Del cor i les tenebres
Pels seus 15 minuts de gl¨°ria, els artistes no dubten avui d¡¯anar a les ¡®zones calentes¡¯
Occident viu un clima cultural amable que, per¨°, va de bracet d¡¯una exagerada viol¨¨ncia d¡¯imatges sorgides de conflictes armats, terrorisme i enfrontaments socials. En aquesta polaritzaci¨® atiada per la ideologia de la comunicaci¨®, els artistes ja no en tenen prou amb aquests 15 minuts de celebritat, el seu ¨¨xit dependr¨¤ de les experi¨¨ncies viscudes, la rapidesa, l¡¯efic¨¤cia, la compet¨¨ncia, la virtualitat.
ANTHONY REYNOLDS
GALLERY DE LONDRES,
EN RESID?NCIA.
ARTISTA: PETER GALLO
Galeria ?ngels Barcelona
Pintor Fortuny, 27. Barcelona
Fins al 20 de maig
Per aconseguir-les, els artistes no dubten a acudir a les zones calentes del planeta. Fa poques setmanes, Ai Weiwei va voler evocar una de les imatges m¨¦s vergonyants de la crisi de refugiats siriana: est¨¨s de cap per avall a la riba d¡¯una platja, va emular la terrible fotografia d¡¯Alan Kurdi, el nen siri¨¤ de tres anys mort despr¨¦s del naufragi de l¡¯embarcaci¨® en qu¨¨ intentava arribar amb la seva fam¨ªlia a Gr¨¨cia. La fotografia que reprodueix l¡¯escena va ser presa a Lesbos, on per aquests dies l¡¯artivista xin¨¨s estava creant un monument en mem¨°ria als migrants. ¡°D¡¯alguna manera, tots som refugiats¡±, va declarar Weiwei sense rubor a la cadena de televisi¨® India Today. Pocs dies despr¨¦s, col¡¤locava en els aparadors d¡¯un dels Olimps del luxe i el consum de Par¨ªs, els magatzems Le Bon March¨¦, uns teatrets de bamb¨² amb escenes que al¡¤ludien a l¡¯assetjament a qu¨¨ l¡¯havien sotm¨¨s les autoritats xineses anys enrere. Ho va justificar aix¨ª: ¡°Le Bon March¨¦ ¨¦s millor que el MoMA. Aquest centre hauria de ser celebrat per haver perm¨¨s que les dones sortissin de casa i poguessin consumir en aquesta plataforma social"
Pels seus 15 minuts de gl¨°ria, els artistes no dubten avui d¡¯anar a les ¡®zones calentes¡¯
Ai Weiwei no est¨¤ sol en aquesta deriva miserabilista de l¡¯art. Marina Abramovic s¡¯acaba d¡¯instal¡¤lar a Atenes per muntar el seu espectacle As One al costat de l¡¯organitzaci¨® non-profit NEON creada per l¡¯empresari grec Dimitris Daskalapoulos, per ensenyar a una trentena d¡¯artistes emergents, la majoria grecs, les seves t¨¨cniques performatives resumides en el m¨¨tode Abramovic, que consisteix en el silenci i la inacci¨®, el mateix que la va portar a la fama global el 2010 amb la seva performance The Artist is present, a l¡¯atri del MoMA. L¡¯artista s¨¨rbia amena?a d¡¯estendre les seves pr¨¤ctiques a altres pa?sos: ¡°Anir¨¦ a Ucra?na. Vull estar en zones de conflicte on pugui ser ¨²til¡±. Un altre artista, aquest cop el mexic¨¤, nascut belga, Francys Al?s, filma durant aquestes setmanes els jocs de nens i adolescents en els camps de refugiats de Kabarto i Shariya, al nord de l¡¯Iraq, convidat per la Ruya Foundation de Bagdad, com a part del seu projecte Creativity for Survival, que considera una resposta art¨ªstica a les crisis humanes.
La creativitat art¨ªstica troba en qualsevol lloc els seus llocs. Des dels vuitanta, i paral¡¤lelament al seu decantament comercial, es va estendre obertament al disseny, la moda i la fotografia. La firma Dom Perignon acaba de fitxar l¡¯artista i cantant Bj?rk i el seu videoartista Chris Cunningham per a la creaci¨® de l¡¯estoig i l¡¯ampolla de la s¨¨rie From Earth to Heart, il¡¤luminada amb un l¨¤ser, que guarda un xampany vintage del 2006. En aquest context, l¡¯exposici¨® de Peter Gallo (1959) a la galeria ?ngels Barcelona sobreviu de forma bella a l¡¯espectacle il¡¤limitat i embafador de l¡¯artivisme m¨¦s superficial.
Peter Gallo, en canvi, mostra l¡¯impacte de la biopol¨ªtica: subtilesa per¨° radicalitat
En les seves delicades pintures, Gallo no proposa el silenci davant del drama, com Abramovic, ni fa guinyols per a l¡¯entreteniment dels consumidors de luxe, com Weiwei; tampoc es rendeix a l¡¯espectacle promocional del luxe del xampany a l¡¯estil Star Wars, com vol Bj?rk. El treball d¡¯aquest pintor nord-americ¨¤ gira al voltant de l¡¯impacte de la biopol¨ªtica i la medicalitzaci¨® en l¡¯experi¨¨ncia art¨ªstica. Gallo va treballar durant anys en un centre de salut mental rural a Vermont i va organitzar tallers en centres de dia per a malalts psiqui¨¤trics. Les seves pintures s¨®n d¡¯una subtilesa i radicalitat extraordin¨¤ries i representen les ferides i els esquin?aments de l¡¯individu d¡¯avui, ¨¦ssers assenyats, bojos o salvatges, indistintament, les despulles de saviesa dels quals s¨®n transportades per vaixells entre tenebres. Les seves pintures tenen un aire contingut i elevat, s¨®n dibuixos, escultures i collages a la vegada, amb la mateixa dosi de mat¨¨ria, m¨²sica i poesia. Al¡¤legories del present que transmeten el que hi ha darrere del que veiem. Meravellosa exposici¨®, fruit d¡¯una nova modalitat de galerisme, en qu¨¨ ?ngels Barcelona convida en resid¨¨ncia una galeria estrangera. No tot est¨¤ perdut.?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.