Picasso paternal a Perpiny¨¤
Una exposici¨® recorda les estades del pintor en aquesta ciutat entre 1953 i 1955 envoltat de fills, amants i amics
La relaci¨® de Pablo Picasso amb el sud de Fran?a va ser gran i intensa. Les seves estades en localitats com Antibes, Aviny¨®, Nimes, Ceret, Prats de Moll¨®, Cotlliure, Perpiny¨¤, Canes, Vauvenargues, on va adquirir un castell el 1958 o Mouguins, on va morir i va ser enterrat el 1973, van canviar la seva paleta i van condicionar la seva forma de pintar. A Perpiny¨¤ el va portar el desengany amor¨®s de la seva relaci¨® amb Fran?oise Gilot, que gaudia de les ¨²ltimes foguerades, i la seva amistat amb els comtes de Lazerme, Jacques i Paule, que el van convidar al palauet que tenien al casc antic d'aquesta ciutat on va passar diverses temporades entre els anys 1953 i 1955. Picasso no hi va anar mai sol, sempre va estar acompanyat de persones del seu entorn, sobretot familiars, com el Claude i la Paloma, els fills que va tenir amb la Fran?oise, a m¨¦s del Paulo, fill de l'Olga i la Maya, filla de la Marie-Th¨¦r¨¨se, als quals s'unia la Cathy, la filla de la Jacqueline, l'¨²ltima parella del pintor. A aquest nucli familiar es van unir amics comuns dels comtes i de Picasso com va ser Totote, v¨ªdua de l'escultor Manolo Hugu¨¦, gran amic de joventut de l'artista i la seva filla Rosita. Aquest grup heterogeni de persones protagonitzen d'una manera o d'una altra l'exposici¨® Picasso. Perpiny¨¤. El cercle de la intimitat. 1953-1955, que s'inaugura aquest dissabte al palau dels Lazerme en el qual tots van coincidir fa m¨¦s de mig segle.
¡°El gran inter¨¨s d'aquesta exposici¨® ¨¦s que se celebra en el mateix lloc on van passar els fets¡±, explica Eduard Vall¨¨s, comissari de la mostra, conservador del MNAC i expert en Picasso, que ha creat una mostra elegant en la qual destaquen 11 grans olis del pintor, retrats de tots aquests personatges arribats en la seva majoria de museus de la capital francesa com el Museu Picasso de Par¨ªs o el Pompidou, per¨° tamb¨¦ de col¡¤leccions particulars. En el cas de les seves parelles permet veure quin ¨¦s l'estat de la relaci¨® amb elles per la forma en la qual les ha pintat, per¨° tamb¨¦ l'univers colorista i alegre dels petits mentre juguen plasmat a la pintura pel seu pare. Tamb¨¦ poden veure's una bona col¡¤lecci¨® de peces cer¨¤miques creades per Picasso que va regalar als Lazerme i objectes que recorden la pres¨¨ncia de l'artista, com els exquisits papers retallats que l'artista feia als seus fills, tots in¨¨dits; els dibuixos realitzats sobre portatovallons de paper en el qual Picasso va posar el nom de tots els que hi havia reunits a la taula a m¨¦s d'una imatge al¡¤lusiva a la seva feina o aficions. Entre les peces in¨¨dites que proporciona la mostra, un poema de Picasso escrit el 1954 en el llibre de visites dels seus amfitrions i que pertany a una de les col¡¤leccions privades que ha proporcionat moltes d'aquestes obres.
L'exposici¨® disposa de m¨¦s de 40 fotografies fetes en la seva majoria per Raymond Fabre, que tenia taller fotogr¨¤fic a la localitat, l'Studio Visages; unes imatges en les quals pot apreciar-se com Picasso est¨¤ relaxat, gaudeix de la companyia dels seus fills, i lluny dels problemes personals i sentimentals que el preocupen, fins i tot en moments tibants com va haver de ser el de compartir taula amb la Jacqueline (la seva companya del moment) i la Fran?oise que havia anat a portar-li els seus dos fills, deixen veure com aquestes estades van ser un aut¨¨ntic b¨¤lsam i Picasso se sentia com a casa, amb prou feines a uns quil¨°metres de la frontera amb Espanya, un lloc on havia jurat no tornar mai mentre Franco segu¨ªs al poder. ¡°No ¨¦s que pint¨¦s aquestes obres durant la seva estada, per¨° s¨ª que tenen molt a veure amb les seves viv¨¨ncies aqu¨ª¡±, explica Vall¨¨s que deixa clar una vegada i una altra que les estades en aquesta ciutat no van ser professionals sin¨® per retrobar-se amb els seus amics.
Picasso dins del palanqu¨ª amb els seus fills Paloma i Claude, el 1954. ?Fons Raymond Fabre ?succession Picasso 2017 Museu Hyancinthe Rigaud. Fons Raymond Fabre
Per¨° el m¨¦s sorprenent de l'exposici¨® ¨¦s veure una cosa poc habitual com s¨®n imatges en moviment de Picasso. Gravades per Jacques Lazerme, en un dels tres fragments, d'una mica m¨¦s d'un minut que es projecten sobre les parets, es veu el pintor amb la Jacqueline i Paule Lazerme passejant pels jardins de la Californie, la casa de Picasso a Canes. En una altra els protagonistes d'aquesta hist¨°ria surten de la mansi¨® dels Lazerme, passegen pels carrers, parlen entre ells, riuen i mengen. En un moment concret, Picasso passa per davant de la c¨¤mera amb els seus enormes ulls, mira directament a la c¨¤mera i sembla que vulgui tornar a aquest entorn en el qual no hi ha dubte que va ser feli?.
La ¡®catalanitat¡¯ de Picasso ¨¦s la picada d'ullet final del recorregut proposat per Vall¨¨s sobre la base d'icones com la barretina o la sardana. ¡°El 1895, amb catorze anys, va pintar, juntament amb diversos esbossos, el perfil del cap d'un home tocat amb una d'aquestes¡±, va explicar Vall¨¨s. El dibuix, que conserva el Museu Picasso de Barcelona, pot veure's juntament amb Cap d'home amb boina, fet dos anys abans de morir, en el qual la boina ¨¦s clarament una barretina; tamb¨¦ amb diverses fotos, primers plans, en les quals Picasso llueix, c¨°modament, una barretina.
'Dona amb collaret groc', de Picasso.
La reobertura del museu de Perpiny¨¤, despr¨¦s d'invertir-hi nou milions d'euros i gaireb¨¦ tres d'obres, converteix el nou museu d'art Hyacinthe Rigaud, artista nascut a Perpiny¨¤ que va acabar sent el retratista m¨¦s important de la cort de Llu¨ªs XIV de Fran?a, en reclam del turisme cultural que busca aquesta ciutat a la qual ara ¨¦s m¨¦s f¨¤cil arribar en AVE des de Catalunya. A m¨¦s de l'exposici¨® temporal de Picasso (oberta fins al 5 de novembre), poden veure's m¨¦s de 400 obres des del g¨°tic fins a Ar¨ªstides Maillol, l'exilo espanyol i les obres del mateix Picasso, entre elles tres dels cinc retrats que l'artista va fer a madame de Lazerme, la seva amfitriona i amiga. A l'exposici¨® es pot veure, per primera vegada, el quart.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.