Una hist¨°ria del neguit europeu
El fil¨°sof Josep Casals retrata en el seu monumental assaig ¡®Constelaci¨®n de pasaje¡¯ l¡¯evoluci¨® de la crisi del continent del 1870 al 1980, amb Par¨ªs com a escenari principal
Tot un editor com Jorge Herralde posant-se dret per vegada primera i traient-se metaf¨°ricament el barret, i el mateix autor, el fil¨°sof i doctor en Hist¨°ria de l'Art Josep Casals, admetent una fatiga que, despr¨¦s de nou anys de treball intens, ja ha creuat el llindar de l'insomni. S¨®n les conseq¨¹¨¨ncies d'editar i escriure un assaig de la magnitud de Constelaci¨®n de pasaje (Anagrama), impressionant recorregut per autors, personatges, arts, ambients i conceptes per explicar ¡°un segle de crisi¡± a Europa, segons Casals, o una ¡°crisi mortal¡±, en paraules de Walter Benjamin, que ja la va preveure en la m¨²sica d'Offenbach. L'estudi¨®s la fixa entre el 1870 i el 1980 i l'ha comprimit en gaireb¨¦ 1.100 p¨¤gines, entrella?ades per una constel¡¤laci¨® de 739 noms.
Avisat per Musil o Wittgenstein que s'estava llavors ¡°girant una cantonada¡±, Casals (Barcelona, 1955) arrenca el per¨ªode amb originalitat i valentia en l'episodi de la Comuna de Par¨ªs, el 1870. ¡°?s una revoluci¨® en estat susp¨¨s, una promesa incomplerta, que anir¨¤ reapareixent a la Guerra Civil espanyola o el Maig del 68. Aqu¨ª es veu una revoluci¨® obrera esquin?ada d'una burgesia i amb un moviment de dones feministes, armes en m¨¤¡±.
Tamb¨¦ li sembla veure ¡°un canvi cultural d'una burgesia que es convertir¨¤ en conservadora i que tindr¨¤ ja una actitud davant all¨° nou, ja siguin idees o art, de prevenci¨®: per aix¨° sortir¨¤ llavors tant artista male?t¡±. No menys important li sembla la conseq¨¹¨¨ncia de l'ascens d'Alemanya com a pot¨¨ncia imperial mentre, ja en el terreny personal, ratifica la seva tesi que ¡°hi havia un malestar a finals de la segona meitat del XIX, abans del que sempre s'ha mantingut¡±.
Li sembla fins i tot que el fam¨®s Segon Imperi ¡°ja era una projecci¨® del m¨®n present, amb aquest Par¨ªs com a casino i timba, un Napole¨® III com a comediant i precursor de la pol¨ªtica espectacle, una especulaci¨® fruit del capitalisme financer, el culte a la joventut¡¡±. I aqu¨ª comen?a a enlla?ar-se tot, com en les cartolines amb esquemes de relacions que acabaven en embolic pur i que li va mostrar diverses vegades Casals al seu editor: ¡°Les transformacions nom¨¦s es poden comparar amb les del Neol¨ªtic. S¨®n cient¨ªfiques, t¨¨cniques o industrials; el m¨®n s'ha fet petit per la velocitat; l'electricitat ja no deixa destriar entre dia i nit; la medicina troba les subst¨¤ncies barbit¨²riques que poden modificar el comportament, aix¨ª que l'actitud espiritual tamb¨¦ pot ser-ne fruit¡±.
?s quan apareix el passatge com a sin¨°nim de tr¨¤nsit, per¨° tamb¨¦ aquestes galeries comercials i els seus aparadors, museus de cera i la f¨ªsica recreativa, quan Klee es planteja recomen?ar ¡°com un nounat¡± i Musil ve a dir que tots els joves simpatitzen amb el mal en un estat suspensiu. Sorgeixen figures com l'¨¤ngel o l'hermafrodita, o el maniqu¨ª, l'incest, l'epil¨¨psia¡ I Casals, en un caos ordenat, cita Freud, Dostoievski i la crisi de l'idealisme i del cristianisme, amb la mort de D¨¦u, de la idea d'un fonament d'una veritat inalterable; i a l'assalt arriben l'esdevenir, la caducitat i els canvis en el llenguatge, ¡°la difer¨¨ncia entre logos i cosmos¡±. I el que ¨¦s pitjor: la ci¨¨ncia demostra tot aix¨°.
Amb aquesta orfandat humana respecte a un fonament que empari (¡°sigui D¨¦u, rei o p¨¤tria¡±, escriu), arrenca Casals la segona part del seu estudi, on es construeixen ponts entre m¨²ltiples escenaris europeus (Berl¨ªn, Budapest¡) i apareixen noms com Foucault, Genet, Duras o, ¨¦sclar, Benjamin, ¡°nus i centre de relacions i s¨ªmbol de nomadisme del llibre¡±. Entrenat en aquest tipus de teranyines, com ja va mostrar a les seves Afinitats vieneses (2003, Premi Anagrama d'assaig), el paper que aqu¨ª jugava la m¨²sica ho fa ara el cinema. Per aix¨° afloren Fassbinder i Godard o Visconti. Les relacions del que ¨¦s veritat i no, del que ¨¦s realitat i ficci¨® es ¡°compliquen¡±. El fraccionari, el despersonalitzat mana; el valor ¨¦s la mercaderia i l'intercanviable; ho havia dit ja abans Rimbaud: ¡°Ja no ¨¦s aquesta l'aut¨¨ntica vida¡±.
Atura el seu estudi Casals als anys vuitanta, que ¨¦s fins on creu que arriba ¡°una cultura cr¨ªtica, q¨¹estionadora i d'on avui aquesta Europa d'Estats burocr¨¤tics, submisa a les directrius financeres i on les universitats han abandonat els criteris de qualitat i excel¡¤l¨¨ncia¡±, pot treure la seva for?a ¡°i d'on pot sortir alguna cosa que pertorbi el model vigent¡±.
Vuit autors per a un segle
Amb esfor?, Josep Casals personifica en vuit noms la seva Constelaci¨®n de pasaje, els personatges clau d'aquesta crisi de mort:
Jacques Offenbach. "?s un m¨²sic menyspreat, per¨° d'un humor corrosiu, que fa baixar els d¨¦us dels pedestals. Construir¨¤ melodies d'extraordin¨¤ria delicadesa; dual, far¨¤ una m¨²sica antiidealista, en la qual pot apar¨¨ixer la figura de l'aut¨°mat, per¨° tamb¨¦ pot mostrar-te el parad¨ªs".
Friedrich Nietzsche. "?s el que veu la gran crisi trencadora, el crepuscle dels d¨¦us en el qual ell no podia deixar d'apar¨¨ixer".
Jean Renoir. "?s un cinema cr¨ªtic amb el m¨®n mascul¨ª cl¨¤ssic, l'avidesa, per¨° a l'un¨ªson un cant a la vida, una altra vida possible, un cinema que introdueix una dist¨¤ncia cr¨ªtica; aix¨°, per exemple, no va passar amb la m¨²sica de Wagner, que ho arrossegava tot, no deixava dist¨¤ncia cr¨ªtica: per aix¨° Nietzsche preferia Offenbach".
St¨¦phane Mallarm¨¦. "?s el valor de la sensaci¨®. Deia que els seus colors eren el vermell dels llavis i el blanc de la p¨¤gina. I ¨¦s aix¨°: la capacitat d'enfrontar-se al buit, el blanc com a element de construcci¨®, la sensibilitat i la sonoritat de les paraules, un llenguatge amb un component senyorial m¨¦s un element abstracte".
Fiodor Dostoievski. "?s la inversi¨® total de les jerarquies, per¨° sap unir el m¨¦s alt amb el m¨¦s baix: reuneix la bogeria, el m¨¦s salvatge, el degenerat, l'anormal o la barb¨¤rie, per¨° sempre vinculant-ho a all¨° que pot ser la regeneraci¨®. En definitiva, barreja el primitiu amb el m¨¦s modern i anticipa el carnestoltes medi¨¤tic, com pot veure's a Els dimonis".
Marguerite Duras. "?s la comunitat inconfessable, la comunitat dels que no en tenen: a casa seva eren assidus Lacan, Bataille, Antelme¡ La seva virtualitat relacional ¨¦s encomiable. Despr¨¦s hi ha el seu concepte d'escriptura, que enlla?a amb Mallarm¨¦ o Blanchot: est¨¤ a tocar de la bogeria, s'exposa, els seus s¨®n personatges obsessius, noms flotants¡ Tamb¨¦ indagar¨¤ en el desig: en ella est¨¤ la met¨¤fora del bosc, el mar o el sexe femen¨ª".
Walter Benjamin i Robert Musil. "S¨®n dues intel¡¤lig¨¨ncies extraordin¨¤ries. Es van ignorar ex profeso, per¨° s¨®n necess¨¤riament complementaris per la seva confrontaci¨® d'elements. Per exemple, Benjamin far¨¤ una apologia aparent del cinema sovi¨¨tic, mentre que Musil ser¨¤ molt m¨¦s cr¨ªtic amb el cinema del moment; el primer creu que cal polititzar l'art; el segon avisa que el temps de l'art ¨¦s un i el de la pol¨ªtica, un altre, que no cal deixar-se endur per la urg¨¨ncia hist¨°rica. Junts s¨®n d'una lucidesa extraordin¨¤ria".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.