Eleg¨¤ncia, sensualitat i cigonyes
Preciosa vetllada d¡¯inauguraci¨® del festival de Peralada amb el Ballet de B¨¦jart
Eren les dotze tocades, les estrelles brillaven al cel i arrencava el Bol¨¦ro de Ravel en la famosa coreografia de Maurice B¨¦jart. El p¨²blic en massa es va tensar al seient per connectar-se amb l'electritzant cerim¨°nia d'aquella dansa d'un crescendo tan excitant que gaireb¨¦ frega l'obscenitat i, a la vegada, la sublimitat. Una dona gran de la fila de davant fins i tot es va veure en la necessitat de conjurar l'efecte que li produ?a el sensual espectacle de quaranta ballarins amb el tors a l'aire que movien la pelvis al comp¨¤s del mestre Ravel al voltant d'una ballarina (Elisabet Ros): ¡°Jes¨²s!¡±, va xiuxiuejar arremangant-se imperceptiblement el vestit de seda mentre conflu?en en ella la s¨ªndrome de Stendhal i la de Bo Derek. La vetllada entrava en el seu moment culminant. Era impossible no deixar-se arrossegar per aquell bombament pulsatiu que emanava des de l'escenari a la recerca d'un cl¨ªmax col¡¤lectiu. Les ¨²ltimes notes del Bol¨¦ro, seguides d'un aplaudiment?eixordador i un entusi¨¤stic i alliberador picament de peus que van tapar algun esbufec, van ser el colof¨® insuperable a la inauguraci¨® del Festival Castell de Peralada, coronant l'actuaci¨® del B¨¦jart Ballet Lausana, formaci¨® hereva del desaparegut core¨°graf, un dels genis de la dansa moderna.
La vetllada va congregar entre el p¨²blic una bona representaci¨® de la flor i nata de la societat catalana, que es va vestir de llarg ¨Cfins i tot molt llarg¨C per a l'ocasi¨®. L'ambient era magn¨ªfic i l'atmosfera viscontiniana, amb algun toc casol¨¤ com la llarga cua davant el lloc on t'omplien el platet de pernil ib¨¨ric. Al llac amb sortidor sota la torre del castell nedaven una parella de cignes i les seves tres cries i les cigonyes, que despr¨¦s es van sentir durant la representaci¨®, sobrevolaven les taules del c¨°ctel de benvinguda a la zona del bufet. Artistes, empresaris i pol¨ªtics conversaven animadament. L'exalcalde Xavier Trias, malgrat el caire buc¨°lic de l'escenari, no abaixava la gu¨¤rdia i es declarava ¡°molt enfadat¡± per com est¨¤ fent les coses el nou govern municipal. Segurament el Bol¨¦ro li devia evocar algun personatge de l'entorn de Colau, tot i que hi ha un abisme entre l'erotisme de B¨¦jart i el postporno.
El programa del ballet es va obrir amb una vistos¨ªssima coreografia amb m¨²sica barroca que inclo?a alguns pas de trois d'una bellesa que deixava gla?at i aqu¨ª he de confessar el meu apassionat entusiasme per la meravellosa ballarina Kathleen Thielman, amb un aire a la Thurman, d'una delicadesa i una bellesa et¨¨ries dignes d'un prerafaelita en estat de gr¨¤cia (Waterhouse, treu el pinzell!). L'espectacle en el seu conjunt va ser preci¨®s, encara que hi va haver qui, amb criteri, no va deixar d'assenyalar que en general l'elenc mascul¨ª estava t¨¨cnicament per sota del femen¨ª, amb algun ballar¨ª justet per a l'il¡¤lustre nom de la companyia. En tot cas ¨¦s innegable que dansa i marc es van conjugar m¨¤gicament per despertar en el m¨¦s esc¨¨ptic una irreprimible sensaci¨® de goig i de gaudi est¨¨tic de primer ordre.
La coreografia Shakti III ens va transportar a l'?ndia amb una altra sensual¨ªssima exhibici¨® de ball sobre fons de sitar i tabla que conjurava les imatges de Kurajao i els misteris del tantrisme ¨Cm¨¦s d'un es va ventar compulsivament amb el programa davant els moviments de maluc de Marsha Rodr¨ªguez en el paper de la consort de Xiva¨C. L'impromptu pour Perelada ens va portar per terrenys decididament m¨¦s malenconiosos amb la famosa Gymnopedia, d'Erik Satie. I Historie d¡¯eux ens va traslladar en bra?os de Purcell als amors de la reina Dido i Enees, joguines del dest¨ª i dels d¨¦us, amb una enlluernadora actuaci¨® d'Elisabet Ros.
Al llarg de l'espectacle es van poder veure aquells tableaux, aquelles agrupacions de ballarins congelats junts en posicions molt expressives que s¨®n un dels trets m¨¦s b¨¦jartians. Jo no podia deixar de pensar en les fotografies de gran format en blanc i negre del ballet del segle XX que cobrien les parets de les aules de l'Institut del Teatre de Barcelona al carrer d'Elisabets i on tots els aspirants a actors, mims i ballarins ens reflect¨ªem amb admiraci¨® i anhel als setanta, quan et modelaves per ser de B¨¦jart o del Living Theatre. Aquells ballarins de les fotos ja deuen haver desaparegut d'escena, com ho han fet B¨¦jart i la seva estrella Jorge Donn ¨Ca qui mai deixar¨¦ de recordar no en el paper central del Bol¨¦ro, que tamb¨¦, sin¨® com a Malraux lligat a l'estil d'un modern tit¨¤ a les pales d'una h¨¨lix d'aeropl¨¤ a la pe?a que li va dedicar a l'autor de L¡¯Espoir¨C. Per¨° ahir a la nit, l'esperit de B¨¦jart, vora? amant de la vida, el de Donn i el de tots aquells ballarins de les fotografies es va passejar pels jardins del castell de Peralada reencarnant la bellesa en bellesa.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.