Un cavall de carn i ossos per a ¡®Bodas de sangre¡¯
El director Oriol Broggi representar¨¤ la trag¨¨dia de Lorca al Grec
L'esperit de La Barraca, el projecte teatral de Federico Garc¨ªa Lorca (1989-1936) per portar la interpretaci¨® als pobles m¨¦s apartats de la II Rep¨²blica, arriba a la nau g¨°tica del Teatre de la Biblioteca de Catalunya. El director Oriol Broggi i la companyia teatral la Perla 29 cristal¡¤litzaran aquest ambient a trav¨¦s de la trag¨¨dia Bodas de Sangre, la representaci¨® teatral amb la qual el poeta granad¨ª va constituir el seu primer gran ¨¨xit com a dramaturg el 1933. ¡°?s un gran repte. Feia molts anys que no es representava a Barcelona. Lorca ¨¦s un mite per a la gent que fa teatre¡±, diu Broggi. El director, que escenificar¨¤ Lorca per primera vegada, explica que el drama s'interpretar¨¤ a trav¨¦s del vessant ¡°m¨¦s po¨¨tic¡± de l'escriptor, per la qual cosa anir¨¤ acompanyat de can?ons flamenques, can?ons de bressol italianes i mexicanes, tocades en viu. La virilitat, la bellesa, l'erotisme i la mort, elements molt presents en el text, s'escenificaran a trav¨¦s d'un cavall negre real, en representaci¨® de l'animal de Leonardo (¨²nic personatge amb nom de l'obra) i que muntar¨¤ l'actriu Montse Vellveh¨ª. L'espectacle s'emmarca al programa del Grec i tancar¨¤ la temporada de la Perla 29.
La trag¨¨dia lorquiana t¨¦ el punt de partida en l'anomenat crim de N¨ªjar, del 22 de juliol del 1928, en el qual una ofensa d'una n¨²via va transcendir en un assassinat a trets que es va entremesclar amb l'honra i els interessos econ¨°mics d'una fam¨ªlia de l'Andalusia profunda. L'actriu Clara Segura, que interpretar¨¤ dos personatges (la n¨²via i la mare), explica que aquest escenari i la Perla 29 ¡°han generat un ambient molt semblant al de La Barraca¡±. El cavall negre apareixer¨¤ en diverses escenes de l'obra sobre un escenari amb terra i sorra. Un entorn que ajudar¨¤ a crear l'¡°aura¡± andalusa i conservadora en la qual est¨¤ ambientada. El repartiment est¨¤ compost per Nora Navas, Clara Segura, Montse Vellveh¨ª, Pau Roca, Ivan Benet, Joan Gariga, Marc Serra i Mari¨¤ Roch. Els actors no nom¨¦s interpretaran m¨¦s d'un personatge, sin¨® que tamb¨¦ els compartiran. Clara Segura i Nora Navas, per exemple, s'alternaran papers tan antag¨°nics com el de la ¡®Madre¡¯ i la ¡®Novia¡¯. ¡°?s molt bonic veure com un actor canvia de protagonista a la mateixa obra. Els espectadors se n'adonaran nom¨¦s de veure els seus canvis de registre. Els bons artistes, amb grans textos, poden fer el que vulguin¡±, diu Broggi.
Altres renills als escenaris
Un cavall de deb¨° ¨¦s una cosa que impressiona un munt a l'escenari. Aix¨ª, de cop, ens venen al cap uns quants abans de l'aparici¨® del negre Juguet¨®n de Broggi. El m¨¦s fam¨®s ¨¦s Fosca, la bonica (i pacient) egua de Fulgor i mort de Joaqu¨ªn Murrieta al Lliure de Gr¨¤cia, on li van construir una quadra, i de la qual s'encarregava Llu¨ªs Homar, el mateix que ara crida "El meu regne per un cavall!" al Ricard III del TNC. Patrice Ch¨¦reau va fer sortir el fantasma del pare de Hamlet muntat en un cavall de deb¨° al Mercat de les Flors. I T¨¢vora ens ha dut gaireb¨¦ tants cavalls com els dothrakis de Joc de trons.
El muntatge del director catal¨¤ introdueix un subjecte nou, el del cantant ¡ªali¨¨ a l'obra original¡ª, interpretat per Joan Garriga. Amb aix¨°, Broggi pret¨¦n ¡°construir una obra m¨¦s po¨¨tica per deixar la dram¨¤tica en un segon pla¡±. ¡°Hem constru?t poesia per a les nostres o?des. Lorca ¨¦s la terra, el foc, la Rep¨²blica¡±, diu. El compositor Garriga, qui es va declarar devot de l'escriptor (¡°vaig comen?ar a llegir Lorca a l'adolesc¨¨ncia¡±), explica que ¡°Lorca entenia els poemes com un cant¡±, i que si b¨¦ sempre s'han associat les seves obres amb el flamenc, a mesura que van avan?ar els assajos ¡°vam optar per introduir can?ons de bressol mexicanes i italianes que tamb¨¦ transmeten la seva ess¨¨ncia¡±. El cantautor, que en alguns moments de l'escenificaci¨® deixar¨¤ la guitarra per convertir-se en narrador, estar¨¤ custodiat per diverses calaveres amb instruments. Una clara refer¨¨ncia al rerefons ardent i homicida del text, escrit en vers i prosa.
L'actriu Nora Navas, que encara el seu quart text de Lorca amb aquesta obra, celebra que entre tots han fet cr¨¦ixer aquest text amb ¡°l'emoci¨® de la paraula¡±. Segura, noven?ana en una representaci¨® de l'autor andal¨²s, explica el vertigen que va tenir davant la immensitat de les obres en els primers assajos. ¡°Lorca era un mite en si mateix, ens va sobrepassar el fet d'apropiar-nos de la seva obra sense ser-ne grans coneixedors. Amb el temps, no obstant aix¨°, vam observar la picardia i el gamberrisme que transmetia. Ho vam fer nostre¡±, diu. Navas, recalca ¡°el car¨¤cter feminista¡± de Lorca. ¡°?s sorprenent la seva visi¨® tan modernista de les dones en aquesta ¨¨poca. Sobretot de les nostres ¨¤vies. Recordem que el text ¨¦s del 33¡±, diu.
El cavall trotar¨¤ per l'escenari, en forma de rectangle i envoltat per quatre graderies. ¡°?s una obra que podria escenificar-se a l'aire lliure, en una pla?a, aix¨° seria fant¨¤stic¡±, afegeix el dramaturg. L'obra es representar¨¤ des del 14 de juny al 28 de juliol. Despr¨¦s, entre mar? i abril del 2018, la companyia far¨¤ una gira per diverses localitats catalanes. La producci¨® de la Perla 29 tamb¨¦ sortir¨¤ fora de Catalunya, com ja van fer amb Cyrano o Questi Fantasmi. Entre les ciutats confirmades destaquen Granada i Sevilla, expliquen des de l'organitzaci¨®. El cavall, no obstant aix¨°, ¨¦s probable que nom¨¦s pugui veure's a escena al Teatre de la Biblioteca de Catalunya. ¡°Caldr¨¤ replantejar l'escenificaci¨® perqu¨¨ representar-la amb l'animal a altres llocs ¨¦s complicat¡±, assegura el director.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.