Cela i Jaume Pla, una relaci¨® que va quedar gravada
La Biblioteca de Catalunya exposa la tasca conjunta d'autor i artista
¡°Qu¨¨ cony em voldr¨¤ vendre aquest paio?¡±, se li escapa a Camilo Jos¨¦ Cela en veure a la recepci¨® de l'Hotel Col¨®n de Barcelona l'home amb cartera amb el qual, a contracor, s'ha citat aquest dia de gener del 1958. El personatge, amb bigoti, fumador en pipa, ¨¦s una persona molt seriosa: li planteja al ja consagrat autor de La familia de Pascual Duarte i La colmena una edici¨® de bibli¨°fil del seu Viaje a la Alcarria. Cela, amb prou feines superat el primer impacte, en rep un segon: l'agut venedor li comenta que haur¨¤ de retocar els textos perqu¨¨ ha observat que, dels 11 cap¨ªtols del volum, sis comencen per i i tres, per a, la qual cosa seria un contrasentit est¨¨tic en una obra aix¨ª. ¡°Farem un llibre magn¨ªfic; m¨¦s ben dit, una s¨¨rie magn¨ªfica¡±, li escriur¨¤ ja el 28 de gener el barbut i una mica petulant escriptor al final de la quartilla amb marxamo de la RAE, on havia pres possessi¨® de la butaca Q vuit mesos abans.
Fou all¨° l'inici d'una fruct¨ªfera simbiosi de bibli¨°fil de m¨¦s de 16 anys entre un escriptor ambici¨®s que amb 42 anys segueix planificant mil¡¤lim¨¨tricament la seva carrera i Jaume Pla, ja llavors, amb 44, un dels millors editors i gravadors peninsulars. La cartesiana i nodrida exposici¨® Jaume Pla i Camilo Jos¨¦ Cela: units per la bibliof¨ªlia aix¨ª ho ratifica, fins al 29 de juliol, a la Biblioteca de Catalunya, propiet¨¤ria de bona part del fons de Pla.
Cela, ho va anar descobrint, havia conegut en Pla (Rub¨ª, 1914; Barcelona, 1995) un home de car¨¤cter, singular, castigat dues vegades per la Guerra Civil: va distorsionar la seva carrera art¨ªstica (representava la mateixa est¨¨tica que la Generalitat apadrin¨¤ en el seu selecte llibre 33 pintors catalans que va editar el Comissariat de Propaganda el 1937) i el va fer passar per camps de refugiats francesos, i tornar a Barcelona amb nom fals. Qui seria de les poques persones que a Espanya sabria fer servir b¨¦ un bur¨ª, va entrar al m¨®n del gravat en treballar a l'editorial Muntaner y Sim¨®n, on feia servir armilles de paraig¨¹es passades per l'esmolador, andr¨°mina rudiment¨¤ria per a qui seria tan escrupol¨®s tota la seva vida.
Nom¨¦s podia sortir d'aqu¨ª un virtu¨®s. El geni va fer la resta: les m¨²ltiples dificultats de treballar amb un altre exquisit, Carles Riba, a les planxes de coure per a 20 Tannkas (1945) el va conduir a la que seria la seva premissa m¨¤xima: primer, els gravats; despr¨¦s, es busca autor per embellir les imatges. La filosofia i l'amor pel gravat el va portar a fer classes gratu?tes per transmetre l'ofici i, ja ficat en la bibliof¨ªlia amb gust exquisit i rigor temible, a pagar m¨¦s als gravadors que als escriptors. El zenit d'aquesta pol¨ªtica arribaria el 1960: dibuixant amb el bur¨ª mentre viatjava pels paisatges de Castella, va pensar en Miguel Delibes per acompanyar-los. No el coneixia de res, per¨° l'hi va demanar. Textos in¨¨dits, ¨¦s clar. No rotund de l'autor de La sombra del cipr¨¦s es alargada: que esculli de tota la seva obra els fragments que vulgui. Graellada val¡¤lisoletana: amics a les postres i Delibes escriur¨¤ expressament, en una bella obra de Jaume Pla nom¨¦s comparable a la seva L¡¯Albufera de Val¨¨ncia, on la ploma era la de Joan Fuster.
Quan hi ha haver la trobada Cela-Pla, si aquell havia creat Papeles de Son Armadans, aquest ja feia una d¨¨cada que feia els seus llibres a les Edicions de la Rosa Vera, que va aixecar a pols davant galeristes i editors que, com a resposta als seus projectes, recordava que sempre li preguntaven: ¡°I amb tot aix¨°, quant es podr¨¤ guanyar?¡±. Posse?dor d'una ¡°virtut d'orgull considerable¡±, com el qualifica l'estudi¨®s de l'art Francesc Fontbona, va acabar trobant el mecenatge (es repartien beneficis de gravats sobrants) de Victor Maria de Imbert, l'¨²nic que li va formular la pregunta a l'inrev¨¦s: ¡°I quant perdrem amb aix¨°?¡±. Gaireb¨¦ mai res perqu¨¨, sempre amb criteri, mai de forma gratu?ta, va formar parelles de sintonia imbatible: Enric Crist¨°fol Ricart amb Eugeni d¡¯Ors; Josep Granyer amb Ramon Llull; ell mateix amb Agust¨ª Esclassans; Albert R¨¤fols Casamada amb Jordi Sarsanedas¡
Les pipes de Picasso
Cela, astut, quan es troba amb Jaume Pla, ja sap des de fa uns anys que ha de reorientar la seva traject¨°ria, erosionada pel seu exc¨¦s d'egocentrisme histri¨°nic i alguna defensa pol¨ªtica ja q¨¹estionable a mitjans dels 50, opinen estudiosos com Jordi Amat. Per aix¨°, el 1956 crea la revista intel¡¤lectual liberal Papeles de Son Armadans i es relaciona amb l'exili. I especialment amb artistes pl¨¤stics. Aqu¨ª li anir¨¤ molt b¨¦ Jaume Pla. I viceversa. ?s una bona simbiosi. Van col¡¤laborar 16 anys, la qual cosa es va traduir en m¨¦s de 500 cartes creuades. El zenit, en all¨° bibliogr¨¤fic, va ser Gavilla de f¨¢bulas sin amor (1960): text de Cela i il¡¤lustracions de Pablo Picasso. Pla i Cela van anar a veure el pintor i la seva dona, Jacqueline, a Canes. En l'exposici¨®, a m¨¦s de totes les maquetes, planxes i factures imaginables, des dels anys 40, de tots dos, hi ha quatre fotografies que immortalitzen la trobada amb el geni malagueny. ¡°Si ho arribo a saber, m'hi hauria esfor?at m¨¦s¡±, va dir Picasso en veure el resultat. Hi ha dues pipes de l'artista: ¨¦s el que es va atrevir a demanar-li Pla quan aquest li va proposar que li deman¨¦s el que volgu¨¦s. No va sol¡¤licitar cap dibuix, per timidesa o per orgull.
Quan els problemes de vista van agreujar-se, Pla va deixar de gravar i va saltar a l'escriptura, que li va sortir gaireb¨¦ tan b¨¦ com all¨° altre. Els 38 retrats de Famosos i oblidats (1989) i el diari De l¡¯art i de l¡¯artista, premi Sant Joan 1995, demostren ¡°una vivacitat, ironia i riquesa l¨¨xica extraordin¨¤ria; t¨¦ fins i tot un punt de l'altre Pla, del Josep¡±, opina Fontbona. El 1988, l'alcalde Pasqual Maragall li va encarregar el llibre Una biografia de Barcelona amb el qual va obsequiar els visitants il¡¤lustres. No cal dir que Jaume Pla ho va idear tot. I no cal dir, tampoc, que aquest llibre es cotitza a 3.000 euros a la Xarxa. El que ¨¦s genial sempre t¨¦ un preu.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.