¡°La meva mirada d¨®na un car¨¤cter especial als meus personatges¡±
El m¨ªtic actor novaiorqu¨¨s rep el Gran Premi Honor¨ªfic del festival de Sitges
Impossible no pensar, veient-lo assegut al davant, amb aquesta llegend¨¤ria mirada intensa i alhora perduda en uns ulls d'un blau t¨¨nue i pupil¡¤les min¨²scules ¡ªper¨° que semblen descarregar electricitat¡ª, en les dues seq¨¹¨¨ncies de cl¨ªmax d'El ca?ador, la pel¡¤l¨ªcula del 1978 de Michael Cimino per la qual va guanyar l'Oscar al millor actor secundari. Christopher Walken (Queens, Nova York, 1943) es posa la m¨¤ a la templa, per¨° ¡ªafortunadament¡ª no sost¨¦ un rev¨°lver com el que duia en el paper de Nick Chevotarevich durant el joc letal de la ruleta russa al Vietnam amb Robert de Niro. Vestit tot de negre (fins i tot els mitjons), extremadament p¨¤l¡¤lid, amb aquest pentinat caracter¨ªstic a l'estil Dr¨¤cula de Coppola, Walken es mostra pacient i amable a Sitges, on rebr¨¤ el Gran Premi Honor¨ªfic, i fins i tot simp¨¤tic. Encara que d'aquesta afabilitat i calma poden sortir els cinc trets que li clava el seu personatge de mafi¨®s Vincenzo Cocotti a Dennis Hopper a?Amor a boca de can¨®?o la insondable malenconia que dispara la bala amb qu¨¨ es mata el Nick a l'inevitable desenlla? d'El ca?ador.
Pregunta. Com s'interpreten moments de tanta intensitat com els d'El ca?ador?
Resposta. Fa tant de temps... Recordo el rodatge en escenaris reals. A mitjanit. Amb molt¨ªssima calor. L'atmosfera hi ajudava molt. A Bangkok, en la seq¨¹¨¨ncia final, est¨¤vem asseguts i les rates ens corrien entre els peus. Durant tanta estona que ja ni els feies cas. Era una atmosfera surrealista, on¨ªrica.
P. En qu¨¨ pensa per aconseguir un efecte en la pantalla com aquesta desolaci¨® i desesperan?a absolutes del seu personatge?
R. B¨¦, en realitat l'efecte m¨¦s pertorbador l'aconsegueixen el director i el muntador. El muntador t¨¦ un paper extraordin¨¤riament important en les pel¡¤l¨ªcules i la gent no ho sol recon¨¨ixer.
¡°Tinc por dels riscos f¨ªsics. No m¡¯agrada conduir r¨¤pid¡±
P. Molta gent est¨¤ d'acord que la seva seq¨¹¨¨ncia siciliana amb Dennis Hopper a?Amor a boca de can¨®, de Tony Scott, ¨¦s de les millors de la seva carrera.
R. S¨ª, ¨¦s molt bona. Una seq¨¹¨¨ncia meravellosa. La vam fer en un dia en una habitaci¨® petita. Cara a cara. Pla i contrapl¨¤. Va ser molt f¨¤cil. Ens vam adonar que era molt bona. Despr¨¦s vam anar a sopar per celebrar-ho.
P. ?s Tarantino abans de Tarantino.
R. S¨ª, ell va escriure el gui¨®. Jo llavors no el coneixia. Va ser despr¨¦s, amb Pulp Fiction.
P. Van improvisar en aquesta seq¨¹¨¨ncia en qu¨¨ Hopper el provocava fins gaireb¨¦ fer-lo riure perqu¨¨ el mat¨¦s r¨¤pid?
R. Gens. Tot estava escrit.
P. I?en la seva aparici¨® a?Pulp Fiction en el paper del capit¨¤ Koons, quan parla amb el nen que despr¨¦s ser¨¤ Bruce Willis i li d¨®na el rellotge del seu pare mort explicant-li que l'ha conservat en captivitat dels nord-vietnamites amagant-lo al cul?
R. Tampoc. Tot estava escrit per Tarantino, sempre. I per cert, la vaig fer sense el nen.
¡°Me¡¯n vaig anar amb un circ als 15 anys com a domador de lleons. Era jove i esbojarrat¡±
P. Vost¨¨ clava els papers de malvat i de soci¨°pata. T¨¦ a veure amb el seu aspecte?
R. S¨ª, crec que hi ha algun deix, la manera com miro. Aix¨° d¨®na un car¨¤cter especial als meus personatges. Sempre ¨¦s bo impressionar, ¨¦s el que vol qualsevol actor.
L'actor mira encara m¨¦s intensament, directe als ulls. ?s com una bofetada sorda. Una experi¨¨ncia f¨ªsica. Gaireb¨¦ ¨¦s com si poguessis sentir de fons el guarda vietcong cridant. ¡°Mau, mau! Didi mau!¡±. Cal ser Robert de Niro per aguantar aquesta mirada. Walken continua: ¡°A m¨¦s, s¨®c molt p¨¤l¡¤lid, no prenc mai el sol, no m'agrada. Segurament hi ha una mica de Dr¨¤cula en mi¡±. Somriu.
P. Per¨° alhora mostra un costat de molta fragilitat.
R. S¨ª, precisament: Dr¨¤cula ¨¦s molt fr¨¤gil.
P. Li hauria agradat fer el?Dr¨¤cula de Coppola?
R. Molt, per¨° ning¨² ho podria haver fet millor del que ho va fer Gary Oldman. Un Dr¨¤cula extraordinari.
P. Quin?considera que ¨¦s el seu millor treball?
R. No sabria dir-l'hi, he fet tantes pel¡¤l¨ªcules..., i moltes ni s'han vist, sap? De vegades me les trobo a la tele. Veure-les m'ajuda a millorar. La gent no sap quantes pel¡¤l¨ªcules es queden sense estrenar.
P. Expliquen que vost¨¨ ¨¦s un home de moltes f¨°bies.
R. No, no ho crec. Tinc por de riscos f¨ªsics. No m'agrada conduir r¨¤pid. En els rodatges quan havia de muntar a cavall me'n preparaven un que en realitat no es movia.
P. Ah, per¨° va ser domador de lleons.
¡°No s¡¯ha de confondre l¡¯actor amb els seus papers. La meva vida ¨¦s molt diferent¡±
R. ?s veritat. Me'n vaig anar amb un circ als 15 anys. Era jove i esbojarrat. I el lle¨® era un pobre animal.
P. T¨¦ fama de molt bon ballar¨ª des dels inicis de la seva carrera.
R. Ja no. Els ballarins de deb¨° nom¨¦s ballen per diners. No veur¨¤ mai un ballar¨ª ballant en una festa.
P. Malgrat tots els seus turmentats personatges, diria que vost¨¨ ¨¦s feli?.
R. No s'ha de confondre l'actor amb els papers que interpreta. La meva vida, per sort, ¨¦s molt diferent.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.