Fotografies amb segona vida
Joan Fontcuberta exposa a ¡®Trauma¡¯, el seu ¨²ltim treball, imatges deteriorades i degradades per diferents patologies
Les fotografies s¨®n organismes amb un metabolisme org¨¤nic; elements vius que recorren tot un cicle: neixen, creixen, es reprodueixen i moren. Una vida que comen?a la seva deterioraci¨® i envelliment, si les condicions de conservaci¨® no s¨®n les ¨°ptimes, en el moment en qu¨¨ la imatge, mitjan?ant un proc¨¦s qu¨ªmic, es fixa en el paper. ?s el que defensa el fot¨°graf Joan Fontcuberta (Barcelona, 1955), que fa anys que investiga aquest proc¨¦s degeneratiu de la imatge i rescata fotografies malaltes que han patit algun tipus de trauma que els ha portat gaireb¨¦ a desapar¨¨ixer i perdre la informaci¨® impresa que contenien.
Investigador incansable dels l¨ªmits de la fotografia, Fontcuberta recupera amb la nost¨¤lgica exposici¨® Trauma (la seva quarta mostra a la galeria ?ngels Barcelona) imatges moribundes i alterades que tots rebutjar¨ªem pel seu grau d¡¯alteraci¨®, procedents d¡¯arxius p¨²blics, en aquest cas de l¡¯Arxiu Fotogr¨¤fic de Barcelona (AFB), plaques d¡¯autors an¨°nims que han estat descatalogades a les quals dona una segona oportunitat despr¨¦s de fotografiar-les amb nous enquadraments o ampliant-ne detalls que donen com a resultat noves imatges de gran poder abstracte.
En total, poc m¨¦s d¡¯una dotzena d¡¯obres alterades per diferents patologies o processos de revelatge defectu¨®s, efecte d¡¯inundacions o temperatures extremes, en les quals moltes vegades ¨¦s l¡¯espectador el que acaba veient, o imaginant, noves escenes i personatges, espectres, fantasmes i paisatges on¨ªrics, on abans hi havia una nena de comuni¨® (ara una mena de marededeu), una parella an¨°nima endiumenjada en la Barcelona dels anys cinquanta, un gondoler en un dels canals venecians, un vaixell de vapor al port de Barcelona o un nen muntant un cavall de cartr¨®. Uns protagonistes la hist¨°ria dels quals, o el que estan fent, l¡¯artista no busca con¨¨ixer.
¡°He volgut fer un homenatge nost¨¤lgic a all¨° que queda de la fotografia en l¡¯¨¨poca de la postfotografia. Amb les imatges digitals s¡¯ha perdut la seva materialitat¡±, explica el fot¨°graf, que intenta reflexionar sobre el llindar del reconeixement que les fotografies malaltes porten amb si i convertir el reciclatge fotogr¨¤fic en un acte creatiu; en el qual ¡°l¡¯espectador busca all¨° que ha desaparegut¡±.
Res ens pot sorprendre en un fot¨°graf de gran inventiva (Premi Nacional el 1994 i 1998 i Premi Hasselblad 2013) que s¡¯ha fotografiat fent-nos creure que ¨¦s un astronauta rus a l¡¯espai, Bin Laden ¨Cun dels personatges m¨¦s buscats i odiats¨C, o un explorador a la recerca d'esp¨¨cies animals noves i desconegudes. ¡°S¨®n obres obertes que l¡¯espectador ha d¡¯acabar amb la seva pr¨°pia interpretaci¨®. La del cavall podria ser una imatge de l¡¯escultura eq¨¹estre de Franco que es va instal¡¤lar recentment a la porta del Born¡±, comenta l¡¯artista al costat d¡¯aquesta obra.
La mostra inclou tamb¨¦ mitja dotzena de fotografies realitzades als anys seixanta per Fontcuberta en la seva ¨¨poca d¡¯estudiant en les quals s¡¯ha perdut tota representaci¨® de la imatge. ¡°S¨®n les imatges l¨ªmit de l¡¯exposici¨®, l¡¯inici de la fi, despr¨¦s de la fotografia negra ja no es pot fer res m¨¦s; s¨®n un homenatge a les ru?nes de la fotografia¡±, explica l¡¯autor, que assenyala que la fotografia en blanc i negre si ¨¦s processada correctament t¨¦ una vida de 200 a 300 anys, per¨° s¡¯escur?a si el proc¨¦s no ¨¦s correcte. ¡°I totes aquestes han col¡¤lapsat¡±, conclou.
L¡¯exposici¨® ¨¦s la continuaci¨® d¡¯un treball que li va encarregar la Fundaci¨® Maria Cristina Masaveu Peterson d¡¯Ast¨²ries en qu¨¨ l¡¯artista va treballar en diferents arxius d¡¯aquesta comunitat i que va finalitzar amb l¡¯edici¨® del llibre Die Traumadeutung, que va obtenir l¡¯¨²ltim premi al Millor Llibre de Fotografia concedit per PhotoEspa?a. Des de fa un any Fontcuberta ha treballat a l¡¯arxiu municipal barcelon¨ª a la recerca d¡¯aquestes imatges per donar-los una segona oportunitat, almenys fins al 3 de febrer, que roman oberta la mostra.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.