L¡¯esperit de la Factory reviu a l¡¯Hospitalet
Vicent Fremont, amic i productor d'Andy Warhol, visita la mostra de l'artista a Can Trinxet
"Andy Warhol era una for?a de la natura i, malgrat que sempre estava envoltat de gent, no li agradava revelar-se als desconeguts i encara menys permetre'ls una proximitat f¨ªsica. Era una persona p¨²blica i, com a tal, es va envoltar de cortines de fum. Era un objectiu en moviment, sempre impredictible". Amb aquestes paraules el productor i director de cinema Vicent Fremont (San Diego, 1950) recorda Andy Warhol, de qui va ser amic, productor i m¨¤ dreta durant gaireb¨¦ dues d¨¨cades, des del 1969 fins a la prematura mort de l'artista el febrer del 1987 amb 59 anys.
Fremont, creador de l'Andy Warhol Foundation for the Visual Arts i comissari de la col¡¤lecci¨® fundacional del Museu Warhol de Pittsburgh, ha estat a Barcelona per fer una xerrada en el marc del?Loop, amb motiu de l'exposici¨® que el festival de videoart i el Districte Cultural Hospitalet han encarregat a Javier Panera, catedr¨¤tic d'Hist¨°ria de l'Art i Musicologia de la Universitat de Salamanca.
Fins al 18 de juny, Silver Songs. La m¨²sica d'Andy Warhol, converteix l'exf¨¤brica t¨¨xtil Can Trinxet de l'Hospitalet en un simulacre de la c¨¨lebre Factory, no nom¨¦s per les parets totalment revestides amb paper de plata, sin¨® per les instal¡¤lacions que permeten fer serigrafies, gravar screen tests (els retrats audiovisuals de quatre minuts que Warhol feia a tots els seus amics) i tocar m¨²sica amb sintetitzadors anal¨°gics en el marc del programa The Factory Alive, elaborat per Artur Mu?oz i Albert Mercad¨¦.
"Dels grans artistes sempre se n'apr¨¨n alguna cosa i Warhol va ser un dels m¨¦s importants del segle XX. Malgrat totes les mostres, articles i llibres, sempre hi ha aspectes per descobrir i nous camins per rec¨®rrer. Per aix¨° m'ha agradat tant aquesta mostra, perqu¨¨ no nom¨¦s recrea l'espai de la Factory, sin¨® el seu ambient, el seu esperit i els processos creatius h¨ªbrids entre m¨²sica, cinema, serigrafia i art que es feien all¨¤", explica Fremont.
A m¨¦s, la visita li va fer recordar el viatge que van fer a Madrid el 1983 per presentar la mostra de Warhol a la galeria Vijande. En aquell viatge Warhol va entrar en contacte amb la movida madrilenya, especialment amb Alaska, que anys m¨¦s tard li va dedicar Bote de Col¨®n, i Miguel Bos¨¦, protagonista d'un espl¨¨ndid retrat que s'exhibeix a la mostra. "Warhol no sabia qui era Bos¨¦, per¨° va acceptar dissenyar-li el disc i va ser el primer espanyol portada d'Interview", matisa Panera, que amb aquesta exposici¨® intenta demostrar que la m¨²sica va ser una influ¨¨ncia emocional, iconogr¨¤fica i conceptual molt m¨¦s important del que es creu en la producci¨® art¨ªstica de l'inventor de l'art pop.
Des de Maria Callas, que considerava la cantant m¨¦s punk que coneixia, fins a les estrelles del rock, passant pels grans del jazz, Warhol va demostrar tamb¨¦ en l'¨¤mbit musical gustos omn¨ªvors, que es reflecteixen a les vitrines de la mostra. Les m¨¦s consistents estan dedicades a Elvis, la seva ¨²ltima musa, Debbie Harris, m¨¦s coneguda com a Blondie, els Beatles, els Rolling Stones i, naturalment, els Velvet Underground.
"Quan el 1963 va omplir la Ferus Gallery d'Elvis platejats, no en va vendre ni un, el mateix que va passar amb els retrats de Mick Jagger a Madrid, per¨° les portades de discos li van servir com a camp de proves per a t¨¨cniques i estils que posteriorment va desenvolupar en les obres de gran format", indica Fremont. "Quan Bob Dylan el va anar a visitar a la Factory, Warhol li va regalar un Elvis, per¨° al cantant li va agradar tan poc que l'hi va canviar al seu m¨¤nager per un sof¨¤. Ara ¨¦s al Moma de Nova York", afegeix Panera, que ha fet una selecci¨® que aplega unes 200 obres, la gran majoria procedents de col¡¤leccions privades, que inclouen fotografies, litografies, p¨°sters, revistes, llibres, pel¡¤l¨ªcules, videoclips musicals, screen tests, programes de televisi¨®, material publicitari, postals signades i m¨¦s de 60 portades de discos, realitzades entre el 1949 i el 1987.
"Aquesta ¨¦s una mostra sobre Warhol abans que es convert¨ªs en el Warhol estrella que tots coneixem", conclou Panera.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.