¡°Seguim pensant que la dona que parla de sexe ¨¦s una porca¡±
Maria Eug¨¨nia Casanova defensa la par¨°dia com a instrument de cr¨ªtica social i plasma la injusta realitat de la dona a 'Agencia matrimonial'
Set dones visiten una ag¨¨ncia matrimonial. L'Angelina, que no es pot treure del cap els pollastres que ven al mercat; Pilar Segura, que desborda una insuportable arrog¨¤ncia de pol¨ªtica fatxa; l'esot¨¨rica Virginia, perseguida pels seus fantasmes; la Mari, que flipa perqu¨¨ es pensava que anar a buscar parella ¨¦s com anar a comprar maria; la Chantal, una prostituta que aprofita que est¨¤ de baixa per buscar un home que la retiri; la Rafaela, cansada de netejar cases alienes; i la Soraya, una exmonja amb fantasies humides. Un gran t¨°pic, diran alguns. Un reguitzell de personatges gastats i m¨¦s que coneguts. Per¨° Agencia matrimonial, de la companyia M¡¯Enredo Teatre, se serveix d'aquests clix¨¦s per plasmar, mitjan?ant la par¨°dia, la desigualtat de la dona en la societat actual. Maria Eug¨¨nia Casanova (autora, directora i int¨¨rpret de l'obra), Iv¨¢n Rubio i Marta Vilellas celebraran al maig el seu quart any programats al Teatreneu (abans, van estar al Llantiol) carregant amb aquestes dones que, a la seva manera, lluiten contra la solitud. "Totes, menys la Pilar Segura, el 8 de mar? faran vaga", assegura, categ¨°rica, Casanova.
A l'escenari nom¨¦s hi ha una taula i un tel¨¨fon. I sona. La trucada ¨¦s de l'ag¨¨ncia, que bombardeja amb preguntes la interessada per introduir-la en la seva base de dades i avisar-la quan trobi el seu home ideal. Les preguntes serveixen a l'actriu per portar els seus personatges a l'extrem (¡°aix¨° ¨¦s par¨°dia, m¨¦s que com¨¨dia¡±, diu). ¡°Des de petita la meva mare em picava dient-me que m'apuntaria a una ag¨¨ncia per casar-me¡±, recorda Casanova. ¡°Alguna cosa em va quedar d'aquella broma¡ I fa uns quants anys, quan hi va haver el boom de les p¨¤gines de contactes per internet, em vaig decidir a muntar aquest espectacle que ¨¦s pura cr¨ªtica social, m¨¦s que reivindicaci¨®: que cada dona (cada persona!) faci el que vulgui amb la seva vida, per descomptat¡±. Alguna cosa del seu contacte amb La Cubana tamb¨¦ ha impregnat l'obra. I tamb¨¦ alguna cosa dels seus admirats Carmen Machi o Rubianes, o de l'Almod¨®var m¨¦s primitiu.
Els set personatges estan estudiats al detall. "La meva feina ¨¦s observar la realitat. No paro de fixar-me en la gent. I amb la fila que faig... algun dia em deixaran anar una h¨°stia, de tant mirar¡±. Els personatges, ¨¦s clar, existeixen: "L'altre dia va venir a la funci¨® la meva venedora de pollastres, la del mercat de Sabadell... Quina vergonya!" En cinc anys, els mateixos protagonistes han sobreviscut: "No fa falta canviar-los", diu la creadora. "I aix¨° vol dir que la societat no ha millorat gens. La gent continua rient, quan deixi de fer-ho voldr¨¤ dir que els personatges han quedat desfasats¡±.
El riure, l'humor, ¨¦s un instrument clau en el teatre. "?s una eina de cr¨ªtica social molt important", diu Casanova. "Fa falta que la gent ho s¨¤piga i ho entengui aix¨ª, cosa que no passa sempre. Resulta que amb la pel¡¤l¨ªcula It [basada en la novel¡¤la de Stephen King] molts pallassos es van queixar per la imatge que transmet d'ells. Els pallassos!" ?s dif¨ªcil fer humor sense ofendre, per¨° el problema, segons la dramaturga, ¨¦s de l'espectador: "No passa res per burlar-se dels grassos, o els calbs, o els vegans, o els llestos, sempre des del respecte. El que passa ¨¦s que el moment ¨¦s tan delicat i la l¨ªnia de separaci¨® ¨¦s tan fina¡ I apareixen associacions insospitades que es queixen. Per¨° si la primera que es riu d'ella mateixa soc jo! Intento treure el pitjor de mi en cada personatge".
Casanova considera que l'humor est¨¤ encasellat. "?s un problema cultural. Per exemple, fa molt poc que veiem dones clown; des que ¨¦rem petits, el pallasso era pallasso, no pallassa. I seguim amb el clix¨¦ que si la noia ¨¦s maca no pot ser graciosa i que la dona que parla de sexe ¨¦s una porca. La cosa est¨¤ millorant, per descomptat, per¨° a les dones els costa m¨¦s. Sense oblidar que el m¨¦s important ¨¦s que un espectacle sigui bo, tant si el fa una dona com si el fa un home".
L'actualitat, sobretot en clau d'humor, es cola per for?a en la ficci¨®: ¡°Pilar Segura, la pol¨ªtica fatxa, comenta que se'n va anar de creuer amb el Piol¨ªn¡±, explica Casanova, sorpresa per la reacci¨® del p¨²blic davant d'aquest personatge en els ¨²ltims temps, en qu¨¨ el conflicte pel refer¨¨ndum ¨¦s un tema d'actualitat. "El text d'aquest personatge est¨¤ repassat mil vegades, la veritat", admet. "Prefereixo controlar que no digui res ofensiu, despr¨¦s dels casos que estem vivint". L'actriu considera que el teatre serveix per demostrar el que un pensa. Aix¨ª ¨¦s el seu teatre, proper, amb personatges en els quals, fins i tot portats al l¨ªmit, el p¨²blic s'hi pugui recon¨¨ixer o hi pugui recon¨¨ixer algun ve¨ª (ve?na, en aquest cas).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.