D¡¯entre la runa
Aviat, els museus hauran de deixar les seves sales temporals al caprici de magnats
El mercat inflacionista de l¡¯art, sumat a la debilitat de les veus cr¨ªtiques, no nom¨¦s ha corcat l¡¯obra fins a la seva condici¨® de fatalitat (extrapolant Benjamin, l¡¯art s¡¯ha convertit en alguna cosa m¨¦s mercantil que la mateixa mercaderia), sin¨® que tamb¨¦ ha provocat que les grans pinacoteques i els espais dedicats a la creaci¨® contempor¨¤nia semblin cadenes de muntatge on el p¨²blic desfila davant de les obres mestres, quan no ha d¡¯aguantar unes cues interminables per assistir a l¡¯¨²ltim plom de Marina Abramovic.
ESCOMBROS
?ngela de la Cruz
Centre d'Art La Panera
Pla?a de la Panera, 2. Lleida
Fins al 24 de gener del 2016
Des del crac financer del 2008, la inversi¨® en els museus p¨²blics ha estat inversament proporcional a la pressi¨® que pateixen els seus directors per programar grans monogr¨¤fiques i retrospectives que atreguin audi¨¨ncies. L¡¯exposici¨® de Salvador Dal¨ª, que el Reina Sof¨ªa i el Pompidou van organitzar el 2014, es podria considerar una de les ¨²ltimes de la seva classe; i la de Jean-Auguste Dominique Ingres, inaugurada dimarts passat al Prado, ¨¦s probable que tingui assignada una asseguran?a global absurdament alta, per no dir obscena, si la comparem amb les retallades en infraestructures educatives.
Tot aquest gran simulacre porta a pensar que en el futur els museus hauran de dependre de les seves pr¨°pies col¡¤leccions i deixar la programaci¨® de les seves sales temporals al caprici d¡¯algun magnat xin¨¨s o Qatar que llogui les seves sales per promocionar la seva col¡¤lecci¨® privada o celebrar unes esposalles. Se¡¯n recorden, de la gran boda de la fam¨ªlia ¨ªndia Mittal al MNAC? Amb la recompensa, ¡°el museu podr¨¤ comprar l¡¯obra d¡¯un important autor catal¨¤¡±, va dir Pepe Serra.
A La Panera, ?ngela de la Cruz planteja amb for?a la idea del desbordament
Tenen les exposicions algun sentit m¨¦s enll¨¤ de la seva pr¨°pia promoci¨®? Far¨ªem b¨¦ de buscar una resposta esperan?adora, potser, en els petits centres d¡¯art, que funcionen per vies m¨¦s arriscades i imaginatives. A la Gran Bretanya, epicentre del mercat de l¡¯art europeu, els espais de petita escala han demostrat un dinamisme envejable. N¡¯esmentarem nom¨¦s un grapat: la Whitworth Gallery de Manchester, l¡¯Arnolfini de Bristol, l¡¯Ikon Gallery de Birmingham o la Tramway a Glasgow. Qui fins fa poc ha estat directora de la Tramway, Sarah Munro, lidera des de fa temps l¡¯intent de presentar els premis Turner a Esc¨°cia. Finalment ho va aconseguir, i des de l¡¯octubre passat, els treballs finalistes del guard¨® m¨¦s important (que no el m¨¦s prestigi¨®s) concedit a un autor del Regne Unit menor de 50 anys es presenten per primera vegada fora de la capital anglesa. El guanyador es donar¨¤ a con¨¨ixer el 7 de desembre.
Munro, que durant dues d¨¨cades va estar al capdavant dels programes d¡¯art contemporani d¡¯Esc¨°cia, acaba de ser nomenada directora de la instituci¨® d¡¯art contemporani m¨¦s gran del Regne Unit, el Baltic Centre for Contemporary Art, a Gateshead, al nord-est d¡¯Anglaterra, un antic mol¨ª de farina al riu Tyne transformat el 2002 en un cub blanc de 2.600 metres quadrats.
A Espanya, el C2M de M¨®stoles, que Ferran Baremblit va dirigir durant set anys, o el Centre d¡¯Art La Panera a Lleida, comandat per Gl¨°ria Picazo, han funcionat amb unes din¨¤miques semblants. El centre lleidat¨¤, que impulsa i acull la Biennal d¡¯Art Leandre Crist¨°fol (nou edicions), exhibeix l¡¯obra de la pintora ?ngela de la Cruz (1964), una de les poques artistes espanyoles respectades en l¡¯escena internacional, especialment a Londres, on viu i treballa des dels noranta. El 2010, aquesta pintora d¡¯origen gallec va aconseguir arribar a la final dels premis Turner.
Escombros ¨¦s una viva i sentida met¨¤fora de la idea del desbordament: cadires trencades o tombades unes sobre d¡¯altres semblen cossos aixafats per l¡¯exc¨¦s; les teles estan des-atrapades del bastidor o arrencades-alliberades del marc. Altres llen?os s¡¯entotsolen, enrotllats o recolzats a la paret. Els m¨¦s ¨ªntims s¨®n indicis del tr¨¤nsit, esqueles desfetes per l¡¯exc¨¦s de vida. Semblen fr¨¤gils, contingents com pintures, per¨° perdurables eternament com escultures. ?s la transmigraci¨® de la pintura, que mai es va sentir c¨°moda en un cos i ara sorgeix com una llum unida per una m¨²tua gravitaci¨® de formes escult¨°riques. Recorden ¨¦ssers humans que deambulen per l¡¯espai, insegurs per¨° lliures, m¨¦s enll¨¤ de les cadenes de muntatge de les f¨¤briques de l¡¯art. A la vora de la petita terra plana. Del forat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.