La joia barcelonina de l¡¯Hermitage
Localitzat al museu rus un excepcional cop¨® g¨°tic realitzat per enc¨¤rrec de Pere II
Sense not¨ªcies que permetin saber si el projecte del Museu de l'Hermitage a Barcelona segueix endavant, en quina fase es troba i on se situar¨¤; si es construir¨¤ aprofitant unes antigues naus en des¨²s o es far¨¤ un edifici nou en un solar al costat del mar; arriba la not¨ªcia que la pres¨¨ncia barcelonina al museu rus de Sant Petersburg ve d'antic. Tant com des del 1925, any en qu¨¨ est¨¤ documentat l'ingr¨¦s als fons d'aquest monumental museu d'una pe?a excepcional de proced¨¨ncia barcelonina: un cop¨®?que duu la marca d'un obrador barcelon¨ª amb els escuts d'un dels promotors art¨ªstics m¨¦s importants de Catalunya, en concret el comte d'Urgell Pere II, un dels principals mecenes de l'art del segle XIV, que va saber envoltar-se d'artistes de primer nivell i d'importants obres d'art, nom¨¦s superat per membres de la casa reial. La pe?a, de plata sobredaurada i de 52 cent¨ªmetres d'altura, in¨¨dita fins ara dins de la bibliografia espanyola i nom¨¦s citada en la russa, per¨° que no la relacionen amb el fam¨®s comte, ser¨¤ la protagonista de la confer¨¨ncia El comte Pere II d'Urgell (1348-1408) i les arts, que pronunciaran aquesta tarda (Institut d¡¯Estudis Catalans, 19.00) els seus descobridors, Albert Velasco, conservador del Museu de Lleida, i Francesc Fit¨¦, professor d'Hist¨°ria de l'Art Antic i Medieval de la Universitat de Lleida.
¡°De les prop de quinze peces similars que es coneixen, entre copes i portapaus, moltes desaparegudes, m'atreviria a assegurar que ¨¦s la millor i una de les que es troba en m¨¦s bon estat de conservaci¨®¡±, segons Velasco. Per aquest investigador, Pere II va ser un gran amant de joies executades amb materials nobles com l'or i la plata, ¡°decorades amb perles i pedres; uns objectes que moltes vegades eren regals diplom¨¤tics que tenien com a missi¨® donar prestigi a qui els regalava, aix¨ª com enfortir les relacions i aliances politicofamiliars¡±.
La pe?a, com moltes de les obres d'art disperses i dipositades en museus de tot el m¨®n, ha tingut una vida convulsa. ¡°Se sap, a partir de l'expedient de l'Hermitage, que el 1901 era a Londres, en la col¡¤lecci¨® de T.D. Gibson Carmichael; que el 1905 l'antiquari Seligman la va vendre al Museu de l'Escola Stieglitz de Dibuix T¨¨cnic de Sant Petersburg i que el 1925 va ingressar a l'Hermitage¡±. El cop¨®, continua Velasco, ¡°suposadament procedeix d'alguna parr¨°quia catalana, segurament lleidatana, a la qual la devia donar el comte Pere, per¨° en deu ser una d'important, perqu¨¨ el cop¨® ¨¦s excepcional¡±. No ¨¦s l'¨²nic cas que es coneix. Pere II tamb¨¦ va donar al fam¨®s monestir de Sixena, a Osca, un portapau com a agra?ment al fet que la seva filla hi havia processat; la pe?a, que va ser robada el 1991 d'una caixa forta del MNAC, contenia una petita rel¨ªquia de la t¨²nica de Crist.
Segons els investigadors no hi ha cap dubte de l'origen barcelon¨ª de la pe?a, m¨¦s enll¨¤ del punx¨® on es pot llegir el nom abreujat de la ciutat, ¡°per la tipologia caracter¨ªstica d'aquestes produccions dels segles XIV i XV, en la qual destaquen les tres parts diferenciades, la base, l'eix central i el receptacle eucar¨ªstic que sempre presenta dos bra?os serpentejants que es rematen amb ¨¤ngels alats?de qualitat escult¨°rica, que sostenen canelobres i actuen de custodis¡±. A l'interior del recipient els investigadors han localitzat una A, ¡°una mena de signatura de l'artista que va crear la pe?a¡±, per¨° no disposen de m¨¦s informaci¨®.
La pe?a, explica Velasco, ens situa en l'ambient de luxe i fastuositat que va envoltar el comte i la seva dona Margarida de Montferrato durant tota la seva vida i que va tenir el castell palau de Form¨®s, a Balaguer, com a epicentre, tot i que va ser arrasat el 1413 per Ferran de Trast¨¤mara, escollit rei l'any anterior que es va enfrontar als seus opositors, entre els quals hi havia Jaume el Dissortat, fill de Pere II i Margarida, que va v¨¨ncer despr¨¦s de tres mesos de setge.
El cop¨®, ara mateix no ¨¦s a Sant Petersburg. Ha viatjat fins a Amsterdam per participar en l'exposici¨® Spanish masters from the Hermitage and Portrait Gallery of the Golden Age, que es pot veure fins al 29 de maig a la seu holandesa del museu rus. Seria d'esperar que entre les peces que viatjaran a Barcelona quan l'Hermitage obri les portes en aquesta ciutat, hi hagi el recuperat cop¨® i aix¨ª torni a la ciutat que el va crear fa m¨¦s de sis segles.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.