Complicacions
Susan Sontag va publicar el 1962 un article titulat 'Against Interpretation', en qu¨¨ arremet contra la f¨²ria interpretativa dels estudiosos del seu temps
Potser ja no s¡¯arribar¨¤ a veure mai que una de les her¨¨ncies culturals m¨¦s pernicioses de les moltes que ens ha llegat el segle XX ¨¦s la de concebre l¡¯art com un complicat sistema de transmissi¨® d¡¯idees que, convenientment desxifrades per cr¨ªtics i experts, poden ser formulades en forma de m¨¤ximes ideol¨°giques o morals. Preocupada per l¡¯expansi¨® d¡¯aquesta plaga, Susan Sontag va publicar el 1962 un article titulat Against Interpretation en qu¨¨ arremet contra la f¨²ria interpretativa dels estudiosos del seu temps. No nega la possibilitat que algunes obres tinguin el significat que se¡¯ls atribueix, per¨° aclareix que el valor que poden oferir com a obres d¡¯art o obres liter¨¤ries no els el confereix precisament el significat, i en conclou que l¡¯obsessi¨® per extreure de les entranyes d¡¯una obra el contigut latent que haur¨¤ de permetre al cr¨ªtic l¡¯elaboraci¨® d¡¯un discurs sociopol¨ªtc de repertori o d¡¯una entortolligada exploraci¨® freudiana no revelen sin¨® ¡°una insatisfacci¨® (conscient o inconscient) amb l¡¯obra, un desig de substituir-la per una altra cosa¡±. Sontag adverteix que la interpretaci¨® ideol¨°gica, el que ella en diu l¡¯estil d¡¯interpretaci¨® modern, ¡°excava, i mentre excava destrueix; furga darrere el text per trobar un subtext, que ¨¦s l¡¯aut¨¨ntic¡±, i advoca per una cr¨ªtica que en lloc de dir qu¨¨ significa una obra digui qu¨¨ ¨¦s i com ¨¦s el que la compon, i per una percepci¨® de l¡¯art menys interpretativa i m¨¦s er¨°tica.
Mig segle m¨¦s tard podem afegir que s¡¯ha anat excavant a profunditats cada vegada m¨¦s grans per extreure¡¯n sempre els mateixos objectes, i que, animats per aquests esfor?os de prospecci¨®, ja fa anys que els comissaris d¡¯exposicions manen posar cartellets al costat de les obres per indicar al visitant que la Taurom¨¤quia de Goya expressa la protesta del pintor contra la brutalitat que retrata, o que una composici¨® purament abstracta reflecteix, per mitj¨¤ del fort contrast crom¨¤tic o els tra?os decidits del pinzell, el neguit sexual de l¡¯autor en un per¨ªode especialment agitat de la seva exist¨¨ncia. I despr¨¦s ha vingut la consolidaci¨® dels Estudis Culturals i l¡¯expansi¨® dels Estudis de G¨¨nere, que s¨®n coses que excaven molt m¨¦s fondo que tot el que els ha precedit.
A trav¨¦s de l¡¯escola i els mitjans de comunicaci¨®, la manera d¡¯entendre l¡¯art i la literatura que Sontag deixava en evid¨¨ncia al seu article ha arrelat fins a tal punt en la societat, que ja s¡¯ha convertit en una impertorbable idea fixa i, com totes les idees d¡¯aquesta categoria, dif¨ªcilment cedir¨¤ un sol pam de terreny. Incl¨²s ¨¦s probable que la mania de complicar els aspectes superficials de les coses per fer-los passar per fonamentals ¡ªque ¨¦s aix¨° exactament el que es proposa l¡¯interpretacionisme¡ª, m¨¦s que una idea fixa, constitueixi un valor d¡¯¨¨poca. Observem que una part creixent dels pol¨ªtics ja fa temps que persegueixen aquest mateix ideal.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.