¡®La Riera¡¯, t¨ªmid final de temporada
TV3 havia creat una expectativa de grans trasbalsos i esdeveniments que no va satisfer malgrat haver augmentat la mortaldat de la s¨¨rie
La Riera no pertany al g¨¨nere de les s¨¨ries amb ambici¨® est¨¨tica que ara tallen el bacall¨¤. T¨¦ la manera de fer habitual dels serials de migdia de l'emissora. ?bviament, en el darrer cap¨ªtol de la temporada hi havia d'haver, com a m¨ªnim, un difunt perqu¨¨ a La Riera la mortaldat ¨¦s notable, se n¡¯han anat a l¡¯altre barri m¨¦s d¡¯una vintena de personatges. De fet, tot va comen?ar fa anys amb la mort de l'Ignasi, a qui la seva dona, la Merc¨¨, propiet¨¤ria de la fonda, va deixar morir a la piscina. Despr¨¦s han mort, entre d'altres, una regidora d'Urbanisme, un pederasta i, sobretot, mafiosos com en Teo Saporo (assassinat). L'¨ªndex de criminalitat de Sant Climent supera totes les previsions estad¨ªstiques. D'entre els morts, permeteu-me un sentit record per al gran Guillem Almeda (Ferm¨ª Reixach), que tamb¨¦ estava embolicat en negocis bruts i que era capa? tant de voler assassinar com d'estimar una dona amb una passi¨® sense l¨ªmits.
(Av¨ªs, 'spoiler')
Ahir va morir, quasi que matant, l'Amat, la parella d'en Ball¨® i aquest es va carregar l¡¯Ona, aix¨° va semblar, la filla d'en Claudi, un altre amb un passat de molta dolenteria. Dos morts, pobrissons, ara amb una funci¨® secund¨¤ria. TV3 havia cultivat unes expectatives sobre aquest final que va defraudar una part dels adeptes de La Riera, for?a cr¨ªtics a Twitter.
L¡¯¨ªndex de criminalitat de Sant Climent supera totes les previsions estad¨ªstiques
Va ser una nit molt avorrida fins que els grans dolents de la s¨¨rie van comen?ar a bellugar-se. En Ball¨® i, naturalment, la Merc¨¨, que fracassa, per poc, a l'hora de matar la seva jove. La Merc¨¨ ¨¦s una matriarca molt perillosa i casa seva ¨¦s una mena de funer¨¤ria de qui no estima.
He vist aquest darrer cap¨ªtol assessorat per una connaisseuse que segueix la s¨¨rie des que va comen?ar i que des d'aleshores no fa la migdiada. Defensa la s¨¨rie tot admeten la l¨°gica de qui la critica. Recordo, per exemple, l'excel¡¤lent enumeraci¨® de tics que va fer M¨°nica Planas (la majoria d'escenes s¨®n de dos personatges parlant, ni tres ni quatre; ho fan, a m¨¦s, asseguts en una taula, particularment d'un bar, i les accions comencen amb un dels personatges entrant per la porta). Aquesta fan accepta, igualment, la rutina narrativa, per¨° hi contraposa, amb ra¨®, el bon treball dels actors, que et fan creure situacions un punt artificioses, i l'amplitud tem¨¤tica, amb una voluntat de ser contemporanis, sense carrincloneries. El 2010, un cas: plataformes de l'Esgl¨¦sia m¨¦s reaccion¨¤ria van posar el crit al cel perqu¨¨ hi sortia una capell¨¤ aconsellant una parella cat¨°lica relacions prematrimonials!!! Aix¨° s¨ª, els personatges poden comentar l'actualitat del seu poble, el de ficci¨®, per¨° viuen en un m¨®n que no ¨¦s el nostre. No existeix ni Gr¨¨cia, ni Pujol, ni Rajoy, ni... el Bar?a.
?s un producte planer on tot depen de l'aproximaci¨® que en vulguis fer. La d'un antrop¨°leg, per exemple, podria consistir a discursejar sobre la resist¨¨ncia de determinades estructures de la tribu o com la que fa David Balaguer, cada setmana a la tert¨²lia sobre la s¨¨rie de Divendres, on s'ho mira de manera riallera, donant-li la import¨¤ncia que t¨¦. En aquest programa, per cert, desfilen els personatges de la s¨¨rie (els actors que els interpreten) comentant la seva vida, excursi¨® m¨¦s enll¨¤ de les fronteres de La Riera que vol refor?ar la seva autenticitat.
Amb tantes turbul¨¨ncies ¨¦s d¡¯admirar que a les cuines dels restaurants encara puguin fer sofregits
Els seguidors de La Riera no es poden queixar perqu¨¨ hi passa de tot. Les parelles s¨®n de minsa durada, hi ha creuaments sentimentals a tort i dret, assassinats, cuiners pederastes, capellans turmentats, delinq¨¹ents sense escr¨²pols... Amb tantes turbul¨¨ncies ¨¦s d'admirar que a les cuines dels restaurants, n'hi ha m¨¦s d'un, encara puguin fer sofregits i rostits. Mireu a Viquip¨¨dia el resum argumental de cada any, ocupa molt m¨¦s espai que, per exemple, l'entrada dedicada a Pau Casals (un detall preocupant, per cert). ?s l'embolica que fa fort. L'espectador, en la seva condici¨® de tafaner, ¨¦s amplament recompensat amb un gener¨®s repertori de perip¨¨cies. Hi passen tantes coses a?La Riera que ¨¦s l¨°gic que un personatge obri un diari digital on es denuncien tripijocs que l'espectador ja ha vist, donant-li el plaer d'estar a la sopa molt abans que arribin els periodistes... Per¨° res, o quasi, no van m¨¦s enll¨¤ de la geografia i fauna inventada de la s¨¨rie.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.