El gerent del Macba pren el poder
Joan Abell¨¤ dobla les seves funcions i deixa de dependre jer¨¤rquicament del director despr¨¦s del canvi d¡¯estatuts del museu l¡¯abril passat
El canvi d'estatuts del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) estava programat amb anterioritat a la crisi que des del mar? ha castigat ¨Ci encara ho fa¨C el museu, despr¨¦s que el seu director Bartomeu Mar¨ª decid¨ªs no inaugurar, hores abans del que estava previst, l'exposici¨® El sobir¨¤ i la b¨¨stia, per una obra que feia refer¨¨ncia al rei Joan Carles I. La seva decisi¨® va acabar malament: Mar¨ª va dimitir, despr¨¦s de destituir els seus dos comissaris estrella, Valent¨ªn Roma i Paul B. Preciado, i va situar el museu en el punt de mira, despr¨¦s que la decisi¨® es consider¨¦s un acte de censura cultural.
Amb l'actualitzaci¨® dels estatuts es buscava adequar l'entitat a les ¨²ltimes modificacions legals i adscriure el museu a l'Ajuntament, que passa a ser-ne l'administraci¨® dominant, perqu¨¨ ¨¦s qui m¨¦s aporta al seu finan?ament, per sobre de la Generalitat i el Ministeri de Cultura. Per¨° en el nou reglament s'han introdu?t una s¨¨rie de canvis que reforcen i donen m¨¦s protagonisme al gerent, en aquest cas Joan Abell¨¤, dins de l'organigrama, despr¨¦s de duplicar les seves funcions respecte dels estatuts que han estat vigents des del setembre del 2013, tal com reconeix al pre¨¤mbul l'acord publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya del 9 d'abril. A m¨¦s, el c¨¤rrec del gerent deixa d'estar jer¨¤rquicament sota el director i passa a dependre i ser nomenat pel Consell General, format per 22 vocals ¨Cdos m¨¦s que abans¨C de les tres administracions i de la Fundaci¨® Museu d'Art Contemporani.
I ¨¦s que si hi ha alg¨² refor?at d'aquesta crisi ¨¦s precisament el gerent, una de les poques persones de l'equip directiu que es mant¨¦ despr¨¦s del tsunami que viu el centre des de fa tres mesos. Molt m¨¦s, despr¨¦s del canvi d'estatuts en el qual la ger¨¨ncia passa a exercir de cinc a deu funcions: a m¨¦s d'autoritzar i disposar les despeses, ordenar pagaments i retre comptes, contractar obres i serveis, sempre que no superin un 10% del pressupost i gestionar els b¨¦ns immobles adscrits al Macba, en suma d'altres tan llamineres com la direcci¨® de tot el personal que treballa al centre, amb el poder de contractar, acomiadar i sancionar tots els empleats i la de poder elaborar el contracte programa, dues de les funcions que fins ara eren potestat del director, que no tindr¨¤ cap autoritat sobre el personal i es limitar¨¤ a elaborar el programa art¨ªstic.
Dates d¡¯una crisi
17 de mar?. Bartomeu Mar¨ª no inaugura La b¨¨stia i el sobir¨¤ per la negativa dels comissaris a retirar una obra al¡¤lusiva a Joan Carles I.
19 de mar?. Mar¨ª decideix obrir l'exposici¨® i posa el seu c¨¤rrec a la disposici¨® del Consorci.
21 de mar?. Obre les portes l'exposici¨® amb la pol¨¨mica escultura.
23 de mar?. El Consorci accepta la dimissi¨® del director, que destitueix el conservador en cap Valent¨ªn Roma i el cap de programes Paul B. Preciado.
9 d'abril. El DOG publica els nous estatuts del Macba.
12 de maig. Es convoca un concurs internacional per escollir nou director.
20 de maig. Mar¨ª reapareix en l'exposici¨® d'Iman Issa.
21 de maig. 157 intel¡¤lectuals signen un manifest contra la instrumentalitzaci¨® cultural.
La figura del director dins dels nous estatuts tamb¨¦ creix en funcions, de sis a set, per¨° totes s¨®n de rang inferior: mant¨¦ la direcci¨® art¨ªstica (no la patrimonial), el poder d'assessorar t¨¨cnicament a d'altres ¨°rgans de Govern i suma la direcci¨® dels serveis que el museu presti i les activitats que faci; emetr¨¤ un informe sobre l'acceptaci¨® de donacions i her¨¨ncies i proposar¨¤ la compra d'obres d'art que no siguin superiors als 15.000 euros, que haur¨¤ d'acabar aprovant el gerent, i si supera aquesta xifra ho haur¨¤ de validar la Comissi¨® Delegada.
Jaume Ciurana, tinent d'alcalde de Cultura de Barcelona fins a les eleccions de fa just una setmana, assegura que no cal buscar cap relaci¨® entre l'ascens de poder de la ger¨¨ncia i la dimissi¨® de Mar¨ª. ¡°Fa m¨¦s d'un any i mig que va comen?ar a treballar el tema, amb la intenci¨® que la direcci¨® es concentri m¨¦s en el terreny art¨ªstic, seleccionant continguts, i la ger¨¨ncia a fer funcionar la m¨¤quina¡±, explica Ciurana, responsable de l'administraci¨® que ara ¡°dirigeix¡± el Macba. El pol¨ªtic insisteix que els nous estatuts reconeixen una pr¨¤ctica que ja es feia fa temps. ¡°Si s'ha trigat tant a renovar els estatuts ¨¦s perqu¨¨ hi ha tantes administracions implicades¡±. Per Ciurana, el model al qual s'assembla ara el Macba ¨¦s no tant el Liceu com l'Auditori, ¡°que t¨¦ un gerent, Valent¨ª Oviedo, que gestiona el centre, dirigeix el m¨¤rqueting, el control de taquilla i el personal, mentre que el director, Joaquim Garrigosa, coordina els continguts. Un model, d'altra banda, en el qual s'ha simplificat molt l'estructura¡±.
El dimecres 20 de maig, durant la presentaci¨® de l'exposici¨® d'Iman Issa al Macba, I premi de la Fundaci¨® Han Nefkens, mentre el director dimissionari ¨Cla seva ren¨²ncia al c¨¤rrec no s'executar¨¤ fins que arribi un nou director, a finals de juliol¨C es mostrava esquiu i es limitava a assegurar que no era el moment de parlar i que faria ¡°una compareixen?a abans de marxar¡±; el gerent s'esplaiava explicant quines havien estat les exposicions que s'havien vist afectades ¨Canul¡¤lades o posposades per a un moment m¨¦s adequat¨C pel canvi en la direcci¨® del centre i assegurava que el concurs internacional engegat per l'Ajuntament estava ¡°generant un gran inter¨¨s¡±. Els candidats que s'hi presentin segur que ja deuen saber que el seu poder ser¨¤ menor que el de Mar¨ª i que hauran de bregar de tu a tu amb la ger¨¨ncia per poder exercir la seva tasca.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.