El moviment del cavall
La veu narradora de 'La vida manual d¡¯¨²s', de George Perec, segueix el moviment del cavall d¡¯escacs, per¨°, en comptes de 64 caselles, amb cent
Percival Bartlebooth ¨¦s un milionari que no sap qu¨¨ fer amb els diners, fins que se li acut que vol aprendre a pintar aquarel¡¤les: hi inverteix deu anys. N¡¯inverteix deu m¨¦s a viatjar a cinc-centes ciutats d¡¯arreu del m¨®n per pintar cinc-centes marines ¡ªla primera l¡¯executa a Gij¨®n, l¡¯any 1935¡ª, i que envia puntualment a un ebenista de la seva ciutat, Par¨ªs, perqu¨¨ de cada una en construeixi un puzle. Un cop acabada l¡¯empresa pict¨°rica, Bartlebooth torna a casa seva, al n¨²mero 11 del carrer Simon-Crubellier, i s¡¯hi enclaustra amb el prop¨°sit d¡¯anar component els puzles. Una vegada resolts, els destrueix.
Aquest gegantesc esfor? in¨²til ¨¦s la hist¨°ria clau d¡¯aquesta orgia d¡¯hist¨°ries mestres ¡ªcom si s¡¯hi compilessin totes les trames possibles de la hist¨°ria de la literatura per dinamitar-les des de dintre¡ª que ¨¦s La vida manual d¡¯¨²s, la superba novel¡¤la de Georges Perec (1936-1982) que aquest any celebra el quarant¨¨ aniversari de la seva publicaci¨®. Italo Calvino ja va dir que era el compendi d¡¯una s¨¨rie de sabers que donaven forma a una imatge del m¨®n ¡ªi va convertir-la en el paradigma de la multiplicitat narrativa¡ª; a Los detectives salvajes Roberto Bola?o s¡¯atreveix amb ¨¨xit a explorar el cam¨ª obert per Perec, i Paul Auster l¡¯ha tingut present durant l¡¯escriptura de 4321. Al cap i a la fi, cap d¡¯aquests tres escriptors desdenyaria les estrat¨¨gies que Perec usa profusament a La vida manual d¡¯¨²s: qualsevol hist¨°ria genera una altra hist¨°ria d¡¯on indefectiblement en neix una altra; els detalls m¨ªnims i insignificants nom¨¦s ho s¨®n en aparen?a perqu¨¨, si es miren b¨¦ ¡ª¡°Mira amb els ulls ben oberts, mira¡±, diu la cita de Jules Verne que encap?ala la novel¡¤la¡ª, s¡¯hi localitza l¡¯enorme complexitat de qualsevol cosa, i escodrinyar des de dins i des de fora l¡¯objecte de la contemplaci¨®, com un voyeur insaciable, ¨¦s nom¨¦s una manera d¡¯obtenir plaer.
¡°M¡¯imagino que arrenquessin la fa?ana a un immoble parisenc¡±, va dir Perec de La vida manual d¡¯¨²s, i el lector, en efecte, entra a la intimitat dels habitants de l¡¯edifici del n¨²mero 11 del carrer Simon-Crubellier, dividit per deu tant horitzontalment com verticalment. Per¨° m¨¦s enll¨¤ de la cara eminentment narrativa de l¡¯autor, o de la seva mirada sociol¨°gica, o de la voluntat de pensament que es desgrana cap¨ªtol rere cap¨ªtol, el que en un primer moment atrau m¨¦s l¡¯atenci¨® ¨¦s la cara l¨²dica de Perec: cada cap¨ªtol ocupa una de les caselles creades, per¨° totes es desenrotllen segons una f¨®rmula pr¨°pia. D¡¯altra banda, la veu narradora segueix el moviment del cavall sobre el tauler d¡¯escacs, amb la dificultat que representa que, en comptes de 64 caselles, n¡¯hi hagi cent, una peculiaritat capa? de canviar l¡¯univers tal com va fer la novel¡¤la de Perec amb l¡¯univers literari.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.