El refugi catal¨¤ de ¡®Tristany i Isolda¡¯
Wieland Wagner, el n¨¦t del compositor, va amagar durant anys el manuscrit original de l'¨°pera en una caixa forta de Barcelona
Sembla una trama d'espies. Resulta gaireb¨¦ impossible trobar pistes. Per¨° efectivament: el manuscrit de Tristany?i Isolda va descansar el somni dels justos ¡ªo dels especuladors pertanyents a la mateixa fam¨ªlia Wagner, segons es miri¡ª, en una caixa forta del Banc Comercial Transatl¨¤ntic de Barcelona entre els anys quaranta i cinquanta.
Va ser quan ja havia acabat la II?Guerra Mundial. Unes versions apunten que l'Espanya de Franco semblava el lloc segur per a la joia m¨¦s preuada d'una estirp adepta al nazisme. D'altres que Wieland, n¨¦t primog¨¨nit de Richard Wagner, que es va estalviar d'anar a la guerra gr¨¤cies a Adolf Hitler malgrat que no era gaire adepte al r¨¨gim i despr¨¦s va morir el 1966, la va amagar per a una possible venda.
El cas ¨¦s que amb prou feines n'hi ha rastres i impera el desinter¨¨s general per comentar la hist¨°ria. La fam¨ªlia tampoc vol donar-ne la seva versi¨®. Entre les fonts wagnerianas m¨¦s fiables no hi ha const¨¤ncia escrita excepte una al¡¤lusi¨® m¨ªnima a?El clan Wagner (Turner), el brillant llibre de Jonathan Carr.
Aix¨ª que toca reconstruir la hist¨°ria mitjan?ant testimonis orals principalment. Per comen?ar, Jordi Mota, tota una vida dedicada a l'estudi de Wagner en l'associaci¨® catalana consagrada al m¨²sic, afirma que va ser aix¨ª: ¡°S¨¦ que el van portar a aquest banc perqu¨¨ el director de la sucursal llavors era un wagneri¨¤ molt conegut, a part que l'entitat tenia capital alemany¡±. Algunes persones properes a la fam¨ªlia han sentit explicar la hist¨°ria de viva veu a Wieland a Bayreuth. L'escen¨°graf amb dots per a les arts pl¨¤stiques i certa mandra musical en els estudis semblava molt donat a airejar indiscrecions. Per¨° en aquest cas, fins i tot amb risc de fer enfadar la branca dels seus que tenien els seus dubtes sobre la veritable naturalesa d'aquella decisi¨®, ho va comentar davant un grup de catalans amb l'objecte de lloar els lla?os que havien existit sempre entre Barcelona i el m¨®n del seu avi.
L'obra va romandre guardada al Banc Comercial Transatl¨¤ntic
Tot i que tamb¨¦ l'han sentit a la seva neboda, Eva Wagner. La besn¨¦ta del compositor no apareix aqu¨ª en la hist¨°ria com una m¨¦s, sin¨® com la nena que, de manera una mica rocambolesca, es va traslladar a Barcelona cap als anys seixanta per recuperar el manuscrit i ficar-lo en una maleta de retorn a Alemanya.
Les amenaces per a la seguretat de la fam¨ªlia s'havien esva?t. Els Wagner ¡ªamb Wieland com a promotor a Bayreuth¡ª s'obstinaven a donar un cop de volant, fins i tot a l'esquerra, per sanejar les visions nazis que pesaven com una llosa sobre l'obra del geni. I avui encara no s'han eliminat del tot.
Per¨°, sobretot, el motiu devia ser que una Winifred cada cop m¨¦s inquieta, cap del clan, exconfident de Hitler i nora de Richard Wagner, mostrava el seu creixent disgust pel misteri¨®s espoli que patia la fam¨ªlia des de dins amb objectes, manuscrits i altres tresors desapareguts.
Wieland Wagner podria haver-lo amagat per una possible venda
Ja s'havia perdut bastant amb la immolaci¨® del s¨¤trapa al b¨²nquer, envoltat de diversos originals wagnerians que havia decidit quedar-se, perqu¨¨ despr¨¦s els seus descendents decidissin a capritx qu¨¨ de valor s'havia conservat o no. I encara m¨¦s perqu¨¨ Winnie veia amb claredat que el projecte que ja en el seu moment va dissenyar Wagner sobre el seu llegat podria dur-se a terme sota el complet control del clan descendent. La creaci¨® d'una fundaci¨® que control¨¦s directament la seva her¨¨ncia personal i art¨ªstica era ja m¨¦s que possible, sempre que qued¨¦s alguna cosa per custodiar davant la posteritat.
Ho havia somiat l'autor. Havia intentat engegar-ho el seu fill, Sigfried, marit de Winifred, abans de la guerra. Ho havien impulsat d'altres al final de la guerra amb el risc que tot caigu¨¦s en mans d'adeptes aliens a la fam¨ªlia quan els descendents corrien el risc d'un rebuig general a causa dels seus lla?os directes amb el Tercer Reich.
Quan tot el panorama va quedar ras, Winnie es va centrar en l'organitzaci¨® de l'estructura encara dominada per la fam¨ªlia ¡ªque ve a ser l'equivalent a la reialesa germ¨¤nica, amb les seves constants ganivetades p¨²bliques en boca de tots¡ª i que perdura fins avui amb el seu centre de pelegrinatge al tur¨® de Bayreuth. All¨¤ hi reposa, ara s¨ª, el que fins llavors havia quedat en lloc segur per als fan¨¤tics del mestre.
El deliri que va transformar la m¨²sica
Hi ha un abans i un despr¨¦s en la hist¨°ria de la m¨²sica universal despr¨¦s de la sacsejada ansiosa i exuberant de Tristany?i Isolda. Richard Wagner la va compondre immers en el desolat batec d'un amor impossible. El que sentia per Mathilde Wassendonck, la dona del comerciant que li va prestar, a ell i a la seva dona, Minnie, una casa en qu¨¨ allotjar-se, sense que el m¨²sic demostr¨¦s gaires escr¨²pols cap al gest i tampoc cap a la seva primera esposa.
No va haver-hi sexe. Nom¨¦s una passi¨® no materialitzada. Un suplici mutu per a tots dos, que es transforma en deliri col¡¤lectiu a degustar aquesta obra d'art sense precedents quan trasllueix en cada pentagrama l'ansietat de l'impossible.
Les seves quatre notes inicials marquen el comen?ament del precipici atonal pel qual tot lliscar¨¤ despr¨¦s. Encarna l'estat d'¨¤nim d'una civilitzaci¨® al llarg ja de dos segles. L'hist¨¨ric sofisma de les nostres frustracions. La grandiosa ambici¨® iconoclasta d'un autor que, frustrat llavors per no veure clar fer possible la seva altra gran bogeria, la de L'anell dels Nibelungs, va transformar la seva moment¨¤nia derrota en vict¨°ria est¨¨tica i moral, amb aquell pas de l'an¨¤lisi del poder a l'¨¨xtasi de l'amor.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.