Frescor musical a l¡¯Auditori
Kazushi Ono aposta per la for?a de Rakhm¨¤ninov i Txaikovski per obrir la temporada amb un as del piano com Leif Ove Andsnes
La paraula frescor ¨¦s la que millor defineix el comen?ament de la temporada musical a l¡¯Auditori de Barcelona. Ser¨¤ fresc perqu¨¨ el primer que es podr¨¤ escoltar en el concert inaugural de divendres ¨Ctamb¨¦ dissabte i diumenge¨C seran dues obres del compositor resident H¨¨ctor Parra. Fresc perqu¨¨ l¡¯Orquestra Simf¨°nica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) interpretar¨¤ per primera vegada la Simfonia n¨²mero 3 de Txaikovski. Fresc perqu¨¨ es podr¨¤ escoltar el Concert n¨²mero 4 de Rakhm¨¤ninov, un dels menys coneguts del compositor rus, amb un dels solistes m¨¦s reconeguts del panorama simf¨°nic actual: el noruec Leif Ove Andsnes. "Va ser una aposta deliberada, que el programa de l¡¯Auditori a l'inici de la temporada fos nou, diferent, fresc", explicava el director de l¡¯OBC, Kazushi Ono al final d'un dels assajos. Unes obres de virtuosisme i ritme vertigin¨®s que encaixen perfectament amb la foto que il¡¤lustra el programa de l¡¯Auditori de la temporada, en la qual apareixen els m¨²sics de l'orquestra baixant per una muntanya russa.
La pres¨¨ncia del pianista noruec serveix, a m¨¦s, per dur a terme el seu debut a l¡¯Auditori que va haver de ser ajornat fa sis anys per un ra¨® molt singular: "Va ser impossible despla?ar-se a Barcelona per l'erupci¨® del volc¨¤ island¨¨s". El volc¨¤ en q¨¹esti¨® va ser el Eyjafjallaj?kull, que va provocar el tancament de l'espai aeri durant diversos dies. Ara el pianista interpretar¨¤ un dels concerts de Rakhm¨¤ninov m¨¦s singulars: "A m¨¦s de ser poc conegut, a difer¨¨ncia del segon i el tercer, ¨¦s molt dif¨ªcil d'interpretar tant per al piano com per a l'orquestra. Requereix uns canvis molt r¨¤pids de llenguatge musical. A una velocitat vertiginosa es passa de la nost¨¤lgia de la m¨²sica rom¨¤ntica, al jazz i a passatges amb una vivor extrema. S¨®n canvis emocionals dif¨ªcils d'interpretar". Per¨° no per al pianista noruec, que, precisament, va ser nominat als premis Grammy per l'enregistrament d'aquest concert i el n¨²mero 3 amb la Warner Classics.
Ove Andsnes (Karmoy, 1970), que ja seia davant el piano amb quatre anys, ¨¦s un pianista que va rebre el reconeixement internacional amb tot justs 30 anys. Explicava que els estereotips en m¨²sica no s¨®n aquests: "La meva formaci¨® va ser molt variada. Vaig estudiar la m¨²sica d¡¯Alb¨¦niz encara que, potsert, a mi m'arriba m¨¦s Sibelius, i ¨¦s possible que a un m¨²sic llat¨ª, li passi al rev¨¦s". I establei cert paral¡¤lelisme, per exemple, amb compositors tan diferent com el noruec Edvard Grieg, del qual Ove Andsnes ¨¦s un especialista, i el catal¨¤ Federic Mompou: "Hi ha certa concordan?a entre els dos, tots dos s¨®n mestres de la miniatura musical, de l'harmonia. Entre tots dos hi ha certa connexi¨® emocional".
Les obres Lumi¨¨res Abyssales,Chroma I, K¨¢rst i Chroma II, del compositor catal¨¤ i resident de l¡¯Auditori H¨¨ctor Parra, han estat les triades per Ono per obrir el programa: "No s¨®n noves per¨° s¨ª que demostren l'experimenci¨® de Parra amb el llenguatge simf¨°nic, per aix¨° crec que s¨®n fresques i que connectaran amb el p¨²blic". El director de l¡¯OBC segueix invocant la connexi¨® amb el p¨²blic i la frescor quan explica el perqu¨¨ de l'elecci¨® de la Simfonia n¨²mero 3 de Txaikovski, que ¨¦s la que tanca el programa: "?s l'¨²nica simfonia del compositor escrita en tonalitat major, cosa que demostra la seva voluntat de connectar m¨¦s amb el p¨²blic. ?s molt positiva i d'alguna manera anunciava el gran Txaikovski que vindria despr¨¦s amb la quarta i cinquena simfonia".
Una temporada que comen?a amb molt de coratge: "Volem que estigui plena d'emocions i que serveixi per fer un viatge a l'interior de la m¨²sica", destacava Alberto Sampablo, gerent de l¡¯OBC que, de pas, va anunciar que l'alcadesa Ada Colau assistir¨¤ al concert inaugural d'aquest divendres.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.