La pel¡¤l¨ªcula que Bigas Luna no va poder rodar
Carles Porta estrena ¡®Segon origen¡¯, adaptaci¨® de la novel¡¤la de Manuel de Pedrolo, sobre un gui¨® del cineasta mort el 2013
Aigua, sang i llet. Aquests eren els fluids essencials per a la vida, segons?Jos¨¦ Juan Bigas Luna (Barcelona, 1946 ¨C?la Riera, Tarragona, 2013). En va viure envoltat i el seu cinema va gaudir d'aquests l¨ªquids, gaireb¨¦ amni¨°tics. Pits dels quals sortia llet materna, mars que bressolaven els humans, sang que tacava la carn. De tots, n'hi ha una gran reguera a?Segon origen, que s'estrena divendres, l'¨²ltima pel¡¤l¨ªcula que va escriure i va encarar el cineasta, que fins i tot va assistir a la primera lectura de gui¨® dels protagonistes, i que despr¨¦s de?la seva defunci¨® ha dirigit el seu productor, Carles Porta.
Per als no catalans, Mecanoscrit del segon origen, una novel¡¤la de Manuel de Pedrolo publicada el 1974, ¨¦s un complet misteri. Per als catalans, ¨¦s un dels seus llibres. Ha marcat la inf¨¤ncia de diverses generacions, ja que durant d¨¨cades era lectura obligat¨°ria a les escoles i va suposar la primera novel¡¤la de ci¨¨ncia-ficci¨® que llegien. Ha venut m¨¦s de 2,3 milions d'exemplars. Fa 27 anys, Bigas Luna ja es va plantejar la possibilitat de portar-la al cinema, un esfor? que va resultar erm perqu¨¨ no va haver-hi entesa amb Pedrolo.
¡°Vaig comprar els drets el 2007 per adaptar-la perqu¨¨ em semblava que hi havia una gran hist¨°ria al seu interior¡±, explica Porta. ¡°Immediatament, pensem en Bigas Luna perqu¨¨ som una productora petitona i ell tenia nom i inter¨¨s¡±. Va ser la filla de Pedrolo, responsable de la seva her¨¨ncia, qui els va posar sobre la pista de Bigas Luna. ¡°Segon origen est¨¤ en l'imaginari col¡¤lectiu de qualsevol catal¨¤. Fins a tal punt que, el 1984, va ser la primera s¨¨rie que va fer TV3¡±.
?dip per salvar la humanitat
La lectura de Mecanoscrit?del segon origen ha fet vibrar durant d¨¨cades els adolescents catalans per la seva tem¨¤tica apocal¨ªptica i perqu¨¨ inclou al final una reflexi¨® sobre el futur de la humanitat que t¨¦ molt a veure amb el complex d'?dip. El llibre es va convertir en refer¨¨ncia obligada A l'assignatura d'¨¨tica, i va obrir grans debats. Quan es va saber que l'adaptaria al cinema Bigas Luna, alguns van t¨¦mer una conclusi¨® encara m¨¦s sexual. En canvi, s'ha suavitzat una mica. "No ens hem allunyat gaire de les frases finals de la novel¡¤la", explica el seu director, Carles Porta. Certament, per¨° ¨¦s una coproducci¨® internacional i pot ser que aix¨° hagi llimat el rotund tancament er¨°tic literari.
Porta i Bigas Luna, coguionistes amb Carmen Chaves, van decidir canviar alguns elements. D'entrada, el causant de l'apocalipsi a la Terra, a la qual nom¨¦s sobreviuen una adolescent, l'Alba, i un nen fill d'immigrants africans, el D¨ªdac, ja no seria una invasi¨® alien¨ªgena. ¡°Calia traslladar la trama a l'actualitat. Calia mantenir al cor la seva hist¨°ria d'amor valent, i la reflexi¨® sobre el complex d'?dip. Per¨° ara mateix ens preocupa m¨¦s l'escalfament global i no un atac extraterrestre¡±. Aix¨ª que la gaireb¨¦ extinci¨® de la humanitat arriba provocada per tempestes solars. ¡°Bigas sempre va parlar de la terra, d'all¨° tel¡¤l¨²ric¡±, explica Porta. I aix¨ª esclata a?Segon origen l'ideari del cineasta, cimentat en la sexualitat i l'ecologia. ¡°Potenciem el costat er¨°tic de la relaci¨® entre els adolescents, sense anar massa lluny. Busc¨¤vem una pel¡¤l¨ªcula blanca perqu¨¨ els lectors de la novel¡¤la, de 12 anys d'ara endavant, poguessin veure-la¡±.
Per¨° Bigas hi ¨¦s. I de quina manera. M¨¦s enll¨¤ dels homenatges?obvis, com que quan els nois veuen una pel¡¤l¨ªcula, aquesta sigui Jam¨®n, jam¨®n. O que un gos es digui?Pirata, com el del director. Hi ha moltes m¨¦s picades d'ullet: un personatge cava un hort ¡ªuna passi¨® del realitzador mort¡ª i exclama: ¡°La terra ens cuidar¨¤¡±. El D¨ªdac i l'Alba tenen un fill, i quan ella alleta el nad¨®, s'escapa una mica de llet materna. El D¨ªdac passa el dit pel mugr¨® i assaboreix el l¨ªquid. ¡°?s amarga¡±, exclama, i l'Alba respon entre rialles: ¡°Doncs a ell li agrada¡±. Un altre s¨ªmbol m¨¦s. La cova en la qual investiga el pare de la protagonista reflecteix la Terra com a ¨²ter, un concepte de Bigas que es remarca amb la seva entrada en forma de vulva.?
Els seus dibuixos
¡°Bigas va morir el divendres 5 d'abril de 2013 quan ¨¦rem a punt de rodar¡±, recorda Porta. ¡°Ell havia presidit una primera lectura de gui¨® el 17 de gener. Despr¨¦s, va ingressar una setmana per a un cicle de quimioter¨¤pia i no va funcionar. Desgraciadament, va evolucionar a pitjor¡±.
A l'hospital van treballar gaireb¨¦ cada dia. ¡°A mi em va amagar la gravetat de la seva leuc¨¨mia. El dilluns i el dimecres abans de morir encara vam parlar dues vegades per tel¨¨fon. Em deia: ¡®Aix¨° hi ha de ser, tu tira, tu tira¡¯. I jo que s¨ª, que ja tirava, per¨° que sense ell¡¡±. Aquell dimecres a la nit Bigas Luna va entrar en coma. ¡°Vaig descobrir m¨¦s tard que m'estava enviant missatges. Jo anava molt a la Riera [Tarragona] a casa seva, perqu¨¨ visc a Lleida i no hi ha m¨¦s de 45 minuts amb cotxe. En aquelles reunions em deia que jo tenia fusta de director i a la resta de l'equip que em fessin cas. Jo nom¨¦s pensava que Bigas estava cansat i que confiava en mi, per¨° mai en qu¨¨ el succeiria com a realitzador de Segon origen¡±.
De Bigas hi ha tamb¨¦ els seus dibuixos, uns esbossos que fiten visualment l'acci¨®. O el diari del pare de l'Alba, un cient¨ªfic ¡ªtrasllat del cineasta mort¡ª que estudia el canvi clim¨¤tic: creat amb il¡¤lustracions de Bigas Luna, va ser maquetat finalment per una de les seves filles. El seu director concreta: ¡°Amb tot, la pel¡¤l¨ªcula ¨¦s 100% Porta, perqu¨¨ de Bigas Luna nom¨¦s va haver-n'hi un i va ser irrepetible en la seva iconografia. Imitar-lo hagu¨¦s estat rid¨ªcul. Si alg¨² vol veure una pel¡¤l¨ªcula Bigas pota negra, s'equivoca. Per¨° ell hi ¨¦s¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.