El ¡°previsible¡± ¨¨xit de ¡®La catedral del mar¡¯ porta a judici Ildefonso Falcones
L¡¯escriptor va crear una trama ¡°fict¨ªcia¡± per defraudar Hisenda, segons l¡¯Audi¨¨ncia
La catedral del mar contenia tots els ingredients per convertir-se en un best-seller internacional. Seguint les passes d¡¯Els pilars de la Terra, la hist¨°ria d'intrigues, amor i venjan?a engiponada per Ildefonso Falcones, amb una trama melodram¨¤tica i personatges d'una sola cara com ara el bo d¡¯Arnau Estanyol, convidava a l'optimisme. La f¨®rmula dels supervendes no ¨¦s infal¡¤lible. Per¨° Falcones, que va passar quatre anys escrivint la seva primera novel¡¤la hist¨°rica, tenia indicis per pensar que havia trobat la tecla m¨¤gica. O, almenys, que la seva obra es beneficiaria d¡¯una generosa distribuci¨®.
Aquesta ¡°previsibilitat i oportunitat¡± sobre ¡°l'¨¨xit¡± de La catedral del mar ¨¦s un dels arguments que esgrimeix ara l¡¯Audi¨¨ncia de Barcelona per enviar a judici Falcones tres anys despr¨¦s que la Fiscalia l¡¯acus¨¦s de defraudar 1,4 milions a Hisenda. L'escriptor ha exhaurit el seu ¨²ltim recurs per mirar d'evitar un judici en qu¨¨ afrontar¨¤ una petici¨® de nou anys de pres¨® per tres delictes de frau fiscal comesos, presumptament, entre el 2009 i el 2011.
Com la novel¡¤la, el proc¨¦s judicial contra Falcones no est¨¤ tampoc exempt de personatges secundaris (el seu germ¨¤ Rafael), de girs de gui¨® (la jutgessa va arxivar inicialment el cas, per¨° despr¨¦s el va reobrir) i de decisions que marquen el rumb de la narraci¨®. Com la que l'escriptor va prendre el novembre del 2004. Amb la novel¡¤la ja sota el bra? ¡ªencara que el t¨ªtol original, El bastaixo, mai va veure la llum¡ª, Falcones esperava publicar-la. L'escriptor va cedir els drets d'autor a Bufete Falcones, el despatx del seu germ¨¤, per tot just 3.000 euros. L'endem¨¤, el bufet va signar un contracte amb Random House, el gegant editorial que es va comprometre a donar a llum l'obra en un termini de deu mesos per 5.000 euros.
Publicada finalment el 2006 per Grijalbo, La catedral del mar va comen?ar a triomfar al Sant Jordi d'aquell any. Es va convertir en un ¨¨xit d'abast mundial que ja va pels sis milions d'exemplars venuts (i continuen augmentant) a 40 pa?sos, i traduccions a una quinzena d'idiomes (en catal¨¤, amb el t¨ªtol de L¡¯esgl¨¦sia del mar). A partir de la novel¡¤la s'ha produ?t a m¨¦s una s¨¨rie televisiva del mateix t¨ªtol, que ha em¨¨s Antena 3 ¡ªamb una mitjana de 2,6 milions d'espectadors¡ª i que reprodueix aquestes setmanes TV-3 (21,5% de quota de pantalla, o sigui, m¨¦s de mig mili¨® de persones).
Anys sense ¨¨xit
L¡¯advocat de Falcones, Emilio Zegr¨ª, va conv¨¨ncer al principi la jutgessa instructora perqu¨¨ tanqu¨¦s el cas. El contracte de cessi¨® dels drets es va signar ¡°dos anys abans de l'¨¨xit¡± de l'obra, de manera que no es pot concloure que es tracti d¡¯¡°una maniobra intencionada per defraudar¡±, indicava la interlocut¨°ria d'arxivament del 2016. Semblava el final dels problemes per a Falcones. Per¨° nom¨¦s va ser una treva. La Fiscalia va presentar un recurs. I el va guanyar. La jutgessa, m¨¦s tard, va decidir processar-lo i ara, en una interlocut¨°ria a la qual ha accedit EL PA?S, la Secci¨® Cinquena de l¡¯Audi¨¨ncia de Barcelona confirma que hi ha un ¡°patrimoni indiciari suficient¡± per fer seure Falcones al banc dels acusats.
A partir de la transmissi¨® de drets de la seva ¨°pera primera, conclouen els magistrats, Falcones ¡°i el seu entorn familiar¡± ¡ªincloent-hi la seva esposa, Maria Carmen Rosich, tamb¨¦ acusada¡ª van crear ¡°un entramat societari fictici¡± per eludir el pagament d'impostos. La tesi de l¡¯Ag¨¨ncia Tribut¨¤ria i de la Fiscalia, ara ratificada pel tribunal, ¨¦s que els germans Falcones van crear una estructura d'empreses en pa?sos d'escassa tributaci¨® ¡ªIrlanda, Xipre i la Rep¨²blica Dominicana¡ª i ¡°van simular¡± que aquestes societats tenien els drets d'autor de La catedral del mar, per¨° tamb¨¦ de les novel¡¤les successives: La m¨¤ de F¨¤tima i La reina descal?a. Per¨° l'escriptor era el veritable titular d'aquests drets i n¡¯hauria d'haver afegit els beneficis a la seva declaraci¨® de la renda: 4,4 milions en els tres anys investigats. Vol dir que la quota defraudada arriba a 1,4 milions.
A m¨¦s de la pena de pres¨®, la fiscalia demana el pagament d'una multa de 2,9 milions d'euros per l'explotaci¨® dels drets d'autor ¡ªa Espanya i a l'estranger¡ª no declarats a Hisenda. La defensa t¨¦ la possibilitat de negociar amb la Fiscalia un pacte pel qual, a canvi de recon¨¨ixer els fets i abonar les quantitats corresponents, Falcones aconseguiria una rebaixa de la pena. O pot anar a judici i batallar per la seva innoc¨¨ncia. L¡¯Audi¨¨ncia ha desestimat l'¨²ltim recurs que tenia al seu abast per evitar la vista oral. Falcones havia argumentat que la jutgessa no havia fet constar, en la seva interlocut¨°ria, les quotes defraudades. Per l¡¯Audi¨¨ncia es tracta d'un detall sense import¨¤ncia.
L¡¯EDITORIAL I L¡¯AGENT ¡®DESPULLEN¡¯ L¡¯AUTOR
La interlocut¨°ria de l'Audi¨¨ncia de Barcelona ¨¦s demolidora: malgrat l'intent d'amagar-ho amb un entramat d'empreses, ¨¦s evident que el beneficiari de l'explotaci¨® comercial de La catedral del mar i altres obres ¨¦s Ildefonso Falcones. El principal indici ¨¦s que tant Random House ¡ªl'editorial de les obres en castell¨¤ i catal¨¤¡ª com l'agent literari de les obres en llengua estrangera han indicat que "totes les negociacions sobre els percentatges de drets d'autor i altres drets econ¨°mics" es tancaven directament amb Falcones i el seu germ¨¤. Les societats a l'estranger, a m¨¦s, estaven participades "directa o indirectament" per tots dos, i la seva ¨²nica finalitat era "ocultar" que Falcones era "el veritable titular dels drets".
Els magistrats assenyalen, a m¨¦s, que determinades ¡°operacions immobili¨¤ries, banc¨¤ries i mercantils¡± han perm¨¨s ¡°aflorar a Espanya¡± part dels beneficis obtinguts amb la venda de llibres. I denuncien que, quan Falcones ¡°va tenir l'oportunitat¡± de revertir la titularitat formal dels drets ¡°no ho va fer¡±, malgrat que llavors ¡°l'¨¨xit es trobava consolidat i els beneficis eren evidents¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.