Po¨¨tica del fotollibre
L¡¯amor per la fotografia comen?a amb el llibre. No es pot invertir el proc¨¦s sense caure en el perill de mirar en fals, de posseir estampes buides de contingut.
Fa uns dies va obrir la nova seu de Foto Colectania, fundaci¨® pionera en el col¡¤leccionisme met¨°dic ¡ªper diferenciar-lo d¡¯altres dilet¨¤ncies¡ª de la fotografia d¡¯autor, la tasca de la qual s¡¯ha distingit per la reflexi¨® al voltant de les fites de la seva col¡¤lecci¨® i la presentaci¨® a Barcelona d¡¯altres col¡¤leccions com universos del gust. El gran local en qu¨¨ s¡¯instal¡¤la canvia per primera vegada la seva activitat secular i deixa enrere els corretjams per titular-se en el r¨¨tol de l¡¯entrada, amb l¡¯expressivitat descriptiva del comer?: ¡°Exposicions de fotografia¡±, situat amb un gran aparador sota els porxos Fontser¨¨, al passeig Picasso. Tot aix¨° contrasta amb la discreci¨® de la primera seu del carrer Juli¨¢n Romea, amagada de les mirades dels vianants com a met¨¤fora de l¡¯arca del col¡¤leccionista. Foto Colectania ¨¦s ara un espai en tres nivells de profunditat en el qual el visitant veur¨¤ des del carrer la seva excel¡¤lent biblioteca i entrar¨¤ custodiat per un alt expositor en qu¨¨ es mostra la seva ja extensa tasca editorial, per accedir finalment a la sala d¡¯exposicions, quedant al fons del local el magatzem de la col¡¤lecci¨®. Una disposici¨® que simbolitza el proc¨¦s que recorre l¡¯aficionat a la fotografia: mirar llibres, comprar llibres, apreciar les c¨°pies i, finalment, col¡¤leccionar.
Fenomen Fotollibre
Fundaci¨® Foto Colectania
Pg. Picasso, 14
Barcelona
Fins al 15 de juny
La inauguraci¨® de la nova seu s¡¯ha fet coincidir amb l¡¯exposici¨® Fenomen Fotollibre, compartint cartell amb el CCCB, en qu¨¨ vuit comissaris internacionals mostren l¡¯evoluci¨® dels fotollibres, des del seu origen fins als nostres dies, en qu¨¨ ha esdevingut aut¨¨ntica moda entre els autors joves, per als quals l¡¯exposici¨® ser¨¤ una veritable experi¨¨ncia pedag¨°gica. El repte de mostrar els fotollibres potser no aconsegueix superar la viv¨¨ncia directa de passar les p¨¤gines, at¨¨s que de les luxoses g¨¤bies de metacrilat no poden sortir els continguts intel¡¤lectuals, quedant a la vista nom¨¦s les portades o dobles p¨¤gines per a l¡¯apreciaci¨® dels bibli¨°fils.
La mostra de Colectania, comissariada per Horacio Fern¨¢ndez, aut¨¨ntic descobridor de llibres, t¨¦ com a protagonistes l¡¯obra i la biblioteca de tres autors per als quals la literatura ha estat clau. Un, Gabriel Cuallad¨®, la col¡¤lecci¨® de llibres del qual va atorgar als seus col¡¤legues cultura fotogr¨¤fica internacional, esquivant la censura franquista. Del mexic¨¤ Manuel ?lvarez Bravo es mostra el seu gust per la fotografia de totes les ¨¨poques en conjunci¨® amb l¡¯art i la il¡¤lustraci¨®. I finalment, d¡¯Henri Cartier-Bresson es reconstrueix la seva biblioteca ideal en paral¡¤lel als retrats dels seus amics artistes. ?s tota una lli?¨® comprovar com aquest mestre, tan admirat per tothom per la forma que adopten les seves composicions, deixa de banda el m¨®n visual dels fotollibres i recerca en la novel¡¤la, la poesia i l¡¯assaig. Una lli?¨® que hauria de seguir tot aquell que volgu¨¦s trobar el seu propi discurs fotogr¨¤fic: nodrir-se de m¨²sica, de literatura i de cinema, tan necessaris per refermar la comprensi¨® de la vida i, de passada, per entendre en profunditat el que narren els admirats llibres de fotografia.
L¡¯amor per la fotografia comen?a amb el llibre. No es pot invertir el proc¨¦s sense caure en el perill de mirar en fals, de posseir estampes buides de contingut. Una fotografia sola, presa d¡¯una en una, no ens oferir¨¤ mai l¡¯aire que l¡¯autor ha volgut condensar. La marca d¡¯un autor, podr¨ªem dir, es dedueix de l¡¯an¨¤lisi de les s¨¨ries i les compaginacions recollides en els llibres. Els fotollibres, narracions sense text, porten a la nostra mem¨°ria idees, llocs, moments, versos i m¨²siques. S¨®n una experi¨¨ncia en si. I cada vegada que els mirem apareixeran detalls nous, tan reveladors que ens sorprendran com acabats de descobrir. De la mateixa manera que parlem d¡¯un poeta sense recitar de mem¨°ria els seus poemes, els fotollibres ens deixen un p¨°sit de vegades indescriptible. Potser no puguem recordar les imatges una a una, per¨° en retenim la idea. Quan ens afecta, se¡¯ns obre una porta d¡¯entrada a la vida diferent i exclusiva que ens haur¨¤ fet entendre alguna cosa de nosaltres.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.