa del llenguatge: passi¨®, imaginaci¨® i no l¨ªmits en la literatura i ra¨®, realitat i lleis clares en el periodisme. Aix¨° s¨ª, totes dues comparteixen fronteres, de vegades movedisses. ¡°El periodisme t¨¦ un llenguatge m¨¦s impersonal al servei d'un objectiu que ¨¦s comunicar, sense renunciar a la creativitat. La literatura s¨ª que t¨¦ un llenguatge m¨¦s visible, m¨¦s creatiu¡±, opinava Vargas Llosa minuts abans de dialogar amb Antonio Ca?o. Pel director d'EL PA?S, es tracta de dues arts que ¡°no sempre s¨®n bones s¨°cies. I funciona si la literatura aconsegueix imprimir al periodista la capacitat de transmetre idees i explicar millor els fets¡±.
Vargas Llosa?tenia quinze anys quan va comen?ar en el periodisme. Va ser l'estiu entre el pen¨²ltim i ¨²ltim curs de l'escola. Va pensar que podria ser la seva professi¨® complement¨¤ria a la vocaci¨® d'escriptor. L'hi va preguntar al seu pare i aquest el va ajudar a aconseguir una feina al diari de Lima La Cr¨®nica. Des de llavors el periodisme ha estat el seu company. ?s m¨¦s, va dir, ¡°aquests records van servir despr¨¦s de mat¨¨ria primera per alguna de les meves novel¡¤les. Sense el periodisme no existirien bona part dels meus llibres¡±.
Ho diu un autor que ha passat per gaireb¨¦ tots els g¨¨neres period¨ªstics i seccions. Ha escrit de literatura, i del Congo o de l'Iraq. Sempre ha sabut la ¡°interessant i meravellosa¡± relaci¨® entre periodisme i literatura. Va recordar els casos en qu¨¨ el periodisme ha estat fet per grans escriptors. ¡°El periodisme ha de comunicar i ha de portar al lector cap a all¨° que vol transmetre, el seu llenguatge no ha de ser una barrera entre qui escriu i llegeix; ha de tenir gran precisi¨®, buscar la invisibilitat del llenguatge de tal manera que la mat¨¨ria sembli autosuficient. Hi ha periodistes que escriuen malament o b¨¦ i uns altres molt b¨¦, i alguns s¨®n espl¨¨ndids escriptors i periodistes¡±. Claredat, objectivitat i no contaminar-se del llenguatge de l'¨¤rea que es cobreix s¨®n les recomanacions de Ca?o.
La conflu¨¨ncia de l'anal¨°gic i digital preocupa Vargas Llosa en el sentit que s'est¨¤ perdent la jerarquitzaci¨® de la informaci¨® i augmenta la vulgaritzaci¨® del llenguatge. ¡°Hi ha una ra¨® per estar satisfets amb la tecnologia¡±, va dir Ca?o, ¡°i ¨¦s que ¨¦s un m¨®n en qu¨¨ tots expliquen, es comuniquen de manera permanent. El periodisme ¨¦s avui una gran conversa en la qual els periodistes som un m¨¦s¡±.
I el f¨°rum?El?Llenguatge i el periodisme, tindr¨¤ de convidats avui a les 11.30 la fil¨°loga i acad¨¨mica In¨¦s Fern¨¢ndez Ord¨®?ez, l'escriptor Juan Jos¨¦ Mill¨¢s i el periodista ?lex Grijelmo per parlar de L'¨¨tica i la paraula.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.