Clic a les galeries
El sentit com¨² diu que cal que es mantinguin els petits centres culturals per a la gent que encara viu en els barris: els ciutadans
Fa pocs dies em va arribar per correu electr¨°nic l¡¯anunci, per part d¡¯Antoni Coll, del tancament de la seva petita galeria Barcelona Visions, que, des del 2013, programava activitats sobre fotografia al carrer dels Banys Vells. Hi havia un to de tristesa, de venciment i d¡¯impot¨¨ncia en el relat de les fites de la seva ef¨ªmera traject¨°ria. Coneixent els avatars pels quals ha passat aquesta sala, podem dir que ha aconseguit el miracle de mantenir-se oberta en compet¨¨ncia amb les botigues i els locals d¡¯entreteniment per a turistes de pas que copen els portals del centre hist¨°ric.
El sentit com¨² diu que cal que es mantingui aquest tipus d¡¯espais per a la gent que encara viu en els barris: els ciutadans. Aquests petits centres culturals estableixen sinergies entre creadors i p¨²blic. Fan passos cap al futur consolidant maneres d¡¯entendre la fotografia, donant-li sentit com a l¨¨xic de la realitat per tal de mostrar les contradiccions en el caos del present. S¡¯obren pas a trav¨¦s de la intu?ci¨®, arriscant-se en la presentaci¨® de visions in¨¨dites. El seu p¨²blic els ¨¦s fidel i entrella?a interpretacions i idees. Potser aquestes galeries no tenen prou amplificaci¨® per ser considerades influents. Per¨° amb el temps s¨®n experi¨¨ncies que es faran servir com a referent per tal d¡¯implantar nous models. Al llarg del temps es va desplegar un ventall de propostes, cadascuna amb el seu estil i objectius, que encara fan pensar en Barcelona com la ciutat de la fotografia: la Sala Aixel¨¤ dels anys seixanta, la Spectrum Canon dels setanta, Fotomania, Primer Plano als vuitanta, Kowasa noranta, lafotobcn el 2000 o la recentment desapareguda Tagomago, reconvertida en gestora de projectes per a l¡¯intercanvi d¡¯idees entre col¡¤leccionistes, autors i entitats. Totes elles han estat plataformes que ens han unit per parlar i pensar la fotografia i que auscultaven ¡ªi han d¡¯auscultar¡ª el batec balbucient de nous discursos.
Per¨°, com poden sobreviure espais culturals sota un esquema de mercat? ?s molt dif¨ªcil incitar el col¡¤leccionisme en temps de crisi. El consum de l¡¯original sembla exclusiu de gent adinerada. Per a la resta dels mortals hi ha la r¨¨plica i, en el cas de la fotografia, internet, on s¡¯acudeix a col¡¤leccionar fotografies a cop de captura de pantalla (tant de bo es compressin llibres!). Les galeries que tenen com a objectiu vendre fotografia d¡¯autor compten pocs, poqu¨ªssims clients. Normalment tenen ¨¨xit de p¨²blic, aix¨° s¨ª, que s¡¯acosta a gaudir del discurs dels seus autors, convocat de manera gratu?ta. Per¨° tot aquest potencial d¡¯experi¨¨ncia no deixar¨¤ r¨¨dits als impulsors de les exposicions. Ni tampoc als autors. Calen idees per sobreviure!
Aix¨ª, la Galeria Valid Foto, a hores d¡¯ara l¡¯¨²nica de Barcelona dedicada a la fotografia en exclusiva, ha anunciat a les xarxes socials un projecte per al 2017 en el qual es reinventa tot ampliant el seu espai. L¡¯objectiu ¨¦s normalitzar aquelles activitats que fins al moment havien estat tasques tangencials que els ocupaven el temps i atreien visitants: assessoria, visionat de presentacions, espais de reuni¨®, presentacions de llibres...
?Alg¨² hauria de vetllar i acompanyar els galeristes en les seves decisions, en les seves despeses, en les seves apostes i projectes? La r¨ªgida l¨°gica dels despatxos institucionals no s¡¯imagina protegint el delicat teixit cultural. Esperem grans projectes, commemoracions i accions nacionals per tal de projectar la fotografia. Per¨° els laboratoris en qu¨¨ s¡¯assaja la vitalitat del medi queden desatesos. Potser una bona idea seria fomentar la creaci¨® i ajudar a la difusi¨® (tant d¡¯exhibici¨® com d¡¯edici¨®) dels fot¨°grafs a trav¨¦s de les galeries i els espais culturals que els representen.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.