Un patrimoni per a tothom?
El tancament al p¨²blic de la Casa Lle¨® i Morera visualitza com ¨¦s de dif¨ªcil aconseguir fer accessibles al 100% els b¨¦ns culturals
¡°Aquest museu no ¨¦s accessible¡±, diu un cartell a l¡¯entrada de la Casa d¡¯Ana Frank a Amsterdam, l¡¯estret habitatge convertit en museu on la nena jueva es va refugiar dos anys dels nazis. Malgrat aix¨°, el 2015 la van visitar 1,2 milions de persones que van establir per sis¨¨ any un r¨¨cord d¡¯aflu¨¨ncia. L¡¯any passat el MNAC va rebre 500.000 persones menys.
A finals de juliol va tancar les seves portes al p¨²blic la Casa Lle¨® i Morera, l¡¯edifici de Llu¨ªs Dom¨¨nech i Montaner situat en ple passeig de Gr¨¤cia, que havia obert el 2014 i mostrava el seu pis noble de 400 metres quadrats on els artesans modernistes es van lluir amb un dels seus millors treballs. El motiu: vuit graons que impedeixen que tothom visiti aquesta joia arquitect¨°nica que ha portat a l¡¯Ajuntament a no renovar la llic¨¨ncia d¡¯obertura que va concedir, provisionalment, amb la condici¨® de solucionar-ho per complir el Codi T¨¨cnic d¡¯Edificaci¨® necessari per obrir al p¨²blic qualsevol edifici.
Des de N¨²?ez i Navarro, propiet¨¤ria de l¡¯immoble des del 2006, asseguren que durant aquest temps s¡¯ha intentat trobar una soluci¨® i que la seva proposta era col¡¤locar una plataforma a l¡¯entrada que l¡¯Ajuntament ha desestimat per ser incompatible amb el b¨¦ perqu¨¨ afecta rajoles i graons protegits. Tamb¨¦ es va pensar en la possibilitat, apuntada el 2014, d¡¯accedir per la fa?ana posterior aprofitant la botiga del pis inferior. Despr¨¦s de dos anys i mig la soluci¨® no ha arribat i, ara com ara, la casa est¨¤ tancada. Els responsables d¡¯aquesta asseguren que segueixen buscant possibles solucions i que demanaran un perm¨ªs especial, com el que tenen altres edificis.
I ¨¦s que l¡¯accessibilitat al patrimoni a Catalunya i a Espanya ¨¦s un aut¨¨ntic problema per als seus amos i responsables.
¡°Els 114 museus registrats s¨®n accessibles f¨ªsicament perqu¨¨ la Llei de museus hi obliga. Una altra cosa s¨®n els jaciments i monuments. S¡¯ha fet molt i la situaci¨® ha fet un gir radical en els ¨²ltims anys, per¨° si hagu¨¦ssim de tancar els monuments que no s¨®n accessibles al 100% tancarien gaireb¨¦ tots. ?s un tema complicat¡±, explica Magda Gass¨®, responsable de Museus i B¨¦ns Mobles de la Generalitat, que assegura que sempre es parla de l¡¯accessibilitat f¨ªsica per¨° que cal tenir en compte la visual, auditiva i ps¨ªquica. ¡°Hi ha monuments com el castell de Cardona o el de Miravet o l¡¯esgl¨¦sia de San Pere de Rodes, en els quals l¡¯acc¨¦s per a tothom ¨¦s impossible, i estan oberts¡±, prossegueix Gass¨®, que recorda que durant la celebraci¨® del festival de m¨²sica que acull el monestir de l¡¯Alt Empord¨¤ cal ¡°portar enlaire fins a l¡¯esgl¨¦sia les persones que hi acudeixen en cadires de rodes¡±. Tamb¨¦ que ¡°la c¨¤tedra d¡¯Accessibilitat de l¡¯Aut¨°noma ha col¡¤laborat amb els museus de Girona creant un full de ruta per solucionar aquests problemes. Aviat es far¨¤ el mateix amb Tarragona i Lleida. Per¨° ¨¦s un tema lent¡±, explica.
Tere P¨¦rez, del CCCB, es reuneix amb una vintena d¡¯experts en patrimoni cada primer dimarts de mes al Museu Mar¨ªtim de Barcelona a la taula per a l¡¯accessibilitat. ¡°Tots estem per l¡¯accessibilitat per¨° no ¨¦s f¨¤cil, ja que cal veure cas per cas¡±. Quant al tancament de la Lle¨® i Morera assegura que no ¨¦s partid¨¤ria que ¡°si no pot entrar tothom es tanqui i no hi entri ning¨²¡±.
El mateix defensa ?ngels Sol¨¦, directora del Centre de Restauraci¨® de B¨¦ns Mobles de Catalunya (CRBMC): ¡°Em sembla un error tancar la visita d¡¯un b¨¦ patrimonial amb l¡¯argument que no es pot resoldre la seva accessibilitat¡±. Sol¨¦ coincideix amb P¨¦rez en qu¨¨ ¡°cal treballar per l¡¯accessibilitat, contemplant l¡¯excepcionalitat i analitzant cas per cas. Si es pot resoldre sense perjudicar ni afectar el b¨¦ endavant, per¨° si no ¨¦s possible, que es quedi com est¨¤ i que el visiti qui pugui. I aix¨° no ¨¦s anar contra ning¨²¡±. I recorda que tots els edificis constru?ts en l¡¯¨²ltim ter? del segle XX s¨®n accessibles, per¨° no els monuments i edificis anteriors, ¡°perqu¨¨ s¨®n fruit de la seva ¨¨poca¡±.
Per a minories
El 2009 la Generalitat i La Caixa van signar un conveni per donar valor al rom¨¤nic (Rom¨¤nic Obert) que va permetre intervenir en 77 edificis i b¨¦ns, despr¨¦s d¡¯invertir-hi 18 milions d¡¯euros. Una de les cr¨ªtiques que es va realitzar va ser que aquests edificis es van omplir de rampes per fer-los accessibles. ¡°No s¡¯ha fet res anormal que atempti contra les esgl¨¦sies. S¡¯ha treballat per facilitar la seva lectura, per¨° sense danyar-les. A m¨¦s, la majoria de rampes s¨®n reversibles¡±, remarca Sol¨¦, que recorda que el tema determinant ¨¦s l¡¯econ¨°mic. ¡°La majoria de les vegades no hi ha recursos. Primer ¨¦s la seguretat i la conservaci¨®. Aconseguir-les al 100% requereix un esfor? molt gran. Despr¨¦s es fan accessibles en la mesura que ¨¦s possible, tenint en compte que la societat sempre q¨¹estiona els pressupostos per a cultura que a m¨¦s s¨®n els primers dels quals es prescindeix¡±.
Per la seva banda, Jordi Tresserras, gestor de patrimoni cultural i consultor d¡¯organismes com la Unesco, assegura que ¡°desgraciadament el patrimoni no pot ser accessible 100% per tots i per aix¨° s¡¯han de buscar criteris d¡¯excepcionalitat que la Comissi¨® de Patrimoni ha de valorar en cada cas, per¨° sempre cal buscar alternatives abans de tancar. N¨²?ez i Navarro ha fet un gir brutal. De no haver-hi di¨¤leg amb el patrimoni amb temes com la casa Golferichs que es volia enderrocar, a obrir al p¨²blic la casa Lle¨® i Morera, malgrat que amb les visites el rendiment econ¨°mic ¨¦s menor que si es dediqu¨¦s a apartaments de luxe¡±, explica l¡¯expert que conclou que si un b¨¦ es tanca per ser excloent pot acabar sent nom¨¦s accessible i podent-ho gaudir una minoria en esdeveniments privats.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.