Barcelona, una mica m¨¦s fotogr¨¤fica
La futura nova seu de la Fundaci¨® Foto Colectania refor?ar¨¤ un sector que guanya en vitalitat
![Local de la futura Fundaci¨® Foto Colectania, en una antiga guarnicioneria equina del Passeig Picasso.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/CJLXA2O23QWTK4GUIN25WVAR7M.jpg?auth=8e2f15b4d4fb0a7054350a60e871775d67861a057dbc0489d6f9c5e4ac06f0be&width=414)
¡°La fotografia i la cultura de la imatge s¡¯expandeixen i el futur de Colectania passa per la cont¨ªnua adaptaci¨® als canvis en els conceptes de centre d¡¯art i de fotografia. ?s per aix¨° que cal una nova seu que ens permeti tenir m¨¦s visibilitat i potenciar el vessant educatiu¡±. Aix¨ª ho veu Pepe Font de Mora, director de la Fundaci¨® Foto Colectania de Barcelona, des de l¡¯antiga albarderia eq¨¹estre del passeig Picasso, que Pilar L¨ªbano i Jaume Pons convertiran en la nova seu de l¡¯entitat creada per l¡¯empresari Mario Rotllant, dedicada a la divulgaci¨® i l¡¯estudi de la fotografia espanyola i portuguesa.
Despr¨¦s d¡¯haver esdevingut l¡¯espai de refer¨¨ncia per a la fotografia d¡¯autor a Barcelona, Colectania abandona l¡¯amagat carrer Romea i s¡¯instal¡¤la en ple Born, inserint-se en la ruta art¨ªstica encap?alada pel Museu Picasso, que inclou galeries com Senda i Miguel Marcos i fundacions com Blueproject i Gaspar, que, tot i que no es dediquin nom¨¦s a la fotografia, la tenen molt present en la seva oferta.
L¡¯espai, que obrir¨¤ al febrer, gaireb¨¦ duplica la superf¨ªcie actual i guanya en altura amb sostres de quatre metres que multipliquen les possibilitats expositives. Hi haur¨¤ una sala dedicada a l¡¯audiovisual i s¡¯ampliar¨¤ la cambra que cont¨¦ un fons de 3.000 obres, a les quals cal sumar un miler de fotos de l¡¯arxiu de Paco G¨®mez. ¡°La visibilitat de la col¡¤lecci¨® mai ha estat un problema. Prestem una mitjana de 500 obres l¡¯any a institucions de tot el m¨®n i en aquests 15 anys hem organitzat 60 mostres¡±, resumeix Font de Mora.
En realitat, la nova etapa de Colectania ja ha comen?at, amb una plataforma en l¨ªnia per reflexionar sobre la fotografia contempor¨¤nia. ¡°Som conscients del nostre paper complementari en l¡¯ecosistema fotogr¨¤fic barcelon¨ª; per aix¨° l¡¯exposici¨® inaugural ser¨¤ una coproducci¨® i es realitzar¨¤ alhora amb una altra instituci¨®¡±, anticipa, sense revelar el soci.
Qui hi ha m¨¦s a prop ¨¦s la Virreina, convertida per Carles Guerra en Centre de la Imatge, que, despr¨¦s de la desbandada que hi va haver sota la direcci¨® de Lluci¨¤ Homs, estrena etapa sota el comandament de Valent¨ªn Roma. ¡°Barcelona i Catalunya tenen un mapa institucional ric i variat, per¨° cal treballar amb tot el patrimoni, sovint gaireb¨¦ desconegut, que conserven els arxius de districte, les associacions ve?nals i professionals i altres entitats. Cal engegar pol¨ªtiques patrimonials que potenci?n l¡¯¨²s, l¡¯estudi i la difusi¨® del patrimoni fotogr¨¤fic¡±, indica Roma, que ja treballa en projectes amb el MUHBA, l¡¯arxiu del COAC i l¡¯Arxiu Fotogr¨¤fic de la Ciutat, i des d¡¯aquesta Virreina, que porta la imatge en el seu t¨ªtol, es proposa actuar com a catalitzador d¡¯una escena plural i articulada.
Tant el MNAC com el Macba tenen la fotografia ben representada en els seus fons i hi fan incursions peri¨°diques, encara que una de les institucions que promet dedicar-se m¨¦s al tema ¨¦s la Fundaci¨® T¨¤pies. ¡°La fotografia viu una gran vitalitat, est¨¤ molt present en l¡¯educaci¨® i ha guanyat en pluralitat, ja que s¡¯aborda des de diverses institucions. Juntament amb les pr¨¤ctiques documentals, permet tractar conflictes urbans i es pot convertir en material d¡¯una nova just¨ªcia social¡±, assegura el seu director, Carles Guerra, que ara inaugura a Vit¨°ria una mostra sobre la fotografia com a eina de pau durant el per¨ªode d¡¯ETA, que al novembre arribar¨¤ a Barcelona. Al febrer exposar¨¤ les 40.000 postals de l¡¯arxiu d¡¯Oriol Villanova i per al 2017 treballa les primeres etapes de dos mestres: Allan Sekula i Susan Meiselas.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.